2010-03-31, 09:29
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Har ni något handfast exempel på att P3 bedriver vänsterpropaganda? Att en programledares sexuella läggning skulle vara något att hänga upp sig på har jag svårt att tycka.

Finns ju några fler än en, men visst sexuell läggning har ingen större betydelse om man inte tjatar om den hela tiden, samma med dom som är veganer dom snackar om hur vidrigt det är med kött 24/7. Feministerna gör likadant.

För mig får pogramledarna gärna vara satanister skiter i det bara dom gör vettig radio för en bred publik.

Även humorpogrammen som varit så bra har blivit mycke sämre, vänstervridet och feminsitpropaganda.

Har varit ett troget P3 fan är väl därför man blir förbannad.
Citera
2010-03-31, 09:52
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Har ni något handfast exempel på att P3 bedriver vänsterpropaganda? Att en programledares sexuella läggning skulle vara något att hänga upp sig på har jag svårt att tycka.

Ofta (gäller både radio och tv) är det så små vinklingar och instick som görs att de ändå inte räknas som handfasta exempel. Det finns sällan något fall där man kan säga: "det här är en solklar vinkling". Och det är i princip omöjligt att påvisa att en eventuell vinkling skulle vara medveten. Det är inte så att journalisten/redaktören i diskussion lär erkänna något sådant.

Istället rör det sig om "många bäckar små". Något som man endast kan observera med stora mängder utav enskilda småfall som kan tyckas oförargliga sedda enskilda. Om man vill ha handfasta bevis så krävs det en väldigt målmedveten kvantitativ studie som få privatpersoner skulle ha kapacitet att göra, och som myndigheter inte skulle göra på uppdrag av privatpersoner.

Enligt mig är det alltså orimligt att utgå ifrån att man måste kunna bevisa SVT's och SR's politiska färgning. Det är istället något man observerar under en längre tid, och även ifall en privatperson eller myndighet samlar ihop mängder av exempel på subtila vinklingar så går det alltid att kontra med argument som att "det är slump", "det är inte medvetet" och "dessa exempel är så vaga att de inte säger någonting, det kan lika gärna förhålla sig på annat sätt".
Senast redigerad av RichOnVitamins 2010-03-31 kl. 10:51.
Citera
2010-03-31, 13:56
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichOnVitamins
Ofta (gäller både radio och tv) är det så små vinklingar och instick som görs att de ändå inte räknas som handfasta exempel. Det finns sällan något fall där man kan säga: "det här är en solklar vinkling". Och det är i princip omöjligt att påvisa att en eventuell vinkling skulle vara medveten. Det är inte så att journalisten/redaktören i diskussion lär erkänna något sådant.

Istället rör det sig om "många bäckar små". Något som man endast kan observera med stora mängder utav enskilda småfall som kan tyckas oförargliga sedda enskilda. Om man vill ha handfasta bevis så krävs det en väldigt målmedveten kvantitativ studie som få privatpersoner skulle ha kapacitet att göra, och som myndigheter inte skulle göra på uppdrag av privatpersoner.

Enligt mig är det alltså orimligt att utgå ifrån att man måste kunna bevisa SVT's och SR's politiska färgning. Det är istället något man observerar under en längre tid, och även ifall en privatperson eller myndighet samlar ihop mängder av exempel på subtila vinklingar så går det alltid att kontra med argument som att "det är slump", "det är inte medvetet" och "dessa exempel är så vaga att de inte säger någonting, det kan lika gärna förhålla sig på annat sätt".

Okej, jag förstår din poäng - och den kan vara riktig. Men jag börjar tro att det i mångt och mycket handlar om hjärnspöken. Jag lyssnar en del på P3 och har inte lyckats identifiera något särskilt som ska ha varit vänsterpropaganda, åtminstone inte vad jag kan minnas. Och om man inte kan identifiera något särskilt som vänsterpropaganda, så faller beskyllningen platt. För om man inte avkrävs någon form av bevis och exempel, så kan man anklaga vem som helst för vad som helst - och andra skulle bara behöva godta detta. Det är orimligt, om något.
Citera
2010-03-31, 14:04
Medlem
El Zorros avatar
P3 är vääääldigt vänster. I stort sett alla programledare som uttrycker sig i någon form av politisk diskussion är vänster.

Testa att lyssna på "Hallå P3" någon gång. En av programledarna, en kvinna, är inte vänster men resten är grovt partiska något man märker t.o.m. på deras ämnesval.
Citera
2010-04-01, 00:04
Medlem
saagverks avatar
Henrik Shyffert var gäst i ett p3 program för ett eller ett par år sedan, och han fick i alla fall den programledaren, kan hon ha hetat hanna fahl eller nåt, att medge att hon röstade på vänsterpartiet. Och om man vänder på det hela, hur ofta beskylls p3 för att vara högervridet? Ganska sällan va?

Mycket beror väl också på från vilken vinkel man tar upp saker, och hur man väljer att ställa frågor, jag anser i alla fall att p3 väldigt gärna ser och tar upp saker från ett klassiskt vänsterperspektiv, till exempel genom att framställa folk som utsatta och som offer.
Senast redigerad av saagverk 2010-04-01 kl. 00:20.
Citera
2010-04-01, 02:06
Medlem
Oj det var väldigt mycket gnäll här för en tråd som hittills saknar konkreta exempel (jag räknar inte att en programledare erkände för några år sedan att hon röstar vänster efter påtryckningar som något gällande exempel).

Instämmer med det någon sa tidigare om att det troligen är mycket hjärnspöken här, samt fördomar. Just P3 är dessutom en ungdomskanal med relativt ny musik. Att det blir lite konstig punkmusik där eller vad ni nu kallar det är inte mer än naturligt, de flesta musikerna som pysslar med nyare stilar som sträcker sig till unga är över lag trots allt vänsterriktade.

Och de är väl inte mer HBT-inriktade än Z-tv och trots det hör jag ingen skrika kommunistord om denna tv-kanal.
Citera
2010-04-01, 08:20
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJones
Och de är väl inte mer HBT-inriktade än Z-tv och trots det hör jag ingen skrika kommunistord om denna tv-kanal.

Du ser alltså ingen skillnad på Z-tv och Sveriges radio?

Jag kommer ihåg när Paolo Roberto var gäst hos Hanna i P3 Populär, hon höll på att trilla av stolen och kunde knappt fortsätta intervjun när han sa att han inte gillade feminister. Det var det värsta hon hört sa hon.

Ska se om den finns kvar.
Citera
2010-04-01, 10:09
Medlem
couchfishings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJones
Sist jag tittade var inte Z-tv finansierat via en skatt heller?
Själv tycker jag vänstervinklingen är som mest tydlig när det gäller val av ämnen och vinklingen av vissa klassiska vänsterfrågor. Alltid underifrånperspektiv, "humanistiskt perspektiv", svaga mot de starka osv.
Citera
2010-04-01, 10:42
Medlem
Albinssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Du ser alltså ingen skillnad på Z-tv och Sveriges radio?

Jag kommer ihåg när Paolo Roberto var gäst hos Hanna i P3 Populär, hon höll på att trilla av stolen och kunde knappt fortsätta intervjun när han sa att han inte gillade feminister. Det var det värsta hon hört sa hon.

Ska se om den finns kvar.

http://www.youtube.com/watch?v=eFop4ljBA9s
Citera
2010-04-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albinsson
http://www.youtube.com/watch?v=eFop4ljBA9s

Fy fan vad jag älskar Paolo Roberto, det där var det bästa jag hört på mycket länge. Han läxar upp henne och hela radiohuset. Ni som tycker att p3 är neutrala. Vad tycker ni om att programledaren klart och tydligt debatterar för feminismen här? Hon ska väl vara objektiv? Förmodligen tycker de som inte har några problem med p3s vinklingar att feminism är så själkvklart idag att det inte ska räknas som en politisk åsikt.
Citera
2010-04-01, 12:26
Medlem
Utopia.s avatar
Såhär känner ju alla om sina hjärtefrågor.

Själv blir jag väldigt upprörd över alla reportage som handlar om graffiti, knark med mera. (shit vad jag framstår som en intelligent person )

Problemet ligger ju inte riktigt i att det är vänster, utan bara jävligt politiskt korrekt. Och i Sverige är det politiskt korrekt att vara lite vänster.

Klart man kanske blir irriterad, men alla medier utgår ju från västerländska liberala värderingar, är inte det också en vinkling? Tror många av de som låter mest i den här tråden är minst lika trångsynta som P3 folket.

Säger som Paolo: "Ja, så är det. Men så är världen!"

För övrigt tycker jag att SVT är den enda anledningen till att ha en TV Faaan, vad alla andra kanaler suger något fruktansvärt.
Senast redigerad av Utopia. 2010-04-01 kl. 12:33.
Citera
2010-04-01, 12:44
Medlem
jangos avatar
Märkte du det nu? Är du en sån som betelar TV-avgiften också lr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in