2010-04-01, 11:05
Medlem
nucces avatar
Tja!

En tjej jag känner behöver ganska omgående få ett lån på 40 tusen kronor, dessvärre kan jag inte hjälpa henne då jag redan har precis skaffat bostad och grejer och tror inte banken skulle ge mig mer lån, tjejen i fråga har inte haft jobb längre än två månader och har därför ingen fast anställning ännu eller någon historia där hon deklerarat över 50000(hon är bara 20 år gammal och precis fällt ut vingarna i arbetslivet). Jag kollade lite på Bluestep men dom erbjuder ju endast lån till bostad, så nu undrar jag om någon av er vet om det finns någon utgivare som ger lån utan kunna göra en riktigt kreditprövning med god historik, lånebeloppet anser jag ju vara ganska litet..
Citera
2010-04-01, 12:20
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nucce
Tja!

En tjej jag känner behöver ganska omgående få ett lån på 40 tusen kronor, dessvärre kan jag inte hjälpa henne då jag redan har precis skaffat bostad och grejer och tror inte banken skulle ge mig mer lån, tjejen i fråga har inte haft jobb längre än två månader och har därför ingen fast anställning ännu eller någon historia där hon deklerarat över 50000(hon är bara 20 år gammal och precis fällt ut vingarna i arbetslivet). Jag kollade lite på Bluestep men dom erbjuder ju endast lån till bostad, så nu undrar jag om någon av er vet om det finns någon utgivare som ger lån utan kunna göra en riktigt kreditprövning med god historik, lånebeloppet anser jag ju vara ganska litet..

Tror ingen långivare kommer att ge ut 40k utan något som styrker att det kan betalas tillbaka.
(med borgensman kan detta sannolikt lösas)

Har hon någon betalningsanmärkning?

Hon (och du) har nog störst chans att vända er till privatpersoner(vänner) för lån.
Vill du ha några tips ang. hur du lättast får det kan du skicka ett p.m.
(Observera, JAG lånar inte ut pengar, men kan ge tips om lån mellan privatpersoner i allmänhet)

Av nyfikenhet, vad ämnar hon göra med dessa 40 000 kr?
Citera
2010-04-01, 15:37
Medlem
nucces avatar
Låter farligt.. Är det benbrytarbosse som kommer och hämtar pengar i slutet av månaden sen också?

Ps. Inga betalningsanmärkelser.
Citera
2010-04-01, 16:39
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Det beror ju på vilken kompis du lånar utav.
Men har man inte för avsikt att betala tillbaka pengarna fullt och i rätt tid, spelar det mindre roll.
En privatperson kan vara mer förlåtande om man missar en månad.
Betalar du inte, kommer garanterat inkassoingvar eller kronolle med säkerhet.

Som sagt 40k är mycket pengar, ingen kommer att kasta ut det utan en bra säkerhet.
SMS-långivarna kan ju i stort sett skita i säkerhet på ett annat sätt, då det gäller så små summor per person. Finns stor tråd om detta.

Här är som sagt mitt standardsvar när jag får frågor om jag kan låna ut (via flashback), vilka jag alltid nekar;

Tips för att låna av vänner:

Erbjud en bra ränta, en plan för hur det skall läggas upp,
Bevis på hur du skall betala tillbaka detta,
Gärna en eller flera borgensmän.
Någon form av pantsättning.
En trovärdig och gärna bevisad historia om vad du hoppas lösa med detta lån.

Övrigt; sprid lån på flera vänner, lättare för någon att låna ut en mindre summa.

Mycket beror på hur "bra" vänner du har, men ju fler punkter du uppfyller ovan ökar chansen att få ett lån.

Som sagt fortfarande nyfiken på vad dessa 40 000 skall gå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in