2010-04-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto407578
Har mina kaktusar under en 400wHPS med extra blått ljus, står tillsamans med 3st tomatplantor
2 sorters sallad och en kattmyntaplanta. Sparkat igång gamla cannabisodlingsgarderoben.
Innan fick kaktusarna ljus från en 125w LE, växte ganska långsamt jämfört med 400wHPS .
Så även fast jag fått hem en ny 125w LE lampa kommer jag fortsätta med garderoben.

Extra kul när jag kan äta sallad och tomat året runt från garderoben. Hade en tomatplanta tillsammans
med kaktusarna under 125w LE lampan en gång, gav nästan ingen frukt alls.
Räcker gott och väl med en 250wHPS per kvadrat för kaktusodling.

mvh
på hur många kvadrat låg plantorna när du hadde 125 watts le?
Citera
2010-04-05, 06:05
Medlem
niggaplis..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrolle
men vad tror du skulle vara ultimata belysningen till potens?om man har en budget på 1000/2000 kr

Tillväxt genom belysning och potens är två helt skilda världar..
Potens skapar man genom att stressa plantan som genom sina försvarsmekanismer börjat producera alkaloider dvs meskalin mfl, bla fullständig ljusbrist och vattenbrist.
Belysning.. Om du vill spara pengar på elräkningen(gör för fan det) så satsta på en akvariebelysning med 2x54w eller liknande. Välj en t5 armatur. Mycket bättre på att alstra ljus än gamla t8 rör.
Annars kan du lätt köra med en hps på 150+w. Det är ingen skillnad mellan marijuanabelysning och kaktusbelysning.
Citera
2010-04-05, 06:29
Medlem
niggaplis..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenssonAspierant
1000 Watts HPS till småttingar? Oj vad stackarna ska ha stekts! Om mina en månad gamla småttingar råkar få fyra timmars ickediffuserad förmiddagssol genom fönstret så blir några av dem röda... De största ligger strax under centimetern i längd nu, och jag har nu börjat ge dem lite morgonsol.

Kan däremot tänka mig att större exemplar svarar väldigt bra på lampan i vegetativ tillväxt.
Vilken storlek har dina kaktusar när de först hamnar under HPS:n? Runt 20cm eller?

Har du inga bilder på ditt kaktusbestånd som du skulle kunna lägga upp Niggaplis? Som inspiration för oss simpla lysrörsodlare

Jag har i princip två odlingar nu förtillfället.
Ett i Stockholm där jag odlar upp småttingar med lysrör och sedan ett uppåt landet vid landstället där mina big boys huserar.. Jag har växthus där, vilket jag tycker alla kaktusodlare borde införskaffa på bums om förhållanden är rätta. Tack vare vänner och grannar upppe där slipper jag vara närvarande vid odlingen mer än vad som krävs.
Jag har erkänt mina optiska tillkortakommanden förut i en annan tråd men kan säga det igen.
Jag har ingen digitalkamera och min systemkamera har inte fungerat dom senaste 5 åren.. Det känns fel att foto mina vackra plantor med kanske världens mest crappy mobilkamera som jag har!
1,8 megapix my ass.. Nigga please..hehe

Jag brukar flytta upp mina plantor norrut när dom är sådär 15-25 cm.
Senast redigerad av niggaplis.. 2010-04-05 kl. 06:44.
Citera
2010-04-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niggaplis..
Tillväxt genom belysning och potens är två helt skilda världar..
Potens skapar man genom att stressa plantan som genom sina försvarsmekanismer börjat producera alkaloider dvs meskalin mfl, bla fullständig ljusbrist och vattenbrist.
Belysning.. Om du vill spara pengar på elräkningen(gör för fan det) så satsta på en akvariebelysning med 2x54w eller liknande. Välj en t5 armatur. Mycket bättre på att alstra ljus än gamla t8 rör.
Annars kan du lätt köra med en hps på 150+w. Det är ingen skillnad mellan marijuanabelysning och kaktusbelysning.
okej men jag menade på att en större kaktus kan få mer innehåll med meskalin?jag menar på att om man först får den att växa snabbt så är det enklare att få den att bli potent?
Citera
2010-04-06, 03:18
Medlem
ska beställa en 125 watts le lampa från swegrowstms.vilken sorts lampa tycker ni jag ska använda?på 2700 kelvin,6400 kelvin eller 25000 kelvin?har ju bara kört med fluora osram lysrör från hornbach och dom var ju dugliga men behöver nog lite mer krut!kommer jag behöva någon reflektor till detta?(kommer det påverka resultatet på kaktusen märkvärdigt?)
Senast redigerad av crillecrolle 2010-04-06 kl. 03:21. Anledning: tillägg
Citera
2010-04-06, 18:47
Medlem
Tänkte faktiskt själv köpa en 200Wattare till mina kaktusar inför hösten/vintern. Kommer att köpa versionen med färgtemperaturen 6400K, eftersom det är vegetativ tillväxt som vi eftersträvar...
Ju större vegetativ tillväxt desto lägre alkaloidinnehåll i växten, men efter några års tillväxt när den börjat få lite storlek, kan plågandet börja Inget ljus, inget vatten, injicera dopamin i kaktusens kärna, och vänta några månader
Citera
2010-04-06, 21:34
Medlem
Citat:
Tänkte faktiskt själv köpa en 200Wattare till mina kaktusar inför hösten/vintern. Kommer att köpa versionen med färgtemperaturen 6400K, eftersom det är vegetativ tillväxt som vi eftersträvar...
Ju större vegetativ tillväxt desto lägre alkaloidinnehåll i växten, men efter några års tillväxt när den börjat få lite storlek, kan plågandet börja Inget ljus, inget vatten, injicera dopamin i kaktusens kärna, och vänta några månader
vart får man tag i dopamin och källa på att det fungerar?
Citera
2010-04-06, 22:20
Medlem
niggaplis..s avatar
Citat:

Att injecera dopamin eller dess prekursor är än så länge bara en teori, om än en bra sådan.
Jag har gjort många efterforskningar på området och bara hört folk prata och inte göra det faktiska experimentet tyvärr. Jag skulle satsa på mer pålitliga naturliga metoder för att höja alkaloidhalten än så länge.
Citera
2010-04-06, 23:25
Medlem
okej så jag kan köra full rulle med en lampa på 125 watt le för kaktusen och vattnar mycket men låter jorden torka ut mellan varje vattning i cirka i 2år och sedan låta den plågas i några månader med sparsamt ljus och sparsamt med vatten så kommer jag få en fin och potent kaktus?kommer självklart ta sticklingar och om sinom tid köpa in peyote frön och ympa
Citera
2010-04-06, 23:56
Medlem
Anledningen till att jag ens nämnde Dopamin var att jag faktiskt ska prova på exemplar i mitt kaktusbestånd. Givetvis med ickedopade referenskaktusar med samma anlag som jämförelsematerial.

Har 10ml Giludop 20mg/ml (DopaminHCl) så jag måste ju som ni, kaktusbröder, förstår testa teorin i praktiken... Ska bli intressant, är själv övertygad om att det kommer att generera märkbara resultat...
Citera
2010-04-14, 10:45
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Kan man även ge dem le ljus under vintern dvs inte sätta dem i dvala?
Citera
2010-04-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamouflagekorv
Kan man även ge dem le ljus under vintern dvs inte sätta dem i dvala?
kör me hps ist.dvalan kör man ju mest om man vill ha mer potens eller vill att den ska blomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in