I
Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Lillen är absolut en av våra mest meriterade boxare. Men jag tror alla som likt mig tävlat i de högsta viktklasserna villigt erkänner att konkurrensen inte är lika hård som för de som slår sig fram i 65-90 kilosklasserna. Nu var Thai-boxning en jävligt liten sport på min tid, vi trodde dessutom att det var förbjudet att tävla, så det blev inte speciellt många matcher för min del inrikes. Nederländerna gällde på den tiden.
Mycket beroendes på ovanstående men också på grund av att det inte är så stor del av befolkningen som naturligt väger 100+ så var det inte så enkelt att hitta motstånd. Ok, du kan bygga muskler för att nå den vikten men ofta tappar du då explosivitet.
Frank Bruno som gick en match mot Lillen var egentligen ett typexempel på en fighter som byggt upp alldeles för mycket muskelmassa. Lillen var enligt min uppfattning en mer naturlig tungviktsboxare men om det berodde på att han var för snäll eller för korkad för att nå yttersta toppen låter jag vara osagt. Han saknade iaf den kombination av hänsynslöshet och fantasi som krävs för att nå absoluta toppen. Där hade Ingo helt rätt.
Och boxning är lika mycket strategi och taktik som allting annat du vill bli bra på.
Personligen anser jag att boxare som George Scott, Armand Krajnc och t.o.m Paolo Roberto förtjänar betydligt mer uppmärksamhet då de tävlat i betydligt hårdare konkurrens. Men de tyngsta viktklasserna är ju trots allt de mest spektakulära då varje slag kan avgöra utgången.
Lillen var nog lite för oaggressiv, med lite mer gå på anda hade han nog vunnit mer.
Dock kommer jag ihåg det som att många i stugorna höll på Lillen och tyckte journalisterns mobbning av honom var oanständig. Ingo täppte han till truten på när han nockade Tangstad.