2010-04-02, 15:54
Medlem
Dalailamas avatar
Ser faktiskt inte nyttan med förslaget. Ytterst få medlemmar har behov av mer PM-utrymme, det vågar jag satsa min ena monokel på.
Citera
2010-04-02, 16:07
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Är detta en av anledningarna då?

Det är en av anledningarna till att ett sådant argument inte funkar.

/feldgrau
Citera
2010-04-02, 16:33
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är en av anledningarna till att ett sådant argument inte funkar.

/feldgrau

Ja nu svarade du inte riktigt på min fråga så jag kanske var lite otydlig.

Är det FB:s policy att man inte ska ha så stor plats i PMboxen för att man vill motverka att medlemmarna för en korrenspondens via PM istället för att föra den öppet på forumet?
Citera
2010-04-02, 16:39
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Ja nu svarade du inte riktigt på min fråga så jag kanske var lite otydlig.

Är det FB:s policy att man inte ska ha så stor plats i PMboxen för att man vill motverka att medlemmarna för en korrenspondens via PM istället för att föra den öppet på forumet?

Nej, det har jag svårt att tro.

/feldgrau
Citera
2010-04-02, 16:50
Medlem
HC47s avatar
Hur kommer det sig att moderatorer aldrig någonsin förespråkar några sådana hör förändringar..? Man kan nästan tro att mods måste skriva på något "håll med om allt som gäller, säg aldrig emot FBs regler och ordning"-kontrakt.

OnT: Som jag sa innan, ett stort forum ska givetvis även erbjuda större PM-låda. Allt eftersom forumet växer bör rimligen det mesta på forumet växa, inkl. möjligheten att skicka/ta emot fler PM.
Citera
2010-04-02, 17:02
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hur kommer det sig att moderatorer aldrig någonsin förespråkar några sådana hör förändringar..? OnT: Som jag sa innan, ett stort forum ska givetvis även erbjuda större PM-låda. Allt eftersom forumet växer bör rimligen det mesta på forumet växa, inkl. möjligheten att skicka/ta emot fler PM.
Därför att Mods själva får plats med mer än 250 pm så dom har inget behov av att klaga & därför inte bryr sig om detta ämne

250 pm är på tok för lite
vissa pm kanske man inte vill radera & har man varit medlem ett tag så kanske man som jag sitter på 200+ pm som man verkligen inte vill radera
& det ser ju verkligen inte likadant ut när man sparar dessa till datorn

ju längre man har varit medlem desto mer pm borde man kan kunna få spara
minst +100 pm för vart år som går tycker jag
ex varit medlem i 1 år 100 pm 2 år 200 osv.
Citera
2010-04-02, 17:04
Medlem
boostankans avatar
Tycker också det verkar lite konsitigt... Lagringsutrymme är i dagens läge väldigt billigt, och MYCKET text kan lagras på ynka megabyten.

Säg att 5st 1TB-diskar köpes in till servrarna, ca 5000:-, ger lite över 5.000gb utrymme. Vi skulle kunna säga att ett meddelande tar upp ca 1kb (ganska långt meddelande).

Det får då plats ca 5.000.000.000 meddelanden på dessa 5 diskar, vilket ger varje medlem ca 16.600 meddelanden var.

Nu räknar jag inte med backup osv, inte heller skillnanden mellan databas/server-diskar och persondatorer.
Citera
2010-04-02, 17:06
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Därför att Mods själva får plats med mer än 250 pm så dom har inget behov av att klaga & därför inte bryr sig om detta ämne

250 pm är på tok för lite
vissa pm kanske man inte vill radera & har man varit medlem ett tag så kanske man som jag sitter på 200+ pm som man verkligen inte vill radera
& det ser ju verkligen inte likadant ut när man sparar dessa till datorn

ju längre man har varit medlem desto mer pm borde man kan kunna få spara
minst +100 pm för vart år som går tycker jag
ex varit medlem i 1 år 100 pm 2 år 200 osv.
Ja, fast jag menar inte just i denna fråga, utan allt gällande kritik mot FB och dess regelverk. Har nog aldrig sett en mod kritisera regelverket eller något annat här på FB som inte användare har något ansvar för. Säger inte att det inte förekommer men det verkar extremt sällsynt.

Ja, jag tycker också det är alldeles för lite. Men att ge mer utrymme utefter hur länge man varit medlem är nog inte rätta vägen att gå. Finns ju användare som varit medlemmar i 5+ år men bara har runt 100 inlägg. De flesta på FB är ju lågpostare, även de som varit medlemmar en längre tid. Bättre vore det väl i så fall att gå efter hur aktiv användare är.
Citera
2010-04-02, 17:09
Medlem
MarkPhilipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ja, fast jag menar inte just i denna fråga, utan allt gällande kritik mot FB och dess regelverk. Har nog aldrig sett en mod kritisera regelverket eller något annat här på FB som inte användare har något ansvar för. Säger inte att det inte förekommer men det verkar extremt sällsynt.

Ja, jag tycker också det är alldeles för lite. Men att ge mer utrymme utefter hur länge man varit medlem är nog inte rätta vägen att gå. Finns ju användare som varit medlemmar i 5+ år men bara har runt 100 inlägg. De flesta på FB är ju lågpostare, även de som varit medlemmar en längre tid. Bättre vore det väl i så fall att gå efter hur aktiv användare är.
Då blir det nog bara fler posthoror tyvärr.
Citera
2010-04-02, 17:12
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkPhilips
Nog för att det är roligt att ha plats för många pm, men jävla roligt är det väl ändå inte? Tror inte posthoreriet ökar.
Senast redigerad av boostankan 2010-04-02 kl. 17:14.
Citera
2010-04-02, 17:13
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkPhilips
Nja, väldigt tveksamt. Tror inte folk är så sugna på att åka ut för KFK bara för att kanske få en större PM-låda.
Citera
2010-04-02, 17:32
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Tycker också det verkar lite konsitigt... Lagringsutrymme är i dagens läge väldigt billigt, och MYCKET text kan lagras på ynka megabyten.

Säg att 5st 1TB-diskar köpes in till servrarna, ca 5000:-, ger lite över 5.000gb utrymme. Vi skulle kunna säga att ett meddelande tar upp ca 1kb (ganska långt meddelande).

Det får då plats ca 5.000.000.000 meddelanden på dessa 5 diskar, vilket ger varje medlem ca 16.600 meddelanden var.

Nu räknar jag inte med backup osv, inte heller skillnanden mellan databas/server-diskar och persondatorer.

Fast om jag har förstått det rätt så handlar det inte om bristande lagringsutrymme utan att det blir problem rent servermässigt och att prestandan sjunker om antalet PM höjs radikalt. Med reservation för att jag kan ha missförstått något som sagt. Vi får ju ändå komma ihåg att FB har en väldigt moddad version av vbullen också för att ens klara av trycket som finns och att det nog inte är helt enkelt att hantera sånt här.

Däremot så är jag av samma åsikt som de flesta medlemmar uttryckt här, jag tycker också att lagringsutrymmet för PM bör höjas förutsatt att det går att göra så utan att Flashback fungerar sämre i övrigt. Jag minns tiden innan jag var moderator och det var irriterande ibland att ha så litet utrymme särskilt som det inte går att exportera heller. Jag tycker att t ex dubbla mängden vore rimligt då det ändå är väsentligt mer än idag och tror inte att alla skulle gnälla om det igen efter några månader trots att de vant sig vid större utrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in