2017-09-19, 15:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Fermenta var det väl ganska bra snurr på tills araben åkte in.

Sen får vi inte glömma "BredbandsJesus" och det gänget.
Luften gick väl ur där också har jag för mig.

Spray var riktigt het när det begav sig... men saker och ting ändras över tid. Så även för smala bolag som fpc.
2017-09-19, 15:30
Medlem
Hade inte f.d. längdskidåkaren Mathias Fredriksson Fpc- aktier för över 100 mille när det begav sig? Hoppas att han klev av i tid..
Edit: det gjorde han visst inte.. http://www.expressen.se/dinapengar/66-miljoner-minus-for-mathias-fredriksson/
Senast redigerad av Diktalben 2017-09-19 kl. 15:33.
2017-09-19, 18:18
Avslutad
usch vad jag lider med er speciellt dom som gått all in med barnens körkort/bostadsrätt och nu inte sover om nätterna.

Jag är absolut inte skadeglad men jag skrev för någon månad sen att sälj - så minskar er förlust. Men vem lyssnar på en från flashback? nu sitter dom flesta i ett läge att sälja inte ens är ett alternativ utan försöker sänka sitt GAV istället. Men det är som att jaga regnbågen...

Frimärksaktie. Bitcoin hade varit säkrare, det säger lite...
2017-09-19, 18:34
Medlem
Insåg för flera år sedan att priserna skulle tok-rasa på sådana här tekniska massproducerade lösningar. För det har de alltid gjort på massproducerad teknik.

Ägde själv Fingerprint på den gamla goda tiden , när det pratades om order från CIA på pistoler med fingerupptrycksupplåsning....Det var tider det...Gjorde några småvinster på några tusenlappar...Vågade aldrig in igen när rusningen började...hade varit roligt att vara med på uppgången och sedan sålt i tid..men vågade inte för jag var 100 % säker på att priserna på tekniken skulle kollapsa..

Om jag ska titta i spåkulan framåt så tror jag Tesla är bubblornas bubbla...Värderat högre än de gamla Amerikanska bilföretagen utan några vinster...När elbils-racet drar igång på allvar då kommer de bli mottagna med varma servetter av samtliga biltillverkare..Tror ärligt att Tesla ALDRIG någonsin kommer kunna redovisa en vinst. Värderas till hundratals miljarder..!!
2017-09-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
12kr och har du tur så säljer du vid 18kr. Vem fan vet om läge hit o dit när skiten levererar besvikelse efter besvikelse och lovar guld o gröna skogar innan.

Tror nog att det inte ens är en bra idé att gå in vid 15 när den väl trillat ner dit. Om FPC förlorar sina intäkter pga minskat ASP och korten inte tar fart så är det ju enorma mängder sensorer som skall ut för att bibehålla nettot på plus...
2017-09-19, 20:03
Medlem
Tror det kan bli riktigt billigt snart 10-15 kr /st....Fing-ägarna får nog hoppas på att typ ett låsföretag som ASSA ABLOY köper upp bolaget för att använda tekniken i framtida lås-lösningar. Styckepriserna i mobilerna är dömda att pris-sättas mycket mycket lågt.

Någon nämnde Bitcoin som investering..Visst låter som en möjlighet...men den STORA risken är ju att ALLA länder förbjuder Kryptovalutor om de ser en konkurrens till Centralbankernas monopol på att ge ut valutor speciellt om knark pengar och brotts-pengar slussas till Kryptovalutor..

Tror det kan sluta med att de flesta utvecklade länder förbjuder kryptovalutor medans en del ej så nogräknade fattiga stater ser sin chans att få ekonomierna på fötter genom att tillåta kryptovalutor i sina länder..
2017-09-19, 20:19
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Tror det kan bli riktigt billigt snart 10-15 kr /st....Fing-ägarna får nog hoppas på att typ ett låsföretag som ASSA ABLOY köper upp bolaget för att använda tekniken i framtida lås-lösningar. Styckepriserna i mobilerna är dömda att pris-sättas mycket mycket lågt.

Någon nämnde Bitcoin som investering..Visst låter som en möjlighet...men den STORA risken är ju att ALLA länder förbjuder Kryptovalutor om de ser en konkurrens till Centralbankernas monopol på att ge ut valutor speciellt om knark pengar och brotts-pengar slussas till Kryptovalutor..

Tror det kan sluta med att de flesta utvecklade länder förbjuder kryptovalutor medans en del ej så nogräknade fattiga stater ser sin chans att få ekonomierna på fötter genom att tillåta kryptovalutor i sina länder..
Banker borde också se möjligheten koppla bankkort till fing läsare, blir jävligt jobbigt id kapa någon om man även behöver ett finger för genomföra köpet så utvecklingsmöjligheter finns, sen är det intressant vad de kommer bottna på och hur stor rekylen kan tänkas bli?
2017-09-19, 21:44
Medlem
Man underrättar iaf marknaden om att man har sina sensorer i två nya telefoner, som vanligt känner man dessvärre inte till tillverkarna vilket får mig att anta att det handlar om ytterligare kinesiska dussintillverkare som säljer sisådär många telefoner.

Eben mobiles 8848 och Meitu ser ut att ha samma formspråk med sin hexagon-liknande form iaf..

Iom att utvecklingen ser ut att ta ett större kliv genom Apples lansering av iPhone X så får man nog se fingerprints del i mobilsegmentet som utdöende om man inte lyckas få fart på försäljning baserad på Delta id-köpet.

Om inte nu så när kommer investerarna inse att FPC är en bakgatuspelare som slåss om smulorna som jättarna inte ser som lönsamt att plocka upp eller ens städa undan?

Anmärkningsvärt är att FPC inte heller lyckats slå sig in på allvar i några andra segment utan verkar helt och fullo beroende av mobilmarknaden där man iaf lyckats göra någon form av vinst.. iaf 2år av 20?

Hur ser framtiden ut? Om FPC har intressant teknik som är värdefull för en större spelare borde väl ett bud komma rätt snart? Med en budpremie på 15-30% så är ju aktien köpvärd men vem vågar betta på det?
2017-09-19, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Anmärkningsvärt är att FPC inte heller lyckats slå sig in på allvar i några andra segment utan verkar helt och fullo beroende av mobilmarknaden där man iaf lyckats göra någon form av vinst.. iaf 2år av 20?

Hur ser framtiden ut? Om FPC har intressant teknik som är värdefull för en större spelare borde väl ett bud komma rätt snart? Med en budpremie på 15-30% så är ju aktien köpvärd men vem vågar betta på det?

Jag är egentligen för lite insatt i företaget men vad jag förstår har dom en del patent, och det gör andra företag sugna. Så det är väl egentligen det enda som kan rädda FPC? Men dom väntar nog tills aktien/omsättningen blivit billigare. Spekulerar.
2017-09-19, 22:30
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106

Frågan är ju varför någon vill köpa företaget när fingeravtryckssensorer allt mer börjar likna vilken handelsvara som helst (en väg en stor del av halvledarindustrin började vandra långt innan Fingerprints uppgång och fall)?
2017-09-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jag är egentligen för lite insatt i företaget men vad jag förstår har dom en del patent, och det gör andra företag sugna. Så det är väl egentligen det enda som kan rädda FPC? Men dom väntar nog tills aktien/omsättningen blivit billigare. Spekulerar.

Frågan är vad patentportföljen är värd? Lär inte finnas något större värde med tanke på att ingen visat intresse för att köpa bolaget varken under den korta storhetstiden eller den långa tiden då bolaget varit i närmast krisartat tillstånd.

Den korta tiden som innehållit inkomster kanske kommer ses som bolagets fifteen minute of fame när historieböckerna skrivs..
Minns väl hur de stora ratat Fing gång efter annan och någon orsak lär finnas. Apple skulle ångra köpet av auhtentec pga fings överlägsenhet när det kom till strömsnålhet tex. Authentec var å andra sidan ett mycket mer intressant företag med en väldigt mycket bredare "portfölj" än Fing någonsin varit i närheten av.

Samtidigt ville fingsekten ge sken av att just pga Apples köp av A så är det självklart att samsung kommer köpa bolaget.. gick väl sådär.
2017-09-20, 04:32
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Tror nog att det inte ens är en bra idé att gå in vid 15 när den väl trillat ner dit. Om FPC förlorar sina intäkter pga minskat ASP och korten inte tar fart så är det ju enorma mängder sensorer som skall ut för att bibehålla nettot på plus...

Mjo och marginalerna på korten lär inte vara nån höjdare direkt. Även så används kort mkt begränsat i stora delar av världen,inte alls samma marknad som mobiler tex.

Där skulle jag kunna tänka mig Anotos dot pattern istället vars kod kan ändras så man kan ha tex 20 kort i 1 istället för plånboken fylld med en massa. Marginalerna är närmare 100% dessutom
Senast redigerad av alienfin 2017-09-20 kl. 04:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in