2010-03-30, 17:03
Medlem
Tjennare!

Försöker installera Arch Linux på en gammal ide disk men när jag ska partitionera den med cfdisk står det något om att cfdisk inte har stöd för gpt och att jag ska använda gparted.

Har nu deletat hela hårddisken i gparted men endå står det samma sak när jag ska partitionera den!

Hur ska jag göra?
Citera
2010-03-30, 18:33
Medlem
Anledningen till problemet är att cfdisk (och fdisk) ej stöder GPT hårddiskar.

Förslagsvis kan du använda GParted som du blir ombedd att göra. Välj sedan helt enkelt att installera på partitionerna du partitionerade med GParted under installationen.

Själv kör jag med Gdisk, då det är textbaserat och således inte kräver en desktop environment. Kolla in manpagen om du är intresserad.
Citera
2010-03-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouhouWallpaper
Anledningen till problemet är att cfdisk (och fdisk) ej stöder GPT hårddiskar.

Förslagsvis kan du använda GParted som du blir ombedd att göra. Välj sedan helt enkelt att installera på partitionerna du partitionerade med GParted under installationen.

Själv kör jag med Gdisk, då det är textbaserat och således inte kräver en desktop environment. Kolla in manpagen om du är intresserad.
Jag löste det genom att convertera om den till en mbr disk :P

Vad är skillnaden på GPT och MBR?
Citera
2010-03-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acc3pt
Jag löste det genom att convertera om den till en mbr disk :P

Vad är skillnaden på GPT och MBR?

GPT har, istället för MBRs begränsning på max 128 partitioner med max 2 TB per partition, ingen begränsning på antal partitioner samt en maxgräns någonstans kring 9 ZB (zettabytes, miljarder terrabytes) per partition.

I dagsläget fungerar MBR med andra ord bra för de flesta, och stöds till skillnad från GPT överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in