2017-09-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Hoppas skiten åker ner till mid eller small cap nästa år, för tydligen måste svenska indexfonder köpa allt på large cap (?)

Det beror på vilket index fonden följer. Många går på de 30 mest omsatta bolagen så då spelar det ingen roll om de skulle ligga på small cap så länge omsättningen är lika hög som nu.
2017-09-19, 10:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Hur långt ner kommer aktien sjunka och när är det läge att eventuellt gå in och köpa?
Varför skall man köpa en aktie som backar, det är väl bättre att köpa en som stiger ?
2017-09-19, 10:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det beror på vilket index fonden följer. Många går på de 30 mest omsatta bolagen så då spelar det ingen roll om de skulle ligga på small cap så länge omsättningen är lika hög som nu.
Omsättningen sjunker väl i takt med att aktiens pris sjunker?
2017-09-19, 11:00
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Min relation till denna aktie, som jag varken ägt eller blankat, är följande:

Jag skrev ett (1, dvs singularis) kritiskt inlägg om aktien på avanza vid 102 kr 2015-12 och fick som svar:

*IGGAD* !!!!

Snacka om strutsmentalitet!

Det går/gick faktiskt att förklara lugnt och sansat varför risken är skyhög i aktien, varför det är osannolikt att de kan upprätthålla marknadsandelar och marginaler.
2017-09-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Omsättningen sjunker väl i takt med att aktiens pris sjunker?

Nej, självklart inte.
2017-09-19, 11:05
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Hur långt ner kommer aktien sjunka och när är det läge att eventuellt gå in och köpa?

12kr och har du tur så säljer du vid 18kr. Vem fan vet om läge hit o dit när skiten levererar besvikelse efter besvikelse och lovar guld o gröna skogar innan.
2017-09-19, 11:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej, självklart inte.
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/marknadsinformation/mestomsatta/mestomsatta.html
2017-09-19, 11:13
Medlem
Citat:
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/marknadsinformation/mestomsatta/mestomsatta.html

?

Edit: För att förtydliga så syftar jag alltså på den direkta omsättningen. Den minskar inte bara för att aktiepriset minskar eftersom investerare inte bestämmer sig för att köpa 1000 aktier, oavsett om de kostar 100 kr eller 20 kr, utan investerare bestämmer sig för att köpa aktier motsvarande ett visst belopp (inte antal) och sedan, beroende på aktiens pris, så får man olika antal aktier. Men i båda fallen har personen köpt aktier för exempelvis 100 000 kr, oavsett om denne då fått 1000 aktier eller 5000 aktier.

Sedan finns det såklart en indirekt aspekt i form av att ju lägre market cap, desto mindre intresse för en aktie, vilket minskar omsättningen, men det var just därför jag skrev i mitt första inlägg att det inte påverkades så länge omsättningen var på samma nivå.
Senast redigerad av _Baste_ 2017-09-19 kl. 11:22.
2017-09-19, 11:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
?
För att vara med i Large Cap måste företaget ha ett börsvärde på minst 1 miljard euro om aktiens pris sjunker så sjunker börsvärdet och man blir då nedflyttade till Mid Cap och så småningom till Small Cap

Hur svårt är det att förstå ?
2017-09-19, 11:23
Medlem
Citat:
För att vara med i Large Cap måste företaget ha ett börsvärde på minst 1 miljard euro om aktiens pris sjunker så sjunker börsvärdet och man blir då nedflyttade till Mid Cap och så småningom till Small Cap

Hur svårt är det att förstå ?

Citat:

Läs gärna mitt första inlägg här igen. Återkom om du fortfarande har svårigheter att förstå.
2017-09-19, 11:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Läs gärna mitt första inlägg här igen. Återkom om du fortfarande har svårigheter att förstå.
Omsättning räknas i kr inte antal.
2017-09-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Min relation till denna aktie, som jag varken ägt eller blankat, är följande:

Jag skrev ett (1, dvs singularis) kritiskt inlägg om aktien på avanza vid 102 kr 2015-12 och fick som svar:

*IGGAD* !!!!

Snacka om strutsmentalitet!

Det går/gick faktiskt att förklara lugnt och sansat varför risken är skyhög i aktien, varför det är osannolikt att de kan upprätthålla marknadsandelar och marginaler.
Ajabaja!!
Du yttrade något alldeles förbjudet vid den tidpunkten!!

Det är nog andra tongångar nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in