2010-03-30, 21:31
Medlem
Håller på att skriva om försvarsmekanismerna som vi har.
Ska förklara vad tidiga kontra mogna försvarsmekanismer är men jag hittar inget bra på internet som kan förklara vilka som är vilka försvarsmekanismer.
Någon som vet någon bra sida eller som känner sig kunna mycket om detta?
Skulle vara SÅ tacksam om jag fick hjälp med detta!

//Jesmo
Citera
2010-03-30, 21:33
Medlem
Precis som alla dina andra 5 posts är ditt syfte med denna tråd bara att få hjälp med ditt skolarbete. Du har inte funderat på att plugga istället?
Citera
2010-03-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_9
Precis som alla dina andra 5 posts är ditt syfte med denna tråd bara att få hjälp med ditt skolarbete. Du har inte funderat på att plugga istället?

Hade jag inte behövt hjälp så hade jag inte bett om det heller! Är inte den som ofta ber om hjälp men om jag verkligen behöver det så gör jag det.
Plugga det kan jag mycket väl MEN det står 1(!!) rad om detta i våran bok och jag finner inget relevant när jag försöker finna det på nätet.
Om DU har problem med att jag söker någon som kanske kan hjälpa mig så behöver du inte lägga dig i... Har gått ett tag sen jag sist skrev här så...

Var snäll och lägg din energi på något annat istället.
Citera
2010-03-30, 21:55
Medlem
nonameds avatar
Beror helt på vad du letar efter. Försvarsmekanismer är ju till för att försvara dig på olika sätt. Typ en del sitter i den primitiva hjärnan andra har man byggt upp. En del är från inlärning. Något i den stilen. Vad letar du efter?
Citera
2010-03-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Beror helt på vad du letar efter. Försvarsmekanismer är ju till för att försvara dig på olika sätt. Typ en del sitter i den primitiva hjärnan andra har man byggt upp. En del är från inlärning. Något i den stilen. Vad letar du efter?

Ska förklara vad tidiga kontra mogna försvarsmekanismer är.
Vad jag fattar är att tidiga försvaren är dom som finns hos dom små barnen som t.ex förnekande, projektion osv.... Och dom "mogna" försvaren är t.ex förskjutning. Men vad är det som säger att det är en tidig kontra mogen försvarsmekanism? Hur kan man dela in resten av försvarsmekanismerna? Vilka är vilka?
Hmm, är du med? Lite konstigt skrivet kanske...
Citera
2010-03-30, 22:14
Medlem
http://web4health.info/sv/answers/psy-defense-mechanism.htm
Citera
2010-03-30, 22:14
Medlem
High fives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesmo
Ska förklara vad tidiga kontra mogna försvarsmekanismer är.
Vad jag fattar är att tidiga försvaren är dom som finns hos dom små barnen som t.ex förnekande, projektion osv.... Och dom "mogna" försvaren är t.ex förskjutning. Men vad är det som säger att det är en tidig kontra mogen försvarsmekanism? Hur kan man dela in resten av försvarsmekanismerna? Vilka är vilka?
Hmm, är du med? Lite konstigt skrivet kanske...
http://www.luspengymnasiet.se/files/forskningsrapporter/marie.pdf
sida 5 börjar det, tog mig exakt 16sekunder av mitt liv, känns det bra att ha det på ditt samvete. Ja och använd dina försvarsmekanismer och säg det skiter du helt fullständigt i MEN JAG VET... jag vet..
Citera
2010-03-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av High five
sida 5 börjar det, tog mig exakt 16sekunder av mitt liv, känns det bra att ha det på ditt samvete. Ja och använd dina försvarsmekanismer och säg det skiter du helt fullständigt i MEN JAG VET... jag vet..

Ja jag vet och kan många olika försvarsmekanismer, men det jag fortfarande är mer ute efter är vilka som är Tidiga och vilka som är Mogna och varför... Hur delas dom upp? Varför är t.ex en förskjutning mogen och inte tidig....? Den borde ju kunna delas in i den tidiga också oxh inte bara i den mogna.... osv...
Jag har läst en del av det där redan och jag tyckte inte jag fick något bra svar på mina frågor.
Citera
2010-03-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av High five

Om jag seriöst vill veta och känner att jag behöver hjälp, måste man vara "kaxig" och otrevlig då?
Kan man inte bara utesluta sånt? Antingen hjälper man någon schysst eller så kan man skita i det...
Citera
2010-03-30, 22:38
Medlem
DannyButtermans avatar
Har läst en kurs som behandlade detta. Minns inte mycket dock.

De vanligaste vid kris är väl:

Isolering
Bortträngning
Förnekande
Projektion (t ex flytta ilskan till nån annan)

Finns även försvarsmekanismer som jag inte minns namnet på:
Nån där man börjar ta reda på fakta om det problem man ställs inför (typ ta reda på ALLT om bröstcancer om man skulle få en sån diagnos).
Nån där man trycker undan sina känslor, för att visa sig start för sin omgivning. Detta är inte hälsosamt.
Sen var det någon där man började förlita sig på på högre makter (ex gud) och nån där man förlitar sig på "mer kunniga", typ läkaren. Kommer inte på namnen i nuläget.

EDIT: Kom nu på att jag kan ha blandat ihop försvarsmekanismer med coping. Skillnaden ligger i att försvar handlar om att hantera situationen tills informationen accepteras. Coping handlar om att... ja, försöka kunna leva med situationen. Tror jag... Shit vad länge sedan det var jag läste detta. Läs din kurslitteratur istället för DannyButtermans inlägg
Senast redigerad av DannyButterman 2010-03-30 kl. 22:42.
Citera
2010-03-30, 22:49
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism
Citera
2010-04-01, 18:45
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesmo
Ja jag vet och kan många olika försvarsmekanismer, men det jag fortfarande är mer ute efter är vilka som är Tidiga och vilka som är Mogna och varför... Hur delas dom upp? Varför är t.ex en förskjutning mogen och inte tidig....? Den borde ju kunna delas in i den tidiga också oxh inte bara i den mogna.... osv...
Jag har läst en del av det där redan och jag tyckte inte jag fick något bra svar på mina frågor.
Okej. Kontra mogen försvarsmekanism är nog som du säger när barnet är moget nog typ tillräckligt utvecklat mentalt. Som att lära sig ljuga kanske. Sen lär sig barnet ljuga kanske för en bra eller dålig sak! Va fan vet jag... aldrig hört talas om kontra mogen försvarsmekanism. Låter mer som en teori en fakta faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in