Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-31, 11:14
Medlem
hej.köpte en packard bell nyligen 2 hårddiskar c: o d: kan man slå ihop dessa ock då utan några konsekvenser (c: o d: är på 459 gb var o en)
tacksam för svar
Citera
2010-03-31, 11:26
Medlem
-Mackan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsa2525
hej.köpte en packard bell nyligen 2 hårddiskar c: o d: kan man slå ihop dessa ock då utan några konsekvenser (c: o d: är på 459 gb var o en)
tacksam för svar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_0
Borde väl rimligen funka, har dok inte testat själv!
Citera
2010-03-31, 11:54
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsa2525
tacksam för svar
Först måste du ta reda på om det är 2st hårddiskar eller 1st hårddisk med 2st partitioner.

Öppna burken och kolla. Är det två diskar kan du göra som han innan skrev. Är det en disk så är det enklaste att installera om datorn och fixa det under installationen.

Det går att fixa ändå men det är inte alltid Windows inbyggda diskhanterare tillåter det, och då behöver du ett annat program. Partition Magic till exempel.
Citera
2010-03-31, 13:52
Medlem
Fleptuts avatar
Hej!

Om det är en fysisk hårddisk som är partitionerad till 2enheter. Då rekommenderar jag http://gparted.sourceforge.net/download.php

Gparted är gratis till skillnad från Partition Magic.

Med Gparted LiveCD kan man boota upp datorn och sen göra om till en partition.

Se till att tömma D:\ så du kan ta bort den, sen väljer du att expandera C:\

Allt sker automagiskt och efter en timma ca så är det bara att boota om när det står det.

Har använt Gparted på både PC och servrar med gott resultat.

Flep
Citera
2010-03-31, 14:04
Moderator
Protons avatar
Vill man inte göra på det sättet så har NTFS stöd för monteringspunkter med som kan vara rätt användbart här, eftersom du på ett tvetydigt sätt beskriver vad du vill göra egentligen.
Citera
2010-03-31, 16:56
Medlem
Jag tackar o bugar för informationen,om det blir nåt av den för min del vet jag ej än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in