2014-11-14, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Japp, jävligt intressant då det inte kommit något negativt på superlänge.
Är marknaden dåligt pålästa eller vad fn är det frågan om?

Anyway, jag ligger lång.. så det är bara att glömma möget i några månader.

Nya friska brottsmisstankar mot insiders. Borde blivit en öresaktie på all märklig information.
2014-11-14, 22:42
Medlem
HyVlarNPoWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
1) Du måste inse att aktier prisas efter hur man tror framtiden ter sig. Därför finns det inget som billigt eller dyrt kortsiktigt. Kortsiktig investering är ingenting som är direkt lönsamt. Vad som är dyrt eller billigt är upp till varje person att tycka. Många tycker att fingerprint är billigt här i tråden, jag säger extremt överprisat. Du hittar nog inte en duktig investerare som trycker in pengar här. Varför ägs bolaget nästan enbart av småsparare?

2) Tror du att support och motstånd är vad som bestämmer ett företags värde? Låt dig inte luras av sånt här. Fokusera på vad som är viktigt. Det är fundamenta. Hur värderas bolaget? Vilka multiplar förtjänar det?

Du måste gå igenom årsrapport efter årsrapport. Det finns inga genvägar. Kvalitén på disskussionerna på detta forumet är extremt låga så du lär inte lära dig något här

Jag tycker att det är fel av dig att säga att bolaget skulle vara "extremt överprisat". Som du själv säger så prisas aktien efter vad framtiden tror och då tycker jag gärna du får utveckla dina tankar lite om framtiden för fingerprint. Så som jag ser det ur ett långsiktigt perspektiv så tycker jag absolut inte att aktien är överprisad...förstår att folk drar sig ut nu och jag tycker absolut att läget är ganska osäkert då flera investerare säljer av samtidigt som FP går genom en fas där flera förändringar sker för att stabilisera kursen. Tycker folk borde se mer till framtiden och den potentialen det finns för fingersensorer idag och sedan ta ett beslut baserat på framtiden och inte vad som händer nu. Folk är verkligen flockdjur och när folk börjar sälja av och få kalla fötter så följer flocken oftast efter. samma gäller när det går bra, då skålas det till höger och vänster.

Som en amatör själv då tycker jag inte att man ska satsa kortsiktigt alls för då går det bara åt helvete men satsar man på ett företag som ser lovande ut om 1-3 år så är jag 100% säker på att en vinst kommer infinna sig om det nu verkligen inte skulle hända någonting extraordinärt....typ som att en vd skulle bli åtalad (skämt åsido)
2014-11-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyVlarNPoW
Jag tycker att det är fel av dig att säga att bolaget skulle vara "extremt överprisat". Som du själv säger så prisas aktien efter vad framtiden tror och då tycker jag gärna du får utveckla dina tankar lite om framtiden för fingerprint. Så som jag ser det ur ett långsiktigt perspektiv så tycker jag absolut inte att aktien är överprisad...förstår att folk drar sig ut nu och jag tycker absolut att läget är ganska osäkert då flera investerare säljer av samtidigt som FP går genom en fas där flera förändringar sker för att stabilisera kursen. Tycker folk borde se mer till framtiden och den potentialen det finns för fingersensorer idag och sedan ta ett beslut baserat på framtiden och inte vad som händer nu. Folk är verkligen flockdjur och när folk börjar sälja av och få kalla fötter så följer flocken oftast efter. samma gäller när det går bra, då skålas det till höger och vänster.

Som en amatör själv då tycker jag inte att man ska satsa kortsiktigt alls för då går det bara åt helvete men satsar man på ett företag som ser lovande ut om 1-3 år så är jag 100% säker på att en vinst kommer infinna sig om det nu verkligen inte skulle hända någonting extraordinärt....typ som att en vd skulle bli åtalad (skämt åsido)

Och här har vi varför det går snett. Klart att långsiktig investering är överlägset. Det är allt för slumpmässigt vad som kan inträffa på ett kvartal. Problemet är att framtiden är oviss. Det är så otroligt mycket som kan inträffa. Du handlar bolaget enbart till förhoppning på framtiden. Först behöver du se till att bolaget är okej i dagsläget, dvs ta hand om nedsidan, därefter kan du titta på framtiden och uppsidan.
Tanken är att underpriserade bolag över tid kommer nå en "korrekt" värdering.

Till detta att du enbart köper bolaget på förhoppningar om framtiden har du en tidigare VD(är han inte storägare också?) som är misstänkt för insiderhandel. Nu är det till och med flera som kan vara inblandade. Inte nog med detta så missar bolaget mål efter mål. VD tar hellre hand om aktiekursen än om företaget.
Har du en VD som är rutten brukar ledet ner vara likadant.

Du har inget att stå på i Fingerprint. Nedsidan är stor om det inte går som planerat, vilket det som sagt inte gjort tidigare. Känner du tillit till ledningen?

Forskning visar att just denna typ av bolag har underkastat index historiskt. Det är inte så konstigt att fundera ut varför. Fingerprint är inte ett hatat bolag. Det är ett haussat bolag. Titta bara på värderingen.
2014-12-01, 16:38
Medlem
Året ser inte alls ut att bli som man hoppats, jag tror ändå att vi sitter väldigt säkert men lite frågandes till konkurrenterna som hinner komma ikapp på grund av förseningarna vi nu sett.

Tittade precis in på Avanza och såg detta uttalande som vi iår förstått kommer ske:
Citat:
Validation through fingerprints will soon be standard in mobile devices. Although the technology is not new, from the time that Apple decided to enter the game, several companies also ventured and implemented the novelty in their products, such as Samsung, Huawei and Meizu. Features using the Read method are growing rapidly, such as mobile payment systems and file protection for biometrics.

However, as there is the famous ecosystem of devices created by Apple, to computers and notebooks are now being awarded the component called TouchID by creator. Still in development, the FingerKey application is able to use the user's finger information to access the profile in OS X, replacing the insert password to perform the log-in. Watch the demo video to understand how it works:

http://www.tudocelular.com/apple/noticias/n46404/Aplicativo-para-iOS-desbloqueia-perfil-mac.html

På tal om Samsung så står jag på sidan som inte alls räknar med att få komma in där. När man väljer leverantör är jag rätt säker på att man går med på vissa avtal och det kanske inte är så lätt att byta om man gått med på ett bindande avtal av något slag.

Däremot sitter jag och väntar på att Huawei ska börja trycka in i varje modell likt Samsung och Apple gjort, det räcker ju med att ha endast de för att komma upp i hiskeliga intäkter.

Exempel:
Säg 20% av deras devices med fingersensorer vilket bör bli kring 20miljoner stycken.

20.000.000*30kr = 0,6 miljarder i omsättning på en enda kund.

Dagens kurs på cirka 36kr är rätt precis för vad årets omsättning kommer avspegla(250m), tror man att det stannar av här kanske man ska hoppa av men vad tror ni? Personligen tror jag att fjädern är väldigt hårt spänd.
2014-12-01, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Text...

Dagens kurs på cirka 36kr är rätt precis för vad årets omsättning kommer avspegla(250m), tror man att det stannar av här kanske man ska hoppa av men vad tror ni? Personligen tror jag att fjädern är väldigt hårt spänd.

Bra analys, har ungefär samma inställning som dig i bolaget.
Uppsidan är för mig för bra att bortse ifrån och vi bör inom första månaden 2015 ha ett humm om vart året som helhet bär.
2014-12-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Bra analys, har ungefär samma inställning som dig i bolaget.
Uppsidan är för mig för bra att bortse ifrån och vi bör inom första månaden 2015 ha ett humm om vart året som helhet bär.
Skulle kunna tro att jag är förföljd av OTUREN i år Ska vi säga att fjädern jag pratade om gick av?

Citat:
FINGERPRINT CARDS
ÅTAL MOT VD KAN KOMMA I FEBRUARI - SVD (Direkt)
2014-12-01 17:53
STOCKHOLM (Direkt) Åtal mot Fingerprint Cards vd Johan Carlström kan väckas i februari, enligt åklagare Pontus Hamilton.

Det skriver Svd Näringsliv.

Ekobrottsmyndighetens utreder misstanken mot Johan Carlström som rör handel med både aktier och turbowarranter i Fingerprint Cards under 2013. Nu i veckan ska ett kompletterande förhör hållas med Fingerprints finanschef, som inte är misstänkt i ärendet. Johan Carlström ska höras en gång till före årsskiftet.

"Det är ett starkt bevisläge och det finns goda möjligheter att väcka åtal", säger åklagaren till SvD Näringsliv.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt

Jag håller tummen för att den där elaka gubben blir åtalad och straffad men vad kommer hända med hans andelar.

Kan bara skratta nu, det här är bara för tokigt!
2014-12-01, 20:58
Medlem
Svantevits avatar
Ingen kan väl, med facit i hand, påstå att prognoserna i FPC har varit realistiska. Hoppas på bättring nu när mannen som har en förkärlek för PM är ute ur leken. Måtte han inte få bli börs-VD igen!
2014-12-04, 09:45
Medlem
Nu har det kommit ut officiellt att Mastercard i samarbete med Zwipe nästa år kommer lansera ett betalkort med fingeravtrycksteknologi, och det är Fingerprint Cards sensor som kommer användas!

Läs mer här: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/12/04/fingerprint-i-mastercard-nasta-ar.html

Jäkligt skönt att produkter börjar komma ut, allt ifrån Huaweis telefoner med FPC's sensor och nu även det här. Aktien är upp 10% i skrivande stund.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2014-12-04 kl. 09:52.
2014-12-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Ingen kan väl, med facit i hand, påstå att prognoserna i FPC har varit realistiska. Hoppas på bättring nu när mannen som har en förkärlek för PM är ute ur leken. Måtte han inte få bli börs-VD igen!
Hur menas? Vi vet inte ännu hur årets omsättning blir men runt 280-300miljoner kanske.

Vi vet att en stor DW gick upp i rök eller blev framskjuten -
FPC vinner flaggskeppsmodell DW med säljmål på 10 miljoner enheter från en av världens största mobiltillverkare (Thomson Reuters ONE)
2013-12-19 08:00

Huawei Mate 7 -
Försenad ca 2 mån och gör stor reklam världen över med världens bästa sensorteknik.

DW 1021 -
FPC vinner sin andra DW för touchsensorn FPC1021 samt en första initial order för flaggskeppsmobil från OEM-tillverkare i Asien (Thomson Reuters ONE)
2014-07-08 08:00

DW 1020 -
FPC vinner en ny DW med touchsensorn 1020 för en flaggskeppsmobil från en av Kinas tre största tillverkare (Thomson Reuters ONE)
2014-05-15 08:02

1 Försening och 3st tunga DW som vi inte sett till än bör väl lätt kunna generera +200miljoner om det gått vägen, nu vet vi inte vad som hänt med dessa men vi lär väl kanske få svar på det.

Realistiskt?
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Nu har det kommit ut officiellt att Mastercard i samarbete med Zwipe nästa år kommer lansera ett betalkort med fingeravtrycksteknologi, och det är Fingerprint Cards sensor som kommer användas!

Läs mer här: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/12/04/fingerprint-i-mastercard-nasta-ar.html

Jäkligt skönt att produkter börjar komma ut, allt ifrån Huaweis telefoner med FPC's sensor och nu även det här. Aktien är upp 10% i skrivande stund.
Var inte den här nyheten rätt känd utom att det faktiskt blir av med intäkter för nästa år vilket inte är inräknat i prognosen på över 1 miljard.
2014-12-09, 18:46
Medlem
Så var det nu på tiden att resten av befolkningen inser sanningen

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/fem-saker-du-snart-inte-behover-for-att-skota-dina-pengar_4173947.svd?sidan=1#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1412]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Money money

*Omoderna pin-koder och otympliga kortläsare kommer snart vara ett minne blott i takt med att allt fler företag och banker i stället kommer att använda sig av biometriteknik. Att identifiera sig med hjälp av sitt fingeravtryck kommer bli vanligare, men vi kommer också kunna använda speciella kontaktlinser för identifiering.

– Användningen av biometriteknik kommer att öka rejält när fingeravtryck och ögonscanners ersätter traditionella signaturer, säger Steven Lewis, bankanalytiker på Ernest & Young, till CNN.*
2014-12-09, 20:48
Medlem
zorb89s avatar
Dags för update.

Först vill jag bara Gratta Liketed som nu fick rätt(tur eller skicklighet?), jag kände mig helsäker på att det skulle gå vägen men nu har för många projekt uteslutits/försenats så det blev ett faktum med vinstvarning och min REA får vänta då kursen nu ligger ställd för 2014 .

Även JC är väl mer eller mindre busted efter senaste uttalandet.

Trots närmare halvering av årets prognos och JC mot häktet ser jag ändå optimistiskt på saken. Saken är klar att nu är det teknikskifte som gäller, lösenord bort och in med biometrin och ökad säkerhet. Fingerprint cards har de bästa sensorerna och har kommit ut extremt bra på banan med Mastercard, microsoft, huawei, oppo m.m.

Tiden är mer eller mindre det enda vi behöver vänta ut, kommande år blir intressant men jag flyttar min horisont 1år längre fram då 2016 nu bör bli året då kassan exploderar med Mastercard som toppinkomsttagare.

Båten gungar vidare.
2014-12-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Dags för update.

Först vill jag bara Gratta Liketed som nu fick rätt(tur eller skicklighet?), jag kände mig helsäker på att det skulle gå vägen men nu har för många projekt uteslutits/försenats så det blev ett faktum med vinstvarning och min REA får vänta då kursen nu ligger ställd för 2014 .

Även JC är väl mer eller mindre busted efter senaste uttalandet.

Trots närmare halvering av årets prognos och JC mot häktet ser jag ändå optimistiskt på saken. Saken är klar att nu är det teknikskifte som gäller, lösenord bort och in med biometrin och ökad säkerhet. Fingerprint cards har de bästa sensorerna och har kommit ut extremt bra på banan med Mastercard, microsoft, huawei, oppo m.m.

Tiden är mer eller mindre det enda vi behöver vänta ut, kommande år blir intressant men jag flyttar min horisont 1år längre fram då 2016 nu bör bli året då kassan exploderar med Mastercard som toppinkomsttagare.

Båten gungar vidare.

Så här har det sagts i 15 år. "Nästa eller om TVÅ år händer det!" Samma visa varje gång.

Varför nämner du Microsoft? Du vet att det PMet är extra intressant för åklagaren, va?

En nyemission kommer i början av året då det verkar eldas pengar på kontoret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in