2010-03-31, 13:40
Medlem
Hej!

Jag har tyvärr inte särskilt bra koll inom detta område, så jag tänkte fråga er som är lite mer kunniga:

Jag är förbannat less på Externa USB-hårddiskar som dräller överallt och som dessutom sjunger på sista refrängen. Har tänkt ersätta dem med en central lagringsenhet som klarar följande:

Streama film till PS3 - Allt från Xvid till Full HD.
KOmpatibelt med Sonos musiksystem.
Plats för minst 2 diskar så att jag kan ha den ena som backup till den första.

Den får gärna vara tyst, och klara av att stå på i princip hela tiden. Så någon standbyfunktion kanske skulle vara trevligt.

En del av detta låter säkert korkat, har som sagt inte så bra koll. Tänkte köpa en NAS från början med en polare sade att den inte skulle klara av att streama HD till PS3 då den inte klarar av att transcoda medans den streamar (?).

Har kikat lite på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513242
Något att ha?

tacksam för all hjälp
Mvh
Citera
2010-04-01, 21:43
Medlem
Bump
Citera
2010-04-01, 23:23
Medlem
PumpCykels avatar
Skulle nog rekommendera en sån här istället!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365619
Har en själv sen ett bra tag tillbaka, funkar perfekt!
Citera
2010-04-03, 17:19
Medlem
Någon produkt från QNAP skulle jag rekommendera. Sitter själv på en 219-p och är kalasnöjd. Finns det mesta i den såsom DLNA(streaming), webserver, ftp, videoövervakning, bittorrent osv. En linux dist är installerad på den så man kan lägga in det mesta själv.

Dock är ju priset inte det roligaste. 219-p + 2 st 1tb disk gick på runt 5k. Sen sitter det en ARM processor i den på 1.2ghz som _inte_ klarar att transcoda 1080p. Vet knappt om den klarar 720p. Dock har en användare på QNAP´s forum lyckats installera Playstation Media Server på sin QNAP (har för mig han hade en från 500 serien, alltså med Intel processor), och streamar 1080p utan problem, dock med viss modifikation på NAS´en.

Så att kunna transcoda full-hd är inte omöjligt, men du får räkna med att betala för det.

Haft min NAS nu i någon månad, och hade ungefär samma krav som dig när jag hittade QNAP. Så tycker definitivt du borde ta dig en kik.
Pratade även med deras support om transcoding-on-the-fly vilket SKA komma i en nyare version av Twonky Media (som följer med).

Själv kodar jag om mina bluray filmer till .vob vilket tar max 10 min. Dock tar det några timmar om text även ska läggas in. På det sättet spelar jag upp 1080p utan problem genom mitt ps3 trådlöst.

Ultimat produkt, köp förfan, köp!
Citera
2010-04-04, 16:28
Medlem
Låter bra detta. Dock störande att den inte klarar 1080 utan att konvertera filerna? Men då går det alltså smärtfritt efter det som jag förstått det?

Har lekt med tanken att köpa en billigare NAS som klarar alla mina krav förutom just att streama HD, och köpa till en popcorn hour eller liknande. Kan detta vara en idé?

mvh
Citera
2010-04-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intense
Låter bra detta. Dock störande att den inte klarar 1080 utan att konvertera filerna? Men då går det alltså smärtfritt efter det som jag förstått det?

Har lekt med tanken att köpa en billigare NAS som klarar alla mina krav förutom just att streama HD, och köpa till en popcorn hour eller liknande. Kan detta vara en idé?

mvh

Klart det går att transcoda-on-the-fly med en NAS, men då får du vara beredd på att betala. Visade sig att den snubben jag pratade om hade satt in en 2,4ghz dual core processor samt 2gb minne.

Ja, om du konverterar så går det hyffsat smärtfritt att streama 1080p. Dock kan jag få buffra någon minut ibland då jag kör trådlöst, men om du använder kabel så bör det funka klockrent. Konverterade 720p filmer streamar jag utan problem.

Om du köper en popcorn hour försvinner ju den smidiga idén imo. Då måste du lägga över filmerna från NAS´en till mediaspelaren. Men visst, det borde funka det med.

Twonky ska ju somsagt komma med transcoding-on-the-fly snart, så ska bli intressant om den klarar hd-filmer . Om du även har en iphone kan du snart streama musik/filmer/bilder osv direkt till mobilen. Även lägga över musik osv.
Citera
2010-04-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
Klart det går att transcoda-on-the-fly med en NAS, men då får du vara beredd på att betala. Visade sig att den snubben jag pratade om hade satt in en 2,4ghz dual core processor samt 2gb minne.

Ja, om du konverterar så går det hyffsat smärtfritt att streama 1080p. Dock kan jag få buffra någon minut ibland då jag kör trådlöst, men om du använder kabel så bör det funka klockrent. Konverterade 720p filmer streamar jag utan problem.

Om du köper en popcorn hour försvinner ju den smidiga idén imo. Då måste du lägga över filmerna från NAS´en till mediaspelaren. Men visst, det borde funka det med.

Twonky ska ju somsagt komma med transcoding-on-the-fly snart, så ska bli intressant om den klarar hd-filmer . Om du även har en iphone kan du snart streama musik/filmer/bilder osv direkt till mobilen. Även lägga över musik osv.

har jag missat någt med popcorn hour? En popcorn hour stremar ju direkt från lagringsmedia, alltså inget som måste föras över till själva popcorn hourn. Visst, mitt ps3 kommer alltså inte in i bilden, men jag kan köpa en biligare nas i stil med synologin som i alla test förutom video stream var bättre än qnapen. Snabbare RAID, tystare, strömsnålare.

Men jag kanske har missat något, Försöker läsa så mkt jag kan men allt begriper jag ju inte som sagt
Citera
2010-04-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intense
har jag missat någt med popcorn hour? En popcorn hour stremar ju direkt från lagringsmedia, alltså inget som måste föras över till själva popcorn hourn. Visst, mitt ps3 kommer alltså inte in i bilden, men jag kan köpa en biligare nas i stil med synologin som i alla test förutom video stream var bättre än qnapen. Snabbare RAID, tystare, strömsnålare.

Men jag kanske har missat något, Försöker läsa så mkt jag kan men allt begriper jag ju inte som sagt

Ja, självklart har du rätt. Fick för mig att popcorn bara hade en inbyggd hårddisk . Skyller på baksmällan.

Vilken Synoligy är det du tänker på? Vilken prisklass är det du tänkt dig?
Senast redigerad av ShazaM 2010-04-04 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in