2010-04-04, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankgrl
Varför slänga ut pengar på en kanin när du, helt gratis, kan släppa ut hunden och låta den härja runt bland grannarnas ungar (vilket jag tycker vore ett roligare alternativ, för kaniner är söta men barn tycker jag inte om)? (Nu förutsatte jag bara att du bor i ett bostadsområde och inte på landet.)

För övrigt skulle jag tro att det är olagligt att låta sin hund slakta en kanin på det sätt du tänker dig.
(Ur djurskyddslagen; 2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.)

Du har inte funderat över att du kanske spär på ryktet och fördommarna mot din ras om du ger den levande djur att leka med? Som någon skrev så skriker kaniner rätt bra och det kan bli svårt att hålla sånt hemligt från allmänheten. (Om du inte bor långt ute på vischan med ett par mil till närmaste granne.)
om jag skulle låta henne avreagera sig på ungar så skulle hon med största sannorlikhet bli avlivad.
lagen bryr jag mig inte spec mycket om , och jo ja bor en bit ut på landet.
att jag spär på fördommarna bryr jag mig inte heller om , varför ska man alltid bry sig om vad andra anonyma människor tänker om mig ? huvudsaken är alltså att hunden ska få lite kul.
skiter fullständigt i om medelsvenson tycker det är omoraliskt osv..

Citat:
Ursprungligen postat av Weisses
Och du menar att du inte kommer ses som det när du ställer denna fråga?
Annars röstar jag för ett av årets dummaste trådstartar/troll!
så för att man vill ge sin hund lite kanin så är man en svartskalle/wt ?
nej jag är inget troll och frågan är 100% allvarlig
2010-04-04, 23:44
Medlem
What you´re about to do is called Hare Coursing, och var en stor sport i England där dom skickar vinthundar på harar, sen sitter jägarna på hästrygg, det har blivit förbjudet där sen något år tillbaka,
och med allra största sannolikhet är det lika förbjud här svedala.
Frågan är om du verkligen vill ha en hund som drar vid första anblicken av vilt?
Har du tillräckligt med koll/ ordning på jycken för att kunna kalla in den vid full jakt?
Nää, trodde inte det, då kanske du ska veta att är din hund springer efter viltet ut på E4 och blir påkörd så får du ingen ersättning för det, utöver det så ska du veta att en hund som förföljer och driver vill i marker får omhändertas.

Gör om, gör rätt!

//M_M
2010-04-06, 16:21
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte_Mejsel
What you´re about to do is called Hare Coursing, och var en stor sport i England där dom skickar vinthundar på harar, sen sitter jägarna på hästrygg, det har blivit förbjudet där sen något år tillbaka,
och med allra största sannolikhet är det lika förbjud här svedala.
Frågan är om du verkligen vill ha en hund som drar vid första anblicken av vilt?
Har du tillräckligt med koll/ ordning på jycken för att kunna kalla in den vid full jakt?
Nää, trodde inte det, då kanske du ska veta att är din hund springer efter viltet ut på E4 och blir påkörd så får du ingen ersättning för det, utöver det så ska du veta att en hund som förföljer och driver vill i marker får omhändertas.

Gör om, gör rätt!

//M_M

Vid Hare Coursing hade iaf hararna en chans. Har svårt att se sporten i att skicka in en liten hare i en stängd bur med ett argsint djur som inte vill annat än att få utlopp för vad TS verkar beskriva, sin lust för att döda vilt.

Skaffa en bössa istället vet ja? Och skjut skallen av dig? Ungefär ett lika seriöst svar som frågan i allmänhet när det är tydligt att det är du som gillar att se smådjur bli torterade och dödade, och inte hunden.
2010-04-06, 22:16
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
I see!. Finns inget som är så spännande som när min hund får upp vittringen eller korn på en råtta. Terrier är ju avlade efter att fånga och döda smågnagare så det låter bara sunt att då låta dom få utlopp för sin drift. Man skall ta vara på rasernas egenskaper så det inte finns risk att dom glömmer vad dom nu egentligen är födda till, helt klart. Har funderat på att placera ut såna här råttfällor med fallucka så råttorna fångas levade. På ställen man vet finns råttor.
Och sen släppa ut dom på öppet fält och låta jycken jaga ifatt dom och skaka livet ur dom.
Skulle var sanslöst underhållande både för jycken och namne.

Jag brukar ibland åka en bit ut ur stan och släppa vår Jack russel där det finns kaninhålor. Han får då göra det han är avlad till, kaninerna har en chans att sticka, och han är sketalycklig
2010-04-07, 22:09
Medlem
Ovcharkas avatar
Få hundar skulle ha ihjäl kaninen. De har tappat killer instincten efter åååår av domesticering. Jaga kaninen, absolut, men ha ihjäl den? Då ska det till en hund med enorm bytesdrift. De flesta hundarna tycker bara det är kul att jaga nånting.
2010-04-07, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Få hundar skulle ha ihjäl kaninen. De har tappat killer instincten efter åååår av domesticering. Jaga kaninen, absolut, men ha ihjäl den? Då ska det till en hund med enorm bytesdrift. De flesta hundarna tycker bara det är kul att jaga nånting.

Beror helt på ras och träning. Har själv en amstaff/pitbullblandis och känner fler som har det, och vissa släpper sina på nätterna för att döda och käka (ja, äta upp) katter.
Fast så kanske vi bara gör i södra förorter STHLM..

Upp med film sen!
2010-04-08, 02:10
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Har du sett en JRT i action när det gäller bytesdrift?.
Det är därifrån "envis som en terrier kommer" skulle jag tro.
TS, glömmer inte att komma med film. Otroligt förväntansfull.
Men helst en stumfilm då det inte låter så "trevligt" med kaninskrik,
tänk på dom känsliga tittarna.
Senast redigerad av charkov 2010-04-08 kl. 02:20.
2010-04-08, 02:24
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Beror helt på ras och träning. Har själv en amstaff/pitbullblandis och känner fler som har det, och vissa släpper sina på nätterna för att döda och käka (ja, äta upp) katter.
Fast så kanske vi bara gör i södra förorter STHLM..

Upp med film sen!
Oj vad fördomar kan vara sanna ibland...
2010-04-08, 03:31
Medlem
Emellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon
kan man ge en kanin till hunden ? har en stor inhägnad som hunden kan springa fritt i .
har tänkt köpa en kanin jävel på blocket och kasta in till hunden , mest för skoj men också för att hunden ska ha roligt .

när kaninfan är död så kastar jag bort den , vill inte mata min fina hund med unken kanin .

SKIPPA MORAL SNACKET !!!!!!!!!!

Om du vill att han ska få utlopp för sina jaktinstinkter kan du köpa en radiostyrd bil eller liknande, och trä något mjukt över den, så ska du se att hundjäveln inte är smart nog att fatta att det bara är en leksak.
På så sätt skadas ingen stackars kanin, och du har ändå sett till din hunds bästa.
2010-04-08, 03:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emella
Om du vill att han ska få utlopp för sina jaktinstinkter kan du köpa en radiostyrd bil eller liknande, och trä något mjukt över den, så ska du se att hundjäveln inte är smart nog att fatta att det bara är en leksak.
På så sätt skadas ingen stackars kanin, och du har ändå sett till din hunds bästa.
där sa du nånting ! , men nu har jag ju lovat kära fb folket att en film ska komma så jag kan ju inte svika dom.
köper en kanin iaf hon måste ju få smaka lite äkta vara , sen köper jag en snabb jävla radiobil
2010-04-09, 00:10
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emella

Det har jag också testat, skitkul för både herre o hund. Dock lyckades hunden få tag i bilen vid en skarp sväng och ryste sitt "byte". Sen var det till serva bilen
För säkerhets- och smidighetens skull ska det vara en eldriven bil, inte metanolvarianten (tänk brännskador).

TS; klä in din bil med en mjukiskanin-historia från BR, Toys r Us för bästa effekt!
2010-04-09, 01:43
Medlem
Denoms avatar
Du behöver inte slösa pengar på att köpa kaniner. Vänta tills ungarnas sommarlov är över så ska du se att småflickorna gratis skänker bort kaniner, bara att åka och hämta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in