2010-04-03, 21:58
Medlem
WhiteShadowss avatar
Jag sitter och letar lite efter ett stativ. Ska mest användas till kvällsfotografering, mest utomhus.

Har tänkt att lägga ut runt 1-200 kr på det hela, alltså ett ganska billigt stativ.
Har kollat på det billigaste på Scandinavian Photo som är ett Hama EF700:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3471165

Men enligt recensioner på Fotosidan.se så sägs det vara vingligt och aningen ostadigt om det blåser, och jag ska ju vara ute, så då kan ju vinden vara ett problem.
Kommer även att stå på ojämnt underlag, det vill säga gräs och grus. Och även ibland genom ett stängsel...

Men ge mig hemskt gärna tips om något som ni rekommenderar!
Citera
2010-04-03, 22:31
Medlem
Frinks avatar
Det du efterfrågar finns inte.
Du ska vara glad om du faktiskt får ett stativ för dom pengarna.
Citera
2010-04-04, 00:50
Medlem
Hur tung / stor är din kamera med objektiv? Du behöver ett stabilt stativ för att kameran och objektivet inte ska vibrera vid lätt vind.
Citera
2010-04-04, 04:44
Medlem
Necrotzicas avatar
Skulle satsa på http://www.inet.se/artikel/6201429/velbon-kamerastativ-df-40-f
Relativt stabil för små kameror,samt mindre systemkameror. Väger inte jättemycket du får med ett fodral med dragkedja och rem.
Förmodligen bästa du kan få för den pengen. Snabbfäste och litet vattenpass. Snabba och säkra benfästen dock är vevfunktionen plastig, går dock inte sönder.

Alternativt http://www.inet.se/artikel/6201283/braun-lightweight-3001-kamerastativ
Den har extra krok för vikter så det kan bli stabilare, sen i princip samma stativ.
Senast redigerad av Necrotzica 2010-04-04 kl. 05:00.
Citera
2010-04-04, 12:57
Medlem
WhiteShadowss avatar
Tack för tipset, ska fundera lite!

Kan denna vara något?
http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/Knig-KN-TRIPOD40%28104121,3317%29
Citera
2010-05-21, 01:08
Medlem
notice88s avatar
Skulle aldrig i mitt hela liv ställe en system kamera på ett stativ för 1-200 kr , du får vad du betalar för. Gå till en el-kedja och kolla på dom riktigt billiga stativen, dom är rangliga och allmänt plastiga. En vacker dag åker hus och objektiv i marken, och även din haka !

spara istället!
Citera
2010-05-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notice88
Skulle aldrig i mitt hela liv ställe en system kamera på ett stativ för 1-200 kr , du får vad du betalar för. Gå till en el-kedja och kolla på dom riktigt billiga stativen, dom är rangliga och allmänt plastiga. En vacker dag åker hus och objektiv i marken, och även din haka !

spara istället!

Menar du att ett billig stativ skulle trilla isär? Det lär märkas av innan om det är på g
Citera
2010-05-21, 21:22
Medlem
stonems avatar
Akta dig för billiga stativ köpte ett likande som dom stativen som har postats och det är sjukt ostabilt huvudet är snett och ena benet har pajjat, de kanske duger till en kompakt kamera men inte en systemare.
Citera
2010-05-21, 21:33
Medlem
När jag tittar efter "billiga" stativ, har jag i tanken 1000-3000 kr.
Köpte ett velbon, vilken modell just minns jag inte.
Oehört stabilt stativ, gick lös på 999 kr, rea ifrån 1299 kr.
Med bra huvud,graderna utskriva för panorama bilder etc.. bara plus.
Väger cirka 2-3 kg.
Mitt tips.. spar!
Vill du absolut bränna under 500 kr, gå till närmaste butik som säljer och känn på dom.
När man "låst" alla skruvar på dom billiga kan du i stort sett snurra kameran 25 grader åt varje håll.
Glappt överallt oftast och väldigt ostabila,sen vikten? dom väger ju inget, bara plast.
Citera
2010-05-22, 22:43
Medlem
Necrotzicas avatar
Nja, billigt behöver inte vara skit, som jag skrev om om df-40, det är 145cm högt, väger ett kg.
Lite plastig vev, men har ännu inte gått sönder, använt den dagligen i över ett år, mycket utomhus. Funkar fint för foto, inget för att filma avancerade saker med, men då kostar man på det. För 270 spänn är det väl spenderade pengar. En bild blir inte bättre av dyra stativ.

Ang vikt vill jag hellre ha ett stativ som är lagom lätt. Annars är risken att den aldrig lämnar hemmet pga vikt. Annat är det såklart för proffsfotografer som gör det till sitt jobb. Själv vill jag bara ha smidighet.

Jag förstår såklart att antalet måndags ex ökar med billigare stativ, själv har jag nog haft lite tur, då mitt känns plastigt, men ändå är förvånandsvärt stabilt. Bästa är såklart att kolla sig för i en butik.
Senast redigerad av Necrotzica 2010-05-22 kl. 22:51.
Citera
2010-05-24, 10:51
Medlem
Farmorankas avatar
Sånt där hade jag i början. Oerhört kasst och skulle inte vilja använda det till en systemkamera.
Men vill du ha billigt till en kompaktkamera så duger det säkert åt dig

*klappa kära gitzo mountaineer*
Citera
2010-05-25, 21:03
Medlem
Funderar på att köpa detta stativ till min Canon eos 500d:

http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11510

Någon som har några tankar om detta. Fungerar stativet till min kamera och är stativet något att ha?
Väldigt tacksam råd!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in