Citat:
Ursprungligen postat av
HyVlarNPoW
Jag tycker att det är fel av dig att säga att bolaget skulle vara "extremt överprisat". Som du själv säger så prisas aktien efter vad framtiden tror och då tycker jag gärna du får utveckla dina tankar lite om framtiden för fingerprint. Så som jag ser det ur ett långsiktigt perspektiv så tycker jag absolut inte att aktien är överprisad...förstår att folk drar sig ut nu och jag tycker absolut att läget är ganska osäkert då flera investerare säljer av samtidigt som FP går genom en fas där flera förändringar sker för att stabilisera kursen. Tycker folk borde se mer till framtiden och den potentialen det finns för fingersensorer idag och sedan ta ett beslut baserat på framtiden och inte vad som händer nu. Folk är verkligen flockdjur och när folk börjar sälja av och få kalla fötter så följer flocken oftast efter. samma gäller när det går bra, då skålas det till höger och vänster.
Som en amatör själv då tycker jag inte att man ska satsa kortsiktigt alls för då går det bara åt helvete men satsar man på ett företag som ser lovande ut om 1-3 år så är jag 100% säker på att en vinst kommer infinna sig om det nu verkligen inte skulle hända någonting extraordinärt....typ som att en vd skulle bli åtalad (skämt åsido)
Och här har vi varför det går snett. Klart att långsiktig investering är överlägset. Det är allt för slumpmässigt vad som kan inträffa på ett kvartal. Problemet är att framtiden är oviss. Det är så otroligt mycket som kan inträffa. Du handlar bolaget enbart till förhoppning på framtiden. Först behöver du se till att bolaget är okej i dagsläget, dvs ta hand om nedsidan, därefter kan du titta på framtiden och uppsidan.
Tanken är att underpriserade bolag över tid kommer nå en "korrekt" värdering.
Till detta att du enbart köper bolaget på förhoppningar om framtiden har du en tidigare VD(är han inte storägare också?) som är misstänkt för insiderhandel. Nu är det till och med flera som kan vara inblandade. Inte nog med detta så missar bolaget mål efter mål. VD tar hellre hand om aktiekursen än om företaget.
Har du en VD som är rutten brukar ledet ner vara likadant.
Du har inget att stå på i Fingerprint. Nedsidan är stor om det inte går som planerat, vilket det som sagt inte gjort tidigare. Känner du tillit till ledningen?
Forskning visar att just denna typ av bolag har underkastat index historiskt. Det är inte så konstigt att fundera ut varför. Fingerprint är inte ett hatat bolag. Det är ett haussat bolag. Titta bara på värderingen.