2010-03-31, 13:18
Medlem
Hej,

Jag har problem med att spela upp filmklipp, vet någon här vad som är fel?
I VLC går bilden igång men utan ljud, dom andra programmen vill inte alls.
Kör Ubuntu 9.10

http://pici.se/569029

Musik i Spotify genom wine fungerar bra.
Citera
2010-03-31, 17:17
Medlem
pipecrawlers avatar
Hej!
Det känns som om du skulle behöva kolla igenom inställningar för ljudkortet i KDE's systeminställningar. fråga mig inte hur för jag är en Gnome gubbe , det kan ju inte vara fel på kortet om det funkar när du spelar Spotify.
Citera
2010-03-31, 18:40
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipecrawler
Hej!
Det känns som om du skulle behöva kolla igenom inställningar för ljudkortet i KDE's systeminställningar. fråga mig inte hur för jag är en Gnome gubbe , det kan ju inte vara fel på kortet om det funkar när du spelar Spotify.
Gammal är ordet, du borde kolla efter lite bättre
Han kör ju Gnome

OnT: Har du alla codecs installerade?
kör sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras i terminalen
Citera
2010-04-01, 07:49
Medlem
Codecs var redan installerade

Hehe, grejjen är det att jag fick det kända (errno 5) när jag skulle installera ubuntu på denna datorn. Ville inte installeras av någon anledning, så jag läste i ett forum att Kubuntu gick bra att installera, så jag gjorde det och installerade Ubuntu ovanför. Kan det vara något gammalt från Kubuntu som spökar?

Inga andra idéer?

EDIT: Testade nu på morgonen igen, nu fungerar ljudet när jag kollar på filmklipp, men inte i spotify genom wine. Får väl anta att det är wine som spökar för mig. Får gå in och ändra ljuddrivrutin för att spotify ska fungera, men då slutar ljudet fungera på mina filmer.....
Senast redigerad av Michel1986 2010-04-01 kl. 07:51.
Citera
2010-04-01, 15:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michel1986
Codecs var redan installerade

Hehe, grejjen är det att jag fick det kända (errno 5) när jag skulle installera ubuntu på denna datorn. Ville inte installeras av någon anledning, så jag läste i ett forum att Kubuntu gick bra att installera, så jag gjorde det och installerade Ubuntu ovanför. Kan det vara något gammalt från Kubuntu som spökar?

Inga andra idéer?

EDIT: Testade nu på morgonen igen, nu fungerar ljudet när jag kollar på filmklipp, men inte i spotify genom wine. Får väl anta att det är wine som spökar för mig. Får gå in och ändra ljuddrivrutin för att spotify ska fungera, men då slutar ljudet fungera på mina filmer.....

Det är helt klart att det är nånting med pulseaudio som spökar för dig.
Det första du borde göra är att kontrollera dina inställningar för ljudet i Gnome.
System -> Inställningar -> Ljud se till att du har rätt ljudenhet aktiverad som default och prova att leka lite med inställningarna

VLC och wine går att konfigurera om så att dom använder OSS testa och se om det funkar bättre, dock tror jag bara oss tillåter en applikation i taget att spela upp ljud.

Jag har själv fått en del märkliga felmeddelanden om ljudet när jag har använt kde-applikationer under Ubuntu, men ljudet har funkat ändå, så jag tror mycket väl att ditt kan komma från KDE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in