2010-04-03, 18:20
Medlem
Gexos avatar
Tjabba alla fb:are!

Det är såhär att jag har börjat intressera mig för att plugga i Karlstad men jag vill gärna höra lite mer från er som har info om hur det är att plugga där.

Är det nån vidare studenstad? Hur är nattlivet? (vet att vi inte pratar om lu eller uu men ändå)
Var ska man bo? Är det bäst att bo i centrum eller runt campus? Nåt område man ska undvika? Ska man bo i korridor eller lägenhet? Sist men inte mins hur är brudarna?

Jag har läst gamla trådar men känner att jag behöver lite färsk info.

Tack på förhand!

P.S. Bjuder på stavfel
Senast redigerad av Gexo 2010-04-03 kl. 19:08.
Citera
2010-04-03, 18:39
Medlem
Eisbrechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gexo

Det är såhär att jag har börjat intressera mig för att plugga i Karlstad men jag vill gärna höra lite mer från er som har info om hur det är att plugga där.

Är det nån vidare studenstad? Hur är nattlivet? (vet att vi inte pratar om lu eller uu men ändå)
Var ska man bo? Är det bäst att bo i centrum eller runt campus? Nåt område man ska undvika? Ska man bo i korridor eller lägenhet? Sist men inte mins hur är brudarna?

Tack på förhand!

P.S. Bjuder på stavfel

Karlstad är en trevlig stad.
Nattlivet är bra, bartätheten hög och festprissarna många.
"Brudarna" - som du så vackert uttrycker det - har ett gott rykte. Vad det sedan innebär får du spekulera kring på egen hand.

Gällande boendet så är centrum att föredra. Nu har jag visserligen ingen egen erfarenhet av att bo på campus (inte heller har jag studerat vid universitetet), men eftersom KAU ligger en bit utanför stadskärnan så anser jag att ett centralt boende är att föredra. Inte minst om du avser att leva loppan på helgerna.
Citera
2010-04-03, 18:40
Medlem
Kan svara på några av frågorna iaf, jag går inte på universitetet men bor i Karlstad och kanske kommer gå på KAU i höst.

Studentlivet, Tempel har studenttorsdagar varje torsdag och det ska tydligen vara bra. Andra nattklubbar är Glada Ankan och Nöjesfabriken, nöjes har sveriges största dansgolv eller hur det var.

Om du vill ha nära till univ och de flesta hemmafesterna ska du bo på Campus, vill du istället ha nära till nattklubbarna kan du ju välja Centrum. Går jag på KAU kommer jag bo på Herrhagen vilket är 400m från nöjes och 10 min till centrum.

Kan tillägga att där universitetet ligger (kronoparken) är väldigt invandrartätt, inte campus utan den nedre delen av kronoparken. Där jag för närvarande bor, personligen har jag aldrig haft problem. Men jag går inte ut på natten om man säger så, men det skulle jag nog inte göra vart jag än bodde.
Senast redigerad av sall 2010-04-03 kl. 18:42.
Citera
2010-04-03, 19:55
Medlem
Freddykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gexo

Tack på förhand!

P.S. Bjuder på stavfel

Ganska schysst studentstad, fick pris för något år sedan.

Nattlivet: Onsdagar har harrys k-town wednesdays. Aldrig varit där dock
Bunkern har även öppet

Torsdag är det studenttorsdag på glada ankan och tempel. Inte varit där men hört det ska vara bra.

Fredag så kan du gå vart du vill, glada ankan,tempel,koriander,nöjesfabriken. Spela biljard på biljard 9an eller gå på bunkern

Lördag samma sak

Bunkern är en studentpub där du dricker billig öl i ett par soffor och kanske beställer in lite mat. Om du ska plugga ekonomi så har du rumpan bar som också är ett studenthak, dock endast för medlemmar i KarlEkon(Ekonomernas förening).

Vart ska man bo?
Vet att många ekonomer bor på norrstrand annars tycker jag att campus området är bäst.

Vill du ha egen lägenhet ska du söka till Unionen eller Campus II. Korridor är det Campus eller frödingshöjd som gäller. Frödingshöjd är närmare skolan och har diskmaskin i allköket

Jag tycker du ska undvika fagotten och Kronan då de husen ligger mitt i kronoparken. Vilket kan vara ett dåligt ställe att vara på efter 12.

Tjejer finns det gott om, speciellt ekonomer.

Vill du veta mer är det bara att fråga på. Du kan få komma på studiebesök på frödingshöjd om du vill =))
Citera
2010-04-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyking
Ganska schysst studentstad, fick priset 2009-2010 som bästa studentstad.
http://www.kau.se/utbildning/karlstad/studentstaden/arets-studentstad
Citera
2010-04-04, 01:17
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-GBG
http://www.kau.se/utbildning/karlstad/studentstaden/arets-studentstad
Och var det inte Skövde som var Årets studentstad 2008/2009 ?
Citera
2010-04-04, 08:50
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
och är det inte så att den rankingen inte betyder något alls?
Citera
2010-04-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size

Den titeln ska väl inte tas alltför seriöst, det är sant. Framförallt då Skövde av alla ställen kan sopa hem det som "årets studentstad"...
Citera
2010-04-04, 18:26
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-GBG
Den titeln ska väl inte tas alltför seriöst, det är sant. Framförallt då Skövde av alla ställen kan sopa hem det som "årets studentstad"...

Tja, kommer själv plugga program i Skövde till hösten men då vet jag också vad jag ger mig in på och har inga illusioner av att Skövde är vare sig en "studentstad" (oavsett deras kriterier och graden av allvar vill jag veta hur i helvete kan denna stad komma i någon rankning) eller att utbildningens nivå håller samma klass som Uppsala eller Stockholm.
Citera
2010-04-04, 23:41
Medlem
Verdess avatar
Funderade på att plugga i Karlstad tills jag såg att universitetet låg typ 7 mil från centrum.. why??
Citera
2010-04-05, 01:16
Medlem
Freddykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Funderade på att plugga i Karlstad tills jag såg att universitetet låg typ 7 mil från centrum.. why??

vet inte varför men det är snarare 6 km och det är grymma bussförbindelser till campus och universitetet så jag tycker du ska plugga här ändå
Citera
2010-04-05, 01:20
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyking
vet inte varför men det är snarare 6 km och det är grymma bussförbindelser till campus och universitetet så jag tycker du ska plugga här ändå

Okej hur är kollektivtraffiken i karlstad generellt? Det står mellan karlstad, linköping och jönköping just nu så jag försöker hitta lite info om dom tre städerna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in