2010-03-30, 18:50
Medlem
Trodde att jag fått en släng av mitt "vanliga" sur mage"/magkatarr men nu har jag fått feber också, 38 grader, frossa.

Mina symptom började för drygt ett dygn sen och är ont i magen, illamående så mkt att jag kräkts(men bara en kräkning igår totalt), feber som kom idag nu på em (38 grader och stigande), huvudvärk, muskelvärk, lite muskelvärk i ryggen, uppstötningar.

Jag har INTE diarré alls.
Kan det vara vinterkräksjukan ändå trots att man inte har diarré?
Frugan hade vinterkräket med fart där bak och kräkningar för 2 veckor sedan.

Känns för milt för att vara vinterkräket samtidigt som jag mår skit men inte som när man dör på toan med alla öppningar sprutandes.

Mild variant eller varför annars feber?
Citera
2010-03-30, 20:55
Medlem
*bumpar ödmjukt och lika otåligt* =)
Citera
2010-03-31, 01:05
Medlem
DocXs avatar
Kan mycket väl vara vinterkräksjukan, men kan också vara en virusorsakad meningit (hjärnhinneinflammation). Den är mycket sällan farlig men kan var rätt jobbig. Övriga symtom är migränliknande huvudvärk och yrsel men framför allt ljusskygghet. Stämmer det in skall du pallra dig till akuten så de får ta ett prov på din ryggmärgsvätska. Det är inte alls så farligt som det låter, och troligen gör du en kandis glad.
Citera
2010-03-31, 11:34
Medlem
Tac för svar. Tror inte på meningit utan möjligtvis då en mildare variant av vinterkräket.
Febern minndre idag men matt som bara den. Ingen huvudvärk.

Ringde sjukvårdsupplysningen för att fråga lite om kräksjukan och enligt damen där så trodde hon inte på vinterkräksjukan i och med att jag har feber och huvudvärk. Men enligt 1177.se så står det bla:

Citat:
Orsaken är ofta en virusinfektion
Typiskt för vanlig magsjuka är att besvären kommer snabbt och sedan går över inom ett par dagar. Man får besvär som illamående, kräkningar, diarré, ont i magen och ibland feber och muskelvärk.

Från vårdguiden:
Citat:
Symtom på vinterkräksjukan
Vinterkräksjukan kan likna andra magsjukdomar. Det som skiljer är det plötsliga insjuknandet. Vinterkräksjukan börjar ofta mycket hastigt med kräkningar, diarréer och magont. Dessa pågår i ett till tre dygn. Man kan också ha feber, huvudvärk och muskelvärk.

Jag har dock inte direkt hastigt insjuknande och inga diarreer alls annars känns det som det borde passa in med lite tvist av min sura mage/magkatarr också.
Citera
2011-01-22, 08:28
Medlem
ArmeCykels avatar
Kan säkert vara vinterkräksjukan. Enligt det jag har hört så behöver man inte ha diarre' samtidigt som sjukan.

Jag håller på att friska till från min vinterkräksjuka nu. Tycker att det gick fort, har bara haft den i 1 och ett halvt dygn. Men jag har nog kanske haft den värre sorten, har kräkts 23 gånger och skitit minst lika många. Jag misstänker att jag har svag feber också. Har fått i mig cirka en halv liter yoghurt och några liter vatten under tiden. Igår köpte jag vätskeersättning, och nu mår jag bättre. Men jag törs fortfarande inte äta annat än yoghurt.

Men värst av allt är att jag var bjuden på gratis öl på krogen, det var jag tvungen att avstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in