2004-03-17, 18:38
Medlem
Tim Sebastians avatar
Man kan väl ställa det utom allt tvivel att judar historiskt sätt har varit väldigt pådrivande inom kommunismen i den västra hemisfären. Vi kan ju bara nämna kända namn som Liebknekt och Luxemburg i Tyskland, paret Rosenberg i USA, Bronstein i Ryssland och Broz i Jugoslavien.

Men, hur var det i Asien, var judar lika inflytelserika inom den kinesiska, koreanska och vietnamesiska kommunismen? Var Mao Zedung möjligtvis också 1/4-delsjude som Joseph Stalin? Man har ju lite svårt att föreställa sig judar med sneda ögon, men vem vet.
Citera
2004-03-17, 20:52
Medlem
petersens avatar
Att Tito var jude var nytt för mig; ser gärna bevis. Wilhelm Liebknecht var inte jude, däremot gift med en judinna. Karl Liebknecht var alltså halvjude.

Från mitt besök på revolutionsmuseet minns jag att åtminstone en av Maos främsta rådgivare hade ett mycket judiskt efternamn och ett ansikte som inte gjorde det osannolikare. Jag minns tyvärr inte namnet. Jag har för mig att även hans hustru var rådgivare åt herr Tse-Dong och grabbarna.
Citera
2004-03-18, 10:27
Medlem
Tim Sebastians avatar
Jag vet faktiskt inte om Tito själv var jude, men ha hade i alla fall judar i sitt närmaste sällskap.

Intressant det där med Maos närmaste rådgivare, vad var namnet möjligtvis? Hade personens ansikte klara asiatiska drag, eller såg han ut som en främmande varelse? Det blir ju svårare att urskilja judiska asiatiska namn, vem vet vad Il-Jong, Tse-Dong eller Hoo Chi-Min betyder? Kan det också vara kryptiska judiska namn, såsom "Goldstein" eller "Rojas"?

Möjligtvis ingen som känner till något om Nordkorea och Vietnam?
Citera
2004-03-18, 11:18
Medlem
petersens avatar
Nej, nej, karlen hade ett klockrent asjkenasiskt namn ā la Mandelstam, Rosenbaum, Hirsch och såg allt annat än kinesisk ut.
Citera
2004-03-18, 11:29
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Var Mao Zedung möjligtvis också 1/4-delsjude som Joseph Stalin? Man har ju lite svårt att föreställa sig judar med sneda ögon, men vem vet.

Skall man skratta eller gråta åt sådant här dravel?
Citera
2004-03-18, 11:43
Medlem
Citat:
Man kan väl ställa det utom allt tvivel att judar historiskt sätt har varit väldigt pådrivande inom kommunismen i den västra hemisfären

Tja, det var väl en del kristna inblandade där också? Och några ateister? Eller är det etniciteten du är ute efter? Då var det väl en hel del slaver inblandade och en del europeer också.

Man hör ofta det där att judar skulle vara överrepresenterade inom den sovjetiska/ryska kommunistiska rörelsen, alt ligger bakom densamma, men för det mesta "bevisas" detta bara med listor på (påstådda i många fall) judiska kommunister. Utan att visa hur många som inte var judar och allt annat som måste till.

/KT
Citera
2004-03-18, 19:20
Medlem
Om jag har uppfattat det rätt så är det dock just konspirationsteorier som Tim är ute efter att spräcka.
Citera
2004-03-29, 03:37
Medlem
Citat:
Man kan väl ställa det utom allt tvivel att judar historiskt sätt har varit väldigt pådrivande inom kommunismen i den västra hemisfären. Vi kan ju bara nämna kända namn som Liebknekt och Luxemburg i Tyskland, paret Rosenberg i USA, Bronstein i Ryssland och Broz i Jugoslavien.

Men, hur var det i Asien, var judar lika inflytelserika inom den kinesiska, koreanska och vietnamesiska kommunismen? Var Mao Zedung möjligtvis också 1/4-delsjude som Joseph Stalin? Man har ju lite svårt att föreställa sig judar med sneda ögon, men vem vet.

Du är en sorglig person.
Citera
2004-04-03, 00:34
Medlem
Rubbes avatar
Citat:

Antingen har du humor, och då är den ibland väldigt långsökt, eller också så behöver du bara vägledning bort från dina knepiga tankar och teorier. Jag lutar åt att du faktiskt förenar dem båda, det är känslan jag får iallafall.
Citera
2004-04-03, 05:43
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Antingen har du humor, och då är den ibland väldigt långsökt, eller också så behöver du bara vägledning bort från dina knepiga tankar och teorier. Jag lutar åt att du faktiskt förenar dem båda, det är känslan jag får iallafall.

Långsökt?
http://library.flawlesslogic.com/tsar_3.htm

Som sagt, hur var det i Asien när det begav sig? Det var det frågan topicen handlade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in