2010-03-31, 23:06
Avslutad
Tjena! Skall ta och köpa mig ett komplett DJ set för nybörjare. Har kollat på American Audio CK1000 som verkar helt ok med line in och spelar mp3 skivor.
Har även kollat på ett billigare Numark set (DJ in a box) med separata spelare och mixer med ungefär samma funktioner. Då jag undrar är om det är smartast att köpa ett set med separata spelare och mixer, om man sedan ska byta upp sig om man vill ha en mixer med effekter typ reverb, flanger, filter m.m., skulle det fungera även om mixern är av annat märke?
Citera
2010-04-01, 08:00
Medlem
DrBums avatar
Allt är en fråga om pris hära, man kan köpa saker som Behringeer, men det är inte kvalitet vad fan folk än säger. Fadrarna hänger inte med och det distar så fårt man kommer äver +2.

Rent krasst så kan jag säga att Pioneer är det som gäller, fråga vilken seriös Dj som hälst.
Jag har jobbat i och omkring branchen, spelat ute och vart med och byggt upp en del ställen i Stockholm, så jag vågar påstå att jag vet en hel del om det.

Men som sagt, för att återkoppla lite. Allt är en fråga om pris, dom ett hett tips är att köpa saker som låter bättre och känns bra men ser tråkiga ut, istället för att köpa flashiga, blinkande och med massa effekter för 1900:- för då kommer det att dra ned på kvaliteten mera.

Köp saker som du lär dig på och när du kan det, skaffa bättre.

Beroende på vad du har råd med så kan jag rekommendera Djm 600 och Djm 700 från Pioneer (att jag inte säger 800 är för att det kostar en hel drös och som faktiskt inte är nödvändigt för en hemmaamatör).
Spelare skulle kunna vara allt från Cdj 200, 400, 800 eller 1000. Pioneer alltså.

Hoppas jag sprider lite kunnskap
Citera
2010-07-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Allt är en fråga om pris hära, man kan köpa saker som Behringeer, men det är inte kvalitet vad fan folk än säger. Fadrarna hänger inte med och det distar så fårt man kommer äver +2.

Rent krasst så kan jag säga att Pioneer är det som gäller, fråga vilken seriös Dj som hälst.
Jag har jobbat i och omkring branchen, spelat ute och vart med och byggt upp en del ställen i Stockholm, så jag vågar påstå att jag vet en hel del om det.

Men som sagt, för att återkoppla lite. Allt är en fråga om pris, dom ett hett tips är att köpa saker som låter bättre och känns bra men ser tråkiga ut, istället för att köpa flashiga, blinkande och med massa effekter för 1900:- för då kommer det att dra ned på kvaliteten mera.

Köp saker som du lär dig på och när du kan det, skaffa bättre.

Beroende på vad du har råd med så kan jag rekommendera Djm 600 och Djm 700 från Pioneer (att jag inte säger 800 är för att det kostar en hel drös och som faktiskt inte är nödvändigt för en hemmaamatör).
Spelare skulle kunna vara allt från Cdj 200, 400, 800 eller 1000. Pioneer alltså.

Hoppas jag sprider lite kunnskap
Så du rekommenderar honom att köpa en Djm 600 som sitt första mixerbord? Känns grymt overkill. Den kostar ju runt 8k + Cdj 200 kostar väl runt 5k. Känns lite överdrivet för ett nybörjar kitt.
Citera
2010-07-20, 18:37
Medlem
DrBums avatar
Varför är det överdrivet för?
Vill man ha kvalitet som faktiskt fungerar och inte tappar sitt värde så är det Pioneer som gäller.
Så fort man har köpt ett Behringer/AA/Denon så har dom tappat i värde, Pioneer håller sig mycket bättre.

Dessutom skulle han vilja sälja sakerna så behöver han inte gå med förlust utan kanske med vinst, det är väldigt svårt med dom tidigare sagda enheterna.

En Djm600 behöver inte kosta 8000 dom finns billigare, samt att det finns paket som folk säljer.
Mitt första var ett för 11000, numera spelar jag på Djm 800 och Cdj 1000 mk2 som huserar tämligen frekvent i mitt vardagsrum...
Citera
2010-07-20, 19:03
Medlem
Citat:
Varför är det överdrivet för?
Vill man ha kvalitet som faktiskt fungerar och inte tappar sitt värde så är det Pioneer som gäller.
Så fort man har köpt ett Behringer/AA/Denon så har dom tappat i värde, Pioneer håller sig mycket bättre.

Dessutom skulle han vilja sälja sakerna så behöver han inte gå med förlust utan kanske med vinst, det är väldigt svårt med dom tidigare sagda enheterna.

En Djm600 behöver inte kosta 8000 dom finns billigare, samt att det finns paket som folk säljer.
Mitt första var ett för 11000, numera spelar jag på Djm 800 och Cdj 1000 mk2 som huserar tämligen frekvent i mitt vardagsrum...
Anledningen till att det är överdrivet är för han har funderat på en American Audio CK1000, som enligt Pricerunner, kan fås för runt 5k. Det är också överdrivet för när man är nybörjare behöver man inte det bästa.
Du nämner att man kan gå med vinst. Skulle du kunna nämna några exempel där folk gått plus när dom sålt en vara begagnat? eller länka till annonser där det är tydligt. Det känns nämligen helt fel.

Denn billigaste Pioneer DJM-600 enligt Prisjakt kostar 8890kr, och ifall vissa säljare skulle gå plus genom att sälja begagnat, som du säger, så borde väl priset stiga och inte minska

Edit: Det är bra grejer, men tycker bara det känns fel att man som nybörjare det bästa.
Citera
2010-07-20, 19:41
Medlem
DrBums avatar
Vem talade om att köpa nytt?
Citera
2010-07-21, 01:03
Medlem
Citat:
Vem talade om att köpa nytt?
Inget annat nämndes så det var bara det jag antog.
Såg nu att det fanns lite att välja mellan som är begagnat. Men eftersom det inte är någon garanti + köper man något på nätet så försvinner den där undersökningsrätten (eller vad det heter),vilket gör att man kan få en utrustning som är glapp eller dylik och sen inte kunna göra något åt det.
Men du har inget förslag på billiga produkter som är nya? För din teori om att man kan gå med plus ifall man köper på nätet och sedan säljer dyrare känns lite långsökt, eller hur jag ska uttrycka mig.

Edit: De låg på runt 12k, men det kanske anses som dyrt för en nybörjare som kollar på produkter för 5k. Och då får man ingen garanti med. Men du tycker att man ändå borde köpa det bästa även som nybörjare? (enbart nyfiken och intresserad och försöker inte vara spydig eller något)
Senast redigerad av Bodysnatchers 2010-07-21 kl. 01:07.
Citera
2010-07-21, 06:52
Medlem
DrBums avatar
Jag köpte ett set, mitt första, som var en behringer mixer, tyvärr men dock med två cdj 800, därför priser. Dom fungerar fortfarande nu efter 3 år. Jag åkte dock och prövade allt då det handlade om pengar och inte växel. 60 mil t.o.r.

Svensson har inte råd ätt köpa billiga saker, för när kvaliteten och funktionen blir dålig så måste han köpa nytt igen och då kostar det mera än dom bra sakerna från början.

Jag är dock märkesbög när det gäller dj och ljudprylar, det ska tilläggas.

Der man inte ska snåla på är en mixer, för det suger när ljudet distar redan vid +2 och när fadrarna inte hänger med!
Citera
2010-07-21, 15:52
Medlem
Okej tack för svar! Det var lite tråkigt att höra för min del, för jag ska försöka mig att ta ett dykarcert i år, och har tänkt, efter jag tagit certifikatet, att spara pengar till ett nybörjar Dj-kitt. Men du skulle inte kunna rekommendera ett kitt/kombination eller märke/produkt som har kvalité men samtidigt är billigare än tex Pioneer. Tänker på Reloop, Behringer, Hercules eller American Audio. Har sett några mixningar som varit på hög nivå med alla fyra och alla fyra är relativt billiga och inkluderar i vissa fall tex Högtalare eller andra användbara saker
Senast redigerad av Bodysnatchers 2010-07-21 kl. 16:04.
Citera
2010-07-21, 17:39
Medlem
DrBums avatar
Låt oss nu bara leka med tanken ang. kvalitet.

Jag säger varken bu eller bä nu bara bolla med tanken.

Ett set med mixer, spelare, hörlurar och högtalare för låt oss säga. Det låter bra eftersom att bilderna är flashiga och häftiga med en massa text om WATT och DECIBEL..
Dvs reloop, behringer eller AA, säkert från Billebro dessutom, som alla seriösa inom branchen hatar för att han sprider dåligt ryckte och säljer skräp.
Prisidé, 9000?

Nästa paket, en mixer och två spelare.
Inge snack om watt, inga hägtiga bilder utan bara info direkt utan krusiduller.
Prisidé, 13000?

Skillnaden hära är att företag som tex Billebro säger att Re:loop är stärre än Pioneer borgar inte för ett skit. Coop är större än din lokala bonde också, även fast bonden har bättre är färskare varor..
Jag skulle köpt från bonden även fast det var dyrare, då jag vet att det är bra skit.

Dessutom så är det så att Pioneer och faktiskt Allen & Heath inte tappar halva sitt värde när man öppnat kartongen.
Ett bra bevis på detta är deras vinylspelare 1200/1210 mk2 (tror det är mk2), det kostar 4-5000 idag, motsvarande pris var för 20 år sedan samma..
Den är även ansedd som en utav världens bästa spelare för DJ´s och används frekvent utav alla topp artister fortfarande, efter dryga 30 år...

Det som dock är tråkigt är att ljudet i billiga mixers är helt horribelt dåligt och känsligheten på dom är usel, därför är det inge kul att snåla på detta..

Ser man tex Behringers senaste mixer så har den typ 200 knappar, kollar man på Pioneers så har den typ 12 nya från modellen 600, men låter bättre och faktiskt så använder man inte dom effekterna allt för mycket utan kan var arätt sparsam med dom..

Vanligen så är det så att man säljer inte kvalitet utan kvantitet och vräker ut en massa lull-lull som ska se bra ut men som faktiskt bara drar ner produkten mera än att instället kunna ha gjort den simplare och bättre...

Detta är dock bara min åsikt ang. ämnet men jag vågar dock stå på mig i detta =)
Senast redigerad av DrBum 2010-07-21 kl. 17:42.
Citera
2010-07-21, 20:55
Medlem
Vappas avatar
Citat:

Dessutom så är det så att Pioneer och faktiskt Allen & Heath inte tappar halva sitt värde när man öppnat kartongen.
Ett bra bevis på detta är deras vinylspelare 1200/1210 mk2 (tror det är mk2), det kostar 4-5000 idag, motsvarande pris var för 20 år sedan samma..

Antar att du menar Technics SL1210? Bara så vi inte blandar ihop prylarna.

DrBrum har rätt i teorin, du får vad du betalar för. MEN, som nybliven 18åring har man sällan möjlighet att köpa en ny BMW med hela komfortpaketet. En begagnad 850 med plåtfälgar kan dock räcka för att man ska få ligga med det lokala kioskludret.

American Audio är inte det ballaste du kan köpa, men de har en hel del produkter som faktiskt används runt om i landet. Vad du än gör, undvik Billebro, har aldrig hört något gott om den butiken...
Citera
2010-07-21, 21:05
Medlem
mattpolancos avatar
Vad är din budget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto