2010-03-31, 00:37
Medlem
Satt och spelade lite kort med polarna idag, och en av mina polare envisades med att riffel-blanda (tror det heter så) minst 10 gånger. En fråga poppade bara upp i mitt huvud när ja väntade på att han skulle bli klar: Går det att riffla så många gånger att kortleken tillslut kommer till sitt ursprungliga läge, eller i alla fall ungefär? (ursprunglig läge är alltså hur kortleken såg ut innan man börja blanda den)

Och om det nu skulle gå, hur många gånger ungefär skulle det behövas?

Ps. vet att detta är lite som att fråga "hur långt är ett snöre", men tycker ändå det var en rolig tanke så tänkte ställa den
Citera
2010-03-31, 00:53
Medlem
eriikhs avatar
Om riffla = dela högen i två högar och sedan lägga korten varannan från varje hög med början från den undre högen:

Detta räknade jag på för ett tag sedan. Blandar man kortleken 26ggr så kommer den vara spegelvänd. 26ggr till så blir den som den var från början.

Svaret är alltså: Efter 52 (perfekta) blandningar så kommer kortleken vara identisk med utgångsläget.
Citera
2010-03-31, 21:09
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Om riffla = dela högen i två högar och sedan lägga korten varannan från varje hög med början från den undre högen:

Detta räknade jag på för ett tag sedan. Blandar man kortleken 26ggr så kommer den vara spegelvänd. 26ggr till så blir den som den var från början.

Svaret är alltså: Efter 52 (perfekta) blandningar så kommer kortleken vara identisk med utgångsläget.
Feeeel, det räcker med åtta perfekta blandningar för att komma tillbaka till ursprungsläget: http://en.wikipedia.org/wiki/Faro_shuffle
Citera
2010-03-31, 21:57
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Feeeel, det räcker med åtta perfekta blandningar för att komma tillbaka till ursprungsläget: http://en.wikipedia.org/wiki/Faro_shuffle
Nej Stocko, du har fel. Fel när du hävdar att eriikh har fel. Läs vad han skrev och läs om biten om out shuffle och in shuffle så ser du att det stämmer. Notera att -FoX- inte frågade efter det snabbaste sättet att uppnå utgångsläget, bara huruvida det var möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in