2010-03-31, 22:33
Medlem
Hej,

Jag gjorde just en hastighetstest av mitt bredband på internet efter en uppgradering och det fanns som vanligt på dessa tester en rad noder är att testa sin hastighet mot. Dessa är troligen valda då de ligger i viktiga knutpunkter i internets "stamnät" som då teoretiskt sett gör att "min" uppkoppling blir den trängsta sektorn i kedjan mot vald test server.

Detta faktum fick mig att bli lite nyfiken på en del saker:

Hur ser egentligen det svenska stamnätet för internet ut? Eller går det ens att beskriva?

Mellan vilka huvudplatser i Sverige går dessa väldigt "breda" delar av internet?

Finns det någon karta som tex beskriver hur nätet ser ut rent geografiskt (fysiskt) för tex alla linor i Sverige över en viss hastighet (Som lekman har jag har ingen uppfattning om vad som är rimligt som gräns för diskussionen ens är här 100 GBit/s 1000GBit/s 1000 TBit/s ?!?).

Var kopplar vi på gentemot kringliggande nationers backbone? (föreställer mig Malmö mot Köpenhamn tex)...

Vilka är aktörerna på denna marknad osv?

Kan någon insatt ge en bild till en nyfiken?
Citera
2010-03-31, 22:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Knutpunkte mellan operatörernas nät ligger (låg?) i källaren på KTH ivarjefall.
Citera
2010-03-31, 22:56
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Knutpunkte mellan operatörernas nät ligger (låg?) i källaren på KTH ivarjefall.

Inte idag. Fysiska knutpunkter kallas IX'ar (Internet eXchange). Några större i Sverige är Netnod's IX'ar som finns i Stockholm (två siter, A och B), Göteborg, Malmö, Sundsvall, Luleå. Vidare så finns det Solix i Stockholm och Norrnod i Umeå och säkert några till. I dessa punkter så samverkar operatörerna och utbyter trafik mellan varandra. Större leverantörer har egna stamnät genom hela Sverige och de utbyter trafik på flera IX'ar.
Regionala leverantörer av samma storlek byter ofta trafik gratis. För att kunna skicka trafik ner på kontinenten eller över Atlanten så betalar din leverantör till en större leverantör för så kallad transit-trafik. Dessa leverantörer som har "täckning" mer eller mindre globalt kallas Tier 1 operatörer. Det är ett fåtal företag t.ex Global Crossing, Sprint, Verizon, AT&T, Telia Sonera International Carrier och några till. Eftersom denhär trafiken kostar pengar så är det en stor anledning till att det går långsamt att ladda hem filer från USA, men snabbt från grannen som har en annan svensk ISP.
Citera
2010-03-31, 22:59
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GiZmO-
Finns det någon karta som tex beskriver hur nätet ser ut rent geografiskt (fysiskt) för tex alla linor i Sverige över en viss hastighet (Som lekman har jag har ingen uppfattning om vad som är rimligt som gräns för diskussionen ens är här 100 GBit/s 1000GBit/s 1000 TBit/s ?!?).
Jag tror inte man enats om en standard för 40Gbit/s ännu, men det finns sådan utrustning på marknaden och i bruk idag från olika leverantörer. Det är den snabbaste länkhastigheten mig veterligen. 10Gbit/s är standardiserat och vanligast för stamnät idag.
Citera
2010-03-31, 23:03
Medlem
Glomgolds avatar
En artikel om 40 Gbit/s hastighetsrekord.
http://www.idg.se/2.1085/1.215856/sunet-forst-med-40-gigabit-per-sekund-under-atlanten
Citera
2010-03-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Inte idag. Fysiska knutpunkter kallas IX'ar (Internet eXchange). Några större i Sverige är Netnod's IX'ar som finns i Stockholm (två siter, A och B), Göteborg, Malmö, Sundsvall, Luleå. Vidare så finns det Solix i Stockholm och Norrnod i Umeå och säkert några till.

Det var ungefär detta jag menade, operatörerna har väll antagligen ganska kraftfulla nät mellan dessa punkter på något sätt. Skulle vara intressant att se hur det ser ut på en karta till exempel, antagligen kanske flera operatörer också har parallella stamnät mellan några av de viktigaste punkterna?
Senast redigerad av -GiZmO- 2010-03-31 kl. 23:06. Anledning: felstavning rättad
Citera
2010-03-31, 23:09
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Det var ungefär detta jag menade, operatörerna har väll antagligen ganska kraftfulla nät mellan dessa punkter på något sätt. Skulle vara intressant att se hur det ser ut på en karta till exempel, antagligen kanske flera operatörer också har parallella stamnät mellan några av de viktigaste punkerna?

Detta är känslig information. Om du går inte på en ISP's hemsida så brukar de skryta om hur stort stamnät de har och kanske med en skiss, men räkna inte med att det är hela sanningen.
Absolut, de flesta operatörer är kopplade mot flera IXar och har flera transitleverantörer. Dels för redundans, av tekniska skäl (hot potato routing t.ex), och för affärsmässiga skäl så man får lite leverage i förhandlingarna.
Citera
2010-03-31, 23:18
Medlem
Citat:
Detta är känslig information.

Jag kan glädja dig med att jag inte är terrorist.

Jag förväntar mig inte att någon skall droppa exakta fysiska adresser till dessa platser eller så, jag är bara lite nyfiken och vill förstå hur det ser ut på ett ungefär, som man kan sitta och kolla i en kartbok och klura lite på om det inte hade vart bättre å bygga Öresundsbron mellan Helsingborg och Helsingör istället för mellan Malmö och Köpenhamn
Citera
2010-03-31, 23:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Jag tror inte man enats om en standard för 40Gbit/s ännu, men det finns sådan utrustning på marknaden och i bruk idag från olika leverantörer. Det är den snabbaste länkhastigheten mig veterligen. 10Gbit/s är standardiserat och vanligast för stamnät idag.

SUNET är väl mer eller mindre fullt utbyggt med 40Gbit/s?
Var det i anslutning till det projektet de flyttade "huvud-IX:en" från KTH eller skedde det när Netnod satte upp sina IX'ar?
Citera
2010-03-31, 23:28
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Jag förväntar mig inte att någon skall droppa exakta fysiska adresser till dessa platser eller så, jag är bara lite nyfiken och vill förstå hur det ser ut på ett ungefär, som man kan sitta och kolla i en kartbok och klura lite på om det inte hade vart bättre å bygga Öresundsbron mellan Helsingborg och Helsingör istället för mellan Malmö och Köpenhamn

Det intressanta är egentligen inte vart dessa platser är, utan hur de fungerar. Hur kommer det sig att din dator ute i stugan kan kommunicera med hjälpt av IP och koppla upp ett Skype-samtal mot en dator i ett studentrum i Japan? Det är lite coolt när man tänker på det.
Citera
2010-03-31, 23:28
Medlem
Citat:
En artikel om 40 Gbit/s hastighetsrekord.
http://www.idg.se/2.1085/1.215856/sunet-forst-med-40-gigabit-per-sekund-under-atlanten

intressant artikel! Jag förstår ju att man kanske inte har högre än 4*10 Mbit över Atlanten (pga av de nedläggningstekniska svårigheterna), men om jag gjorde mig besväret att gräva ett dike från Luleå till Stockholm hade jag allt tryckt ner lite fler trådar i backen innan jag slängde igen jorden på kablarna.

Borde inte hastigheten mellan dessa IX:ar ligga på högre multipler (antal fibrer), på kanske mellan 10-100 x 10 Mbit?
Citera
2010-03-31, 23:37
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
SUNET är väl mer eller mindre fullt utbyggt med 40Gbit/s?
Var det i anslutning till det projektet de flyttade "huvud-IX:en" från KTH eller skedde det när Netnod satte upp sina IX'ar?

SUNET stamnätet är 40Gbit/s det kallas OptoSUNET det som togs i drift 2007. Som du säger så flyttades då SUNETs core routrar från KTH och de står idag i ett "hemligt" bergrum i Stockholm.
SUNET är ju dock bara universitetsnätverket. Din trafik passerar aldrig det. SUNET är kopplat vidare till Internet via t.ex SolIX och säkert Netnod också. SUNET är också kopplat till NORDUNET som är det Nordiska universitetsnätet som sedan är kopplade till andra universitetsnät i europa. Driften av SUNET sköts idag av NUNOC och inte KTHNOC som hade hand om det tidigare. KTHNOC är nerlagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in