2010-04-02, 00:49
  #1
Medlem
FimpenAs avatar
Som rubriken antyder, var fasen kommer detta uttryck ifrån? Jag menar pratar man med någon eller hör en konversation kan man ge sig fan på att någon stoppar in en lössnus och säger "Satteeeeeeeh".
Citera
2010-04-02, 00:51
  #2
Medlem
Verdess avatar
Jo du så att deeee..?
Citera
2010-04-02, 00:51
  #3
Medlem
Blockchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpenA
Som rubriken antyder, var fasen kommer detta uttryck ifrån? Jag menar pratar man med någon eller hör en konversation kan man ge sig fan på att någon stoppar in en lössnus och säger "Satteeeeeeeh".

Ingen aning om var den kommer ifrån men det är väl mer en dags-att-avsluta-konversationen-fras?
Citera
2010-04-02, 00:51
  #4
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpenA
Som rubriken antyder, var fasen kommer detta uttryck ifrån? Jag menar pratar man med någon eller hör en konversation kan man ge sig fan på att någon stoppar in en lössnus och säger "Satteeeeeeeh".
aldrig hört, vart bor du?
Citera
2010-04-02, 00:53
  #5
Medlem
FimpenAs avatar
Precis den meningen! Fattar inte varför så många använder den i en mening eller som avslutningsfras. Kommer från Sthlm men bor numera i Småland, samma sak på båda platserna.
Citera
2010-04-02, 00:57
  #6
Medlem
fnuskes avatar
Jag vill minnas att Fredrik Lindström i något avsnitt av På Spåret påstod när han talade om sina gamla hemtrakt Eskilstuna att uttrycket skulle vara just därifrån.

Lobbar över denna till språk.

Övrigt ---> Språk

//Mod
Citera
2010-04-02, 01:09
  #7
Medlem
jumpcuts avatar
Ingen aning, men vi kanske kan harrora den till nagonstans? Jag vet inte vad Fredrik Lindstrom sagt, men 2000/2001 horde jag det i Stockholm.
Citera
2010-04-02, 02:22
  #8
Medlem
UAAs avatar
Jag älskar det uttrycket. Inte för dess direkta användningsområde, för det är ganska begränsat. Utan för det humoristiska värdet!

Det skall användas då man är ett stort sällskap då det blir en längre tystnad då samtalet har kommit till ett naturligt avbrott och ingen tråd finns att fatta för att få fart på snacket igen.

joråsatte.
Citera
2010-04-02, 03:15
  #9
Medlem
Kan minnas att jag använt ordet "joråsattäää" bra före 2000-talet. Sattee eller sattää det är bra.

I mening att någon frågar -Hur mår du ?
Man är inte helt hundra på en mår, det är av och till, men bra.

Lätt svar blir, Joråsattää det e bra. Stavningen av ordet finns väl inte direkt, men det används flitigt norr om dalälven.

Som talande ovan säger, ordet kommer fram när den pinsamma tystnade kommer på tal.

Väldigt märkliga situationer, Joråsattäääää nu ska ja lägga mig
Citera
2010-04-02, 08:22
  #10
Medlem
Oliwas avatar
Använder det inte själv, men har hört det både där jag är uppväxt (norra Uppland) och där jag bor. (Blekinge)

I Blekinge finns dessutom varianten "Jodusåatt, sauäremäatt". Används av både gamla och unga i "pinsamma tystnader".
Citera
2010-04-02, 10:05
  #11
Medlem
FimpenAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Jag älskar det uttrycket. Inte för dess direkta användningsområde, för det är ganska begränsat. Utan för det humoristiska värdet!

Det skall användas då man är ett stort sällskap då det blir en längre tystnad då samtalet har kommit till ett naturligt avbrott och ingen tråd finns att fatta för att få fart på snacket igen.

joråsatte.
Haha håller med dig fullständigt! Haha
Citera
2010-04-02, 11:42
  #12
Medlem
Egon3s avatar
Fraser av det här slaget är del av protokollet för att föra en dialog, och även avsluta ett ämne eller avbryta för andra göromål.

I Västergötland hör man varianter på följande.

— Kölden har slagit sig, så den har.

Den avslutande frasen är en direkt motsvarighet till engelskans "... hasn’t it" / "... no doubt about it".

I koncentrad form betyder sådana fraser ungefär: Det är min [betämda] åsikt, om du har en annan åsikt så lyssnar jag gärna på den, annars är vi väl överens.

Ett utkastat »Jo du så att« under en paus markerar att konversationen fortgår och det kan vara tillfälle att byta ämne. Ordet är fritt. »Så var det med det« är lite mera bryskt men inte nödvändigtvis ovänligt.
__________________
Senast redigerad av Egon3 2010-04-02 kl. 11:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in