2010-04-02, 00:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Ja jag tjatar igen.

I evigheter har utrymmet legat på max 250 meddelanden.
Ständigt är det problem med att radera meddelanden för utrymme eftersom man jämnt får upp denna ruta:
Problemet beror på handhavandefel kombinerat med kasst formulerat felmeddelande. Om jag skulle gissa så gör du på följande sätt:
  • Kollar listan över meddelanden
  • Klickar på ett meddelande för att se om det är något du vill radera
  • Klickar bakåt i webbläsaren
  • Markerar meddelandet
  • Väljer radera
  • Möts av felmeddelande
Om du skippar att backa utan klickar dig tillbaks till listan över meddelanden, och samtidigt ser till att inte samtidigt härja runt på Flashback i flera flikar så kan jag nästan garantera dig att du aldrig mer möts av felmeddelandet.
Citera
2010-04-02, 00:22
Medlem
toizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
När du har nått 2500 PM.. Vill du ha 25000 PM då?

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Låt säga att alla får 500 PM istället.
Är det någon som tror att såna här trådar kommer att startas då också?

Jag tror det..

Lite bättre argument än så här får ni allt komma på, för det här är rent hjärnslött.

Ska forumet gå tillbaka till den gamla rp-ordningen då också,eftersom det säkert kommer nån mod som klagar på hur dagens rp-system fungerar?
Eller nån användare som vantrivs med att behöva klicka i rull-listen och tyckte det fungerade fint som det var.

Att säga nej för att någon i framtiden kommer att klaga på den nya ordningen är inget argument, utan är bara djävligt provocerande.

Byt aldrig smileys, lägg aldrig till en ny funktion, förändra aldrig någon funktion - för av alla tusentals och åter tusentals så finns det alltid någon som vill ha mer eller bättre, som tycker sig bidra till forumets utveckling genom att ge feedback och förslag.
Och så kan vi ju inte ha det
Citera
2010-04-02, 00:25
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Lite bättre argument än så här får ni allt komma på, för det här är rent hjärnslött.

Ska forumet gå tillbaka till den gamla rp-ordningen då också,eftersom det säkert kommer nån mod som klagar på hur dagens rp-system fungerar?
Eller nån användare som vantrivs med att behöva klicka i rull-listen och tyckte det fungerade fint som det var.

Att säga nej för att någon i framtiden kommer att klaga på den nya ordningen är inget argument, utan är bara djävligt provocerande.

Byt aldrig smileys, lägg aldrig till en ny funktion, förändra aldrig någon funktion - för av alla tusentals och åter tusentals så finns det alltid någon som vill ha mer eller bättre, som tycker sig bidra till forumets utveckling genom att ge feedback och förslag.

Det är väl utmärkta argument som dessutom dom flesta som någonsin jobbat på en IT avdelning känner igen och kan skriva under på.

Det är ju inte så att vi inte anser att det är viktigt att lösa ett problem ifall det finns ett.
Däremot är workarounds aldrig en lösning utan bara ett sätt att slippa problemet för stunden.

Resten av ditt inlägg har inget med ämnet att göra så det orkar jag inte svara på.
Citera
2010-04-02, 00:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Det realistiska svaret är faktiskt att den dagen forumets hårdvara räcker till för att tillåta en enorm PM-box utan att det i övrigt påverkar prestandan märkbart negativt så kommer det säkert att införas. Idag är vi dock tyvärr inte där, och därför ligger gränsen kvar där den ligger.
Citera
2010-04-02, 00:35
Medlem
toizs avatar
Citat:
Det är väl utmärkta argument som dessutom dom flesta som någonsin jobbat på en IT avdelning känner igen och kan skriva under på.

Det är ju inte så att vi inte anser att det är viktigt att lösa ett problem ifall det finns ett.
Däremot är workarounds aldrig en lösning utan bara ett sätt att slippa problemet för stunden.

Resten av ditt inlägg har inget med ämnet att göra så det orkar jag inte svara på.

Så du anser att "När du har nått 2500 PM.. Vill du ha 25000 PM då?" är ett utmärkt argument?
Seriöst?

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det realistiska svaret är faktiskt att den dagen forumets hårdvara räcker till för att tillåta en enorm PM-box utan att det i övrigt påverkar prestandan märkbart negativt så kommer det säkert att införas. Idag är vi dock tyvärr inte där, och därför ligger gränsen kvar där den ligger.

Ett argument jag köper utan invändningar, som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden. Forumet ska prioriteras före pm.
Tack för förklaring
Citera
2010-04-02, 00:41
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Så du anser att "När du har nått 2500 PM.. Vill du ha 25000 PM då?" är ett utmärkt argument?
Seriöst?

Sålänge svaret inte är ett klart nej, absolut.
Citera
2010-04-02, 00:49
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Att "lösa problemet" genom att kunna exportera meddelanden lägger ju till fler problem än det eventuellt "löser":

1. Icke-Intuitivt att behöva leta igenom massvis med textmeddelanden för att hitta PM:et man letar efter. Exporterar man varje gång man fyllt upp 250 meddelanden så kan du snabbt komma till tiotals textfiler med massa meddelanden i varje.

2. Sekretessmässigt känns det lite småskumt att förespråka att man lägger saker man diskuterar på FB i en textfil på den egna datorn istället för säkert låst bakom mitt lösenord på FB:s servrar.

3. Det är en icke-användarvänlig lösning då det kräver användargrepp för att ge någon fördel, detta är aldrig att föredra ur en IT-avdelningssynpunkt. Alla lösningar som kräver att Användarna lär sig nya rutiner är att förakta som primärlösning.

Att istället löpande utöka utrymmet, tillåta sortering, ha indexering och en bra söktjänst för PM:en skulle istället införa betydligt fler fördelar ur en användarsynpunkt och ta upp, relativt sett, otroligt lite hårddiskutrymme...

Att säga att något annat än att öka utrymmet _löser_ problemet är ju ologiskt som satan.
Problemet = Att inte kunna spara fler än 250 PM
Lösningen = Att kunna spara fler än 250 PM
WorkAround = Spar 250 PM, Exportera och spar 250 PM till

Den ur alla synvinklar bästa lösningen är att öka utrymmet löpande efter att behovet verkligen uppstår. Och då menar jag såklart inte att man ska utöka för att ett par-tre användare nått sin kvot. Utan när det är ett REELT problem.

Och detta kommer då från någon som har jobbat inom IT-branschen hela sitt yrkesverksamma tid.
Senast redigerad av pythonx 2010-04-02 kl. 00:54.
Citera
2010-04-02, 00:59
Medlem
toizs avatar
Citat:
Sålänge svaret inte är ett klart nej, absolut.

I rest my case - du gör jobbet åt mig

Till dom som fortfarande vill ha mer utrymme vill jag åter igen pusha för mapparna man kan spara ner sina pm i.
Vet inte hur stora dom kan bli, men pm:en ligger kvar på fb under privata pm och inboxen töms.
Citera
2010-04-02, 03:04
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet beror på handhavandefel kombinerat med kasst formulerat felmeddelande. Om jag skulle gissa så gör du på följande sätt:
  • Kollar listan över meddelanden
  • Klickar på ett meddelande för att se om det är något du vill radera
  • Klickar bakåt i webbläsaren
  • Markerar meddelandet
  • Väljer radera
  • Möts av felmeddelande
Om du skippar att backa utan klickar dig tillbaks till listan över meddelanden, och samtidigt ser till att inte samtidigt härja runt på Flashback i flera flikar så kan jag nästan garantera dig att du aldrig mer möts av felmeddelandet.

Hehe ok då kommer min fråga: Är detta användarvänligt?
Ska jag stå på huvudet samtidigt som jag genomför denna akrobatiska it-konst också?
Citat:

Detta argument kan jag dock köpa, om det är som du säger alltså.
Men jag har svårt att förstå hur man kan öppna, säkert en 50 nya avdelningar under en 8-års period men samtidigt inte lyckats utöka utrymmet för PM?
Ni har haft 8 år på er att göra detta, hur svårt skall det vara? Ni har ju lyckats göra betydligt större ändringar än så under denna period.
Citera
2010-04-02, 11:23
Medlem
503s avatar
Citat:
Hehe ok då kommer min fråga: Är detta användarvänligt?
Ska jag stå på huvudet samtidigt som jag genomför denna akrobatiska it-konst också?

Så vitt jag kan minnas så är det säkerhetsskäl som ligger till grund för det, och då kommer användarvänlighet i andra hand.

Citat:
Detta argument kan jag dock köpa, om det är som du säger alltså.
Men jag har svårt att förstå hur man kan öppna, säkert en 50 nya avdelningar under en 8-års period men samtidigt inte lyckats utöka utrymmet för PM?
Ni har haft 8 år på er att göra detta, hur svårt skall det vara? Ni har ju lyckats göra betydligt större ändringar än så under denna period.

Det tar nog inte så mycket större utrymme att öppna fler avdelningar, och dessutom så är det en funktion som är viktig för forumet - möjligheten för dig att spara fler PM/vara lat och skita i att radera PM är inte det.
Senast redigerad av 503 2010-04-02 kl. 11:26.
Citera
2010-04-02, 11:58
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
1. Icke-Intuitivt att behöva leta igenom massvis med textmeddelanden för att hitta PM:et man letar efter. Exporterar man varje gång man fyllt upp 250 meddelanden så kan du snabbt komma till tiotals textfiler med massa meddelanden i varje.

Du behöver fortfarande leta bland PM'n som det är nu.
Enda skillnaden är att du kan ta en backup i mitt förslag.

Har du dessutom en textfil så är det inte speciellt svårt att söka i en sådan.

Citat:
2. Sekretessmässigt känns det lite småskumt att förespråka att man lägger saker man diskuterar på FB i en textfil på den egna datorn istället för säkert låst bakom mitt lösenord på FB:s servrar.

Jag bryr mig väl inte om användarnas sekretess när det kommer till deras PM?
Varför skulle jag? Deras PM är ju knappast något som rör säkerheten för forumet?

Citat:
3. Det är en icke-användarvänlig lösning då det kräver användargrepp för att ge någon fördel, detta är aldrig att föredra ur en IT-avdelningssynpunkt. Alla lösningar som kräver att Användarna lär sig nya rutiner är att förakta som primärlösning.

Jag förstår att det är svårt att lära sig nya rutiner men då man förväntas vara över 18 år och man faktiskt har lyckats med att registrera sig på ett internetforum så antar jag att varken intelligensen eller det tekniska kunnandet är på grottstadiet.

Ur en ren IT synpunkt så ser jag inte heller några problem då dom flesta ställen jag jobbat löser exporteringsproblemen relativt enkelt om det nu skulle vara någon som absolut inte klarar av ett nytt moment.

Citat:
Att istället löpande utöka utrymmet, tillåta sortering, ha indexering och en bra söktjänst för PM:en skulle istället införa betydligt fler fördelar ur en användarsynpunkt och ta upp, relativt sett, otroligt lite hårddiskutrymme...

Frågan är vad orsaken till PM funktionen är.
Flashback är ett diskussionsforum och jag ser inte varför det ska läggas ner resurser på att utveckla en tilläggstjänst som faktiskt inte tillför forumet något.

Citat:
Att säga att något annat än att öka utrymmet _löser_ problemet är ju ologiskt som satan.
Problemet = Att inte kunna spara fler än 250 PM
Lösningen = Att kunna spara fler än 250 PM
WorkAround = Spar 250 PM, Exportera och spar 250 PM till

Den ur alla synvinklar bästa lösningen är att öka utrymmet löpande efter att behovet verkligen uppstår. Och då menar jag såklart inte att man ska utöka för att ett par-tre användare nått sin kvot. Utan när det är ett REELT problem.

Och detta kommer då från någon som har jobbat inom IT-branschen hela sitt yrkesverksamma tid.

Öka utrymmet löser inte problemet och orsaken är ju som sagt ganske uppenbar.
Vill man ha 2500 så vill man nästa steg ha 5000 när man har vant sig med den nya nivån.

Sen tar du upp något intressant och som jag håller med om.
Skulle det nu vara så att det finns en majoritet utav användarna som verkligen hamnar på 250 PM och möjligheten finns så borde man kunna lösa det genom att öka något men nu verkar det vara några enstaka användare som anser att alla PM är viktiga nog att vilja spara och därför vill ha mer utrymme .
Citera
2010-04-02, 12:29
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Så vitt jag kan minnas så är det säkerhetsskäl som ligger till grund för det, och då kommer användarvänlighet i andra hand.

Det tar nog inte så mycket större utrymme att öppna fler avdelningar, och dessutom så är det en funktion som är viktig för forumet - möjligheten för dig att spara fler PM/vara lat och skita i att radera PM är inte det.

Men herregud..
Var inne på ungsvensk nyss, där får man ha 2000 PM.
Och nej det är inte direkt världens mest avancerade forum.
FB kan nog kosta på sig att utöka utrymmet med PM till det tiodubbla utan att de lider alltför mycket.

Men jag ser gärna ånkelgunnar utveckla sig litet på den frågan, utifrån en teknisk aspekt kan jag godta detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in