För några veckor sedan blev jag påkörd bakifrån av en utlandsregistrerad lastbil när jag stog still vid infarten till en rondell. Vi är båda överens om hur det gick till men nu säger försökringsbolaget att jag själv måste stå för självrisken på 6000 SEK eftersom hans försäkringsbolag är tyskt. Mitt försäkringsbolag berättade att om det tyska försäkringsbolaget kan välja att betala tillbaka pengarna senare, men just nu måste jag själv lägga ut pengarna.
Grejen är att det tyska försäkringsbolaget själva får välja om dem ska betala självrisken. Så nu måste jag alltså lägga ut 6000 SEK för att senare Kanske få tillbaka pengarna?
Kan det verkligen gå till såhär när det till 100% inte är mitt fel? Notera att olyckan hände i Sverige.
Det är klart att du ska betala självrisken på din egen försäkring, vem skulle annars göra det? Att man slipper betala självrisken själv när två svenska fordon krockar är för att de svenska försäkringsbolagen gör upp sinsemellan. Det finns normalt inga sådana överenskommelser när det är utländska försäkringsbolag inblandade.
Det låter som om ditt försäkringsbolag skiter i dig. Dom ska självklart driva detta som ett krav mot det tyska försäkringsbolaget eller föraren/ägaren av lastbilen. Allt annat förefaller mer som ett bedrägeri mot dig. Du måste lusläsa försäkringsvillkoren.
Det är klart att du ska betala självrisken på din egen försäkring, vem skulle annars göra det? Att man slipper betala självrisken själv när två svenska fordon krockar är för att de svenska försäkringsbolagen gör upp sinsemellan. Det finns normalt inga sådana överenskommelser när det är utländska försäkringsbolag inblandade.
Så om jag blir påkörd, när jag står helt stilla ska jag få betala? Låter inte klokt "/
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Det låter som om ditt försäkringsbolag skiter i dig. Dom ska självklart driva detta som ett krav mot det tyska försäkringsbolaget eller föraren/ägaren av lastbilen. Allt annat förefaller mer som ett bedrägeri mot dig. Du måste lusläsa försäkringsvillkoren.
Men så är det ju med vilken försäkring som helst. Om en idiot gör inbrott i min villa, ska jag behöva betala självrisken? Det låter inte klokt!
Det är ju skillnad på om förövaren går att få tag på eller inte. Blir du påkörd och den skyldige avviker från platsen och kommer undan så är det väl ingen som ifrågasätter att du själv får stå för självrisken. Men i det här fallet finns den skyldige, och har enligt uppgift också erkänt påkörningen.
Det är ju skillnad på om förövaren går att få tag på eller inte. Blir du påkörd och den skyldige avviker från platsen och kommer undan så är det väl ingen som ifrågasätter att du själv får stå för självrisken. Men i det här fallet finns den skyldige, och har enligt uppgift också erkänt påkörningen.
Javisst, och naturligtvis kan TS kräva självrisken av den skyldige. Precis som när min inbrottstjuv är känd och jag kan kräva tillbaka självrisken av denne.
Som sagt tidigare så har de svenska bolagen en överenskommelse som innebär att den drabbades självrisk betalas av den skyldiges försäkringsbolag. Man har ingen sån överenskommelse med de tyska bolagen. I villkoren för din vagnskadeförsäkring står det sannolikt inget om att du slipper självrisk om du vet vem den skyldige är.
Den svenska överenskommelsen innebär också att det alltid är ditt eget försäkringsbolag som lagar din bil oavsett skuld.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!