2010-03-30, 17:07
Medlem
Skulle haft en rättegång idag som jag väntat på i ÖVER ett år nu. Ganska påfrestande då jag inte kan planera livet förns jag vet vad som kommer hända med mej. Igår så ringer tingsrätten och säger att åklgaren inte har tid med den då han ska på nått möte istället? Vafan... känns so matt min rättegång inte känns specielt prioriterad. Kan dom hålla på såhär länge om dom har lust eller? Fick inget nytt datum via telefonen...utan "vi tar den längre fram" som svar ungefär.
Citera
2010-03-30, 17:12
Medlem
Richtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pef.
Skulle haft en rättegång idag som jag väntat på i ÖVER ett år nu. Ganska påfrestande då jag inte kan planera livet förns jag vet vad som kommer hända med mej. Igår så ringer tingsrätten och säger att åklgaren inte har tid med den då han ska på nått möte istället? Vafan... känns so matt min rättegång inte känns specielt prioriterad. Kan dom hålla på såhär länge om dom har lust eller? Fick inget nytt datum via telefonen...utan "vi tar den längre fram" som svar ungefär.

Skulle inte vara första gången som Sverige bryter mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter...

Artikel 6 – Rätt till en rättvis rättegång

"1. Var och en skall, vid prövningen av hans civila rättigheter och skyldigheter eller av en anklagelse mot honom för brott, vara berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inom skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol, som upprättats enligt lag.[...]"

Inte säkert att det anses som att det tagit för långt tid i ditt fall men jag skulle påtala det för ditt ombud och höra efter vad han/hon anser.
Citera
2010-03-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richtman
Skulle inte vara första gången som Sverige bryter mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter...

Artikel 6 – Rätt till en rättvis rättegång

"1. Var och en skall, vid prövningen av hans civila rättigheter och skyldigheter eller av en anklagelse mot honom för brott, vara berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inom skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol, som upprättats enligt lag.[...]"

Inte säkert att det anses som att det tagit för långt tid i ditt fall men jag skulle påtala det för ditt ombud och höra efter vad han/hon anser.

Tack för det svaret, ja det ska ta upp med advokaten. Det ironiska i det hela var att han oxå satt i möte när jag försökte få tag på han
Citera
2010-03-30, 22:46
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pef.
Tack för det svaret, ja det ska ta upp med advokaten. Det ironiska i det hela var att han oxå satt i möte när jag försökte få tag på han
Jo, han kan ju göra en JO-anmälan kanske, men det hjälper ju knappast dig.
Citera
2010-03-30, 23:05
Medlem
Vill du berätta vad saken gäller?
Kanske jag kan hjälpa dig med vad detta kan betyda rent praktiskt.
Citera
2010-03-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Jo, han kan ju göra en JO-anmälan kanske, men det hjälper ju knappast dig.

Även om JO och ombudsmannasystemet blivit att stå modell internationellt
kan vi ju inte skryta med att verktyget är särskilt effektivt, vilket du också
verkar vara inne på!
Citera
2010-03-31, 07:32
Medlem
terms avatar
Om du är över 21 så är ett års väntan på rättegång inte osedvanligt länge. I bästa fall ska man inte behöva vänta mer än något halvår, men om brottet är allvarligt och det finns flera personer att förhöra så kan det mycket väl ta ett år. Det verkar dessutom som att åtal redan är väckt och att det är tingsrätten som har svårt att planera in förhandlingen så att alla personer kan närvara samtidigt. Ofta kan det vara t.ex. ett vittne som inte kan under en viss tid, och då får man snällt sätta ut vid ett senare tillfälle.
Citera
2010-03-31, 08:32
Medlem
Pörrs avatar
Det verkar ju märkligt att orsaken för den inställda förhandlingen skulle vara att åklagaren inte hade tid. Är du säker på att det var därför den ställdes in?
Citera
2010-03-31, 11:47
Medlem
Håller med, låter otroligt att man ställt in för att åklagaren har möte...
Tror snarare att det är beroende på att man inte fått tag i ett vittne eller liknande. Det är svårt att ens gissa när man inte vet vad det rör sig om för mål.
Citera
2010-04-01, 01:31
Medlem
Vi kommer nog inte längre om inte vi kan få lite mer substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in