Citat:
Ursprungligen postat av Michel1986
Codecs var redan installerade
Hehe, grejjen är det att jag fick det kända (errno 5) när jag skulle installera ubuntu på denna datorn. Ville inte installeras av någon anledning, så jag läste i ett forum att Kubuntu gick bra att installera, så jag gjorde det och installerade Ubuntu ovanför. Kan det vara något gammalt från Kubuntu som spökar?
Inga andra idéer?
EDIT: Testade nu på morgonen igen, nu fungerar ljudet när jag kollar på filmklipp, men inte i spotify genom wine. Får väl anta att det är wine som spökar för mig. Får gå in och ändra ljuddrivrutin för att spotify ska fungera, men då slutar ljudet fungera på mina filmer.....

Det är helt klart att det är nånting med pulseaudio som spökar för dig.
Det första du borde göra är att kontrollera dina inställningar för ljudet i Gnome.
System -> Inställningar -> Ljud se till att du har rätt ljudenhet aktiverad som default och prova att leka lite med inställningarna
VLC och wine går att konfigurera om så att dom använder OSS testa och se om det funkar bättre, dock tror jag bara oss tillåter en applikation i taget att spela upp ljud.
Jag har själv fått en del märkliga felmeddelanden om ljudet när jag har använt kde-applikationer under Ubuntu, men ljudet har funkat ändå, så jag tror mycket väl att ditt kan komma från KDE.