2010-03-30, 20:12
Bannlyst
Hej!

Jag har suttit och googlat i flera timmar nu utan att hitta svar på min fråga, hoppas någon här vet svaret.

Jag har ganska precis fått diagnosen ADD. Innan jag fick diagnosen och min medicin så levde jag i totalt kaos. Jag har skaffat mig skulder som ligger hos kronofogden och hos säkert 10 olika inkassobolag. Jag levde även med ett shoppingmissbruk och alkoholmissbruk under denna kaotiska tid.

Jag har gått hos psykolog och varit deprimerad under många år, sjukvården har aldrig lyckats tagit reda på vad allt igentligen grundade sig i förens förra året.
Under alla år jag levt med min ADD utan att veta om det har jag levt med alkoholmissbruk, shoppingberoende och ständig kaos. Har inte kunnat hantera min ekonomi eller hålla koll på papper och räkningar.

Allt detta har resulterat i att jag har skulder på säkert 150.000 kr, som allt beror på min sjukdom. Jag vet att om jag haft den hjälp jag har idag så hade detta aldrig hänt.

Just nu försöker jag ordna upp mitt liv så gott det går. Äter medicin för ADD som hjälper mig jätte bra, jag är som en ny människa. Jag har även påbörjat en utbildning, hade jag aldrig klarat utan min samtalskontakt, stöd och medicin. Allt detta känns bra och det känns som att jag äntligen har fått ett nytt liv, om det inte vore för ångesten över alla skulder jag dragit på mig, ett betende som berott på min sjukdom och som jag inte kan rå för Jag kan aldrig riktigt gå vidare när detta ständigt påminner mig.

Till min fråga:

Kan man få skulderna hos inkasso eller kronofogden preskiberade/avskrivna på grund av sjukdom? Att man alltså lidit av sjukdom som varit orsaken till beteendet/skulderna/missbruket.
Går det på något sätt att få en sådan prövning?

Jag måste ju lixom bli av med mina skulder, det är min högsta önskan. Ett lån på banken är ju inte ens möjligt när jag har betalningsanmärkning och saknar arbete. Jag vet inte ens när och om jag kommer kunna arbeta normalt och heltid. Så en lång tid framåt kommer jag leva på existensminum.

Tacksam för svar!
Citera
2010-03-30, 20:29
Medlem
Jag kan tyvärr inte svara helt hundra men om jag får ge mig på en bra gissning så känns det i princip helt omöjligt att få dem avskrivna så länge inte de du är skyldig pengar tycker synd om dig och tar tillbaka sina krav.

Detta vore ju annars ett sätt för många personer att försöka fuska bort sina skulder på.

Så tyvärr tror jag det i stort är en omöjligt projekt. Men hör med kronofogden borde ju vara enklast.
Citera
2010-03-30, 20:31
Medlem
Det låter föga otroligt att du skulle kunna få dem avskrivna på grund av en sjukdom.

Enligt medicinska definitioner är alkoholism en sjukdom och inte ett beteende.
Följdaktligen i teorin skulle en människa i berusat tillstånd (som lider av alkholism, som i sin tur är en sjukdom) spela/supa bort hem och hus och sedan gå till myndigheterna och få sina skulder preskriberade.

Jag har ingen som helst källa på det här men det låter mer som en önsketänkande från din sida tyvärr.
Citera
2010-03-30, 20:50
Medlem
Minardis avatar
Nej det kan du absolut inte.
Inkassobolagen kommer inte ta hänsyn till att du är sjuk, enda möjligheten är att kolla om du kan söka skuldsanering eller gå i personlig konkurs men då dina skulder bara är 150 tusen så går det nog fortare att betala av dem.
Absolut viktigast är att du kontaktar inkassobolagen och skaffar fryst ränta genom avbetalning.
Citera
2010-03-30, 21:53
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lady-Lilja
Allt detta har resulterat i att jag har skulder på säkert 150.000 kr, som allt beror på min sjukdom. Jag vet att om jag haft den hjälp jag har idag så hade detta aldrig hänt.

Du "vet" det ja, men har du några papper (läkarutlåtanden) som styrker det? Annars är det nog ingen idé att du ens försöker.

Om du skulle få skulderna avskrivna drabbar det de som du är skyldig pengar, det är också en aspekt av det. Tycker du ärligt talat att Butik X, som du har köpt prylar av via faktura (?) ska gå miste om sina pengar för att du har en sjukdom? Är inte det taskigt mot dem? Vad har de gjort för fel här?
Senast redigerad av burfogel 2010-03-30 kl. 21:56.
Citera
2010-03-31, 15:34
Bannlyst
Jo jag har läkarbevis på detta. Men jag tror som ni att det inte går iaf.

Jag försöker bara hitta vägar att reda ut detta, jag vill inte smita ifrån mina skulder, bara hitta ett sätt för mig att kunna betala.

Om man säger att jag tex. skulle få ett arbete direkt min utbildning är klar och jag skulle klara att jobba heltid, skulle det då gå att glida in på banken med en borgenär, personligt ombud och godman och berätta om min situation, hur den ser ut nu och hur den sett ut då.
Finns det ens en möjlighet att dom skulle låna ut pengar till mig då för att betala av alla mina småskulder hos diverse inkassobolag och kronofogden?

Jag har ju lite olika säkerheter då för dom. Till exempel en borgenär ( min pappa), en godman som har hand om mina pengar, och ett arbete.

Det är det vitigaste i världen för mig att få bort dessa skulder så snabbt det bara går, är inte ute efter att smita i från dom.

Och i dagsläget innan jag har jobb kan jag inte betala av till alla inkassobolag och kronofogden med flera avbetalningar, eftersom de ligger på så många ställen så blir det massor med pengar varje månad, och då krävs ett jobb. Utbildningen jag går just nu kommer leda till ett arbete direkt den är klar om 40 veckor. Och jobba och pluggar kan jag inte kombinera, för då finns risk att studierna skiter sig, helst med tanke på mina svårigheter med studier. Så just i dagsläget medans jag pluggar känns det som att det inte finns mycket att göra.

Saker kan låta lätt att säga vad en annan ska göra när man sitter framför datorn och skriver, men det ska funka i praktiken också efter just den personens förutsättningar.

Jag har iaf bokat tid hos en skuldrådgivare i slutet på april och har hopp om att kunna få en del hjälp därifrån.

Men är tacksam för förslag, tips och råd över hur jag kan gå tillväga, om det är någon som vet.

Citera
2010-03-31, 16:31
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Kan man få skulderna hos inkasso eller kronofogden preskiberade/avskrivna på grund av sjukdom?

Citat:
Jag försöker bara hitta vägar att reda ut detta, jag vill inte smita ifrån mina skulder, bara hitta ett sätt för mig att kunna betala.

Hur ska du ha det?
Citera
2010-03-31, 18:55
Medlem
Minardis avatar
150.000 ska gå att betala av kanske kommer ta tid och kanske inte är så roligt men alla gör vi saker vi får ångra och man får hoppas att man lär sig av sina misstag.
Lycka till!
Citera
2010-03-31, 23:12
Medlem
trottwells avatar
Det är bra att du har tagit tag i ditt liv, fortsätt nu med att genast ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare, tag också kontakt med kronofogden angående skuldsanering, det finns en liten möjlighet till detta. Se länk:

http://www.konsumentverket.se/privat...Skuldsanering/

Skulder på 150.000:- går att hantera, ge inte upp och gå inte tillbaka till spriten!!!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in