2016-01-12, 16:22
Medlem
Mercinhos avatar
Säljsignal i FPC.

Perfekt tillfälle att komma in billigare.
2016-01-12, 16:36
Medlem
Kan nån förklara varför CrowHater och andra gråter i placera-forumet för att folk blankar en aktie som de ligger långsiktigt investerar i?

Jag blir skitglad när folk kortar aktier jag vill köpa. Lite extra REA är inget jag klagar över.

Höjer inte direkt förtroendet för CrowHater..
2016-01-12, 17:25
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Kan nån förklara varför CrowHater och andra gråter i placera-forumet för att folk blankar en aktie som de ligger långsiktigt investerar i?

Jag blir skitglad när folk kortar aktier jag vill köpa. Lite extra REA är inget jag klagar över.

Höjer inte direkt förtroendet för CrowHater..

Skulle tro att orsaken är att de dels har en åsikt om att aktien borde ligga på 1000+ kronor i dagens läge baserat på fundamenta, något som är högst tveksamt då de räknar med ett alldeles för högt P/E enligt min och många andras mening. Ja, såvida inte tekniken är så pass avancerad att inga konkurrenter kan ta marknadsandelar då. Men det är jag inte insatt nog för att veta.

Men framförallt skulle jag tro att orsaken är att de flesta av dem sitter fullinvesterade med REJÄLA belopp för privatpersoner (Crow har väl drygt 100 MSEK, minst). Så dessa dippar beroende på aktiens inneboende kraftiga volatilitet kan inte vara så lätta att hantera när man inte har möjlighet att fylla på.
2016-01-12, 17:59
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Har vi någon fingervisning på hur kvartal 4 2015 kan se ut?

Typ KPI:s.

Jag är medveten om att Lantto har meddelat att kvartal 4 skulle vara bättre än kvartal 3.

Omsättningen bör bli minst 1,3 miljarder. Q1 2016 mer än Q4 2015. Om jag inte missminner mig helt, så tyckte jag att Lantto sa "mycket mer". Sen hur man definierar mycket mer vet jag inte.

Folk borde lyssna mer på Zorb. Alltför många respektlösa individer på detta forum. Det finns få mer talangfulla personer än honom. I alla fall på detta forum.
2016-01-12, 18:15
Medlem
Är alla här fortfarande perm-bulls?
2016-01-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersnesduk
Omsättningen bör bli minst 1,3 miljarder. Q1 2016 mer än Q4 2015. Om jag inte missminner mig helt, så tyckte jag att Lantto sa "mycket mer". Sen hur man definierar mycket mer vet jag inte.

Folk borde lyssna mer på Zorb. Alltför många respektlösa individer på detta forum. Det finns få mer talangfulla personer än honom. I alla fall på detta forum.

10.) Blankare kan varit tvungit att köpa tillbaka FPC aktier snart- driva upp kursen

2016-01-08 Maplelane Capital, LLC 0,99% - 1,02%

2015-12-23 SRS INVESTMENT MANAGEMENT, 3,42 % -

2016-01-04 Coatue Management, L.L.C. 2,62% -

2016-01-07 Cadian Capital Management, LLC 0,71% -

http://fi.se/upload/50_Marknadsinfo/Blankning/Korta_positioner_2016-01-11.pdf

2016-01-08 Maplelane Capital, LLC 0,99% - 1,02%
Maplelane Capital Llc is a New York-based hedge fund that was founded by Leon Shaulov. It had more than $1.68 billion assets under management in November, 2014. Taken from Maplelane Capital latest Adv, the fund reported to have 7 full and part-time employees. Among which 7 performing investment advisory and research functions. The hedge fund had between 1-10 clients.

Read more: http://www.octafinance.com/hedge-funds/maplelane-capital-llc/#ixzz3x3ujDs2X

2015-12-23 SRS INVESTMENT MANAGEMENT, 3,42 procent % -
Srs Investment Management Llc is a New York-based hedge fund that was founded by Karthik Sarma. It had more than $3.65 billion assets under management in October, 2014. Taken from Srs Investment Management latest Adv, the fund reported to have 17 full and part-time employees. Among which 9 performing investment advisory and research functions. The hedge fund had between 1-10 clients.

Read more: http://www.octafinance.com/hedge-funds/srs-investment-management-llc/#ixzz3x3uxuEwy

2016-01-04 Coatue Management, L.L.C. 2,62% -
Coatue Management Llc is a New York-based hedge fund that was founded by Philippe Laffont. It had more than $14.38 billion assets under management in June, 2014. Taken from Coatue Management latest Adv, the fund reported to have 73 full and part-time employees. Among which 27 performing investment advisory and research functions. The hedge fund had between 11-25 clients. Philippe Laffont graduated with his M.S. in Computer Science from MIT in 1989. Laffont worked with Julian Robertson’s Tiger Management before founding Coatue Management in 1999. Coatue is a tech-focused hedge fund specializing in long/short equity.

Read more: http://www.octafinance.com/hedge-funds/coatue-management-llc/#ixzz3x3vW9Cei

2016-01-07 Cadian Capital Management, LLC 0,71% -
Cadian Capital Management Lp is a New York-based hedge fund that was founded by Eric Bannasch. It had more than $5.56 billion assets under management in January, 2014. Taken from Cadian Capital Management latest Adv, the fund reported to have 22 full and part-time employees. Among which 12 performing investment advisory and research functions. The hedge fund had between 1-10 clients.

Read more: http://www.octafinance.com/hedge-funds/cadian-capital-management-lp/#ixzz3x3vqQ2sa
2016-01-12, 21:52
Medlem
Precis som andra redan har skrivit i tråden, så finns det ju massor av "långsiktiga" som gråter floder över kursen. Crow mfl.

Men dessa borde väl inse att aktiekurs och värdet på bolaget i sig inte hör ihop kan man tycka.

Även om bolaget är fantastiskt och mycket fundamentalt talar för att vi ska upp till över 1000kr i år så finns det även andra fundamentala anledningar på makronivå som gör att kursen idag inte går uppåt. Även om mycket duktiga skribenter t ex. Crow mfl. gör ett fantastiskt arbete med analyser på mikroekonomisk nivå så ger det inte hela bilden.

Jag tycker att fingersekten har blivit alldeles för naiva och arroganta när de hela tiden skriker på folk som blankar och som uttalar sig med goda anledningar till varför kursen kommer sjunka.

Det finns inget fel med att blanka något ifall man tror på nedgång. Precis lika lite moraliskt fel som det är ifall någon skulle köpt en aktie på 100kr för att därmed sälja den på ATH till någon annan småsparare och kursen olyckligtvis dyker så att deras pengar förloras.

Det argumentet man får höra till varför de hatar blankare är för att "de livnär och parasiterar sig på folks olycka"...

Seriöst. Så det är inte fel att sälja med vinst till en annan köpare på ATH och kursen därefter sjunker så att deras pengar förloras? Det är same shit egentligen. Detta är en aktiemarknad och bara ett spel. För varje köpare måste det finnas en säljare. Någon vinner medans någon förlorar.

Men varför skriker då dessa insatta hela tiden när kursen dyker? Vad tror ni? Intressekonflikt, så klart.

Det är klart som fan att de vill att kursen ska överprestera hela jäkla aktiemarknaden, isoleras ifrån omvärlden så att den bara kan skjutas upp i stratosfären, för då blir de ju rika så klart. Det vet vi väl alla att de vill.

Och de skriker att "ja, men enligt fundamentala så ska vi vara på....kr" ... "Om folk inte hade sålt eller blankat så hade vi varit på ...kr"...

Men om de är så himla säkra på att de ska upp till över 1000kr, varför har de anledningar till att skrika på folk och gråta floder när kursen dippar? Vad tror ni? Det finns en intressekonflikt.

Det är svårt för sekten att inse verkligheten och inse att det faktiskt finns riktiga goda anledningar till varför folk säljer. Men det är ju klart att det inte är något de vill se eller höra. Därav idiotstämplar de alla som blankar eller säljer.

Nej, man måste också fundamentalt räkna in vad som händer makroekonomiskt. Ifall man inte gör det så är man blind, naiv och arrogant.

Fundamentalt på makroekonomisk nivå så finns det sjukt mycket som säger att vi ska ner till 350-400kr först, därefter får vi se hur börsen ser ut. Kina påverkar sjukt mycket eftersom FPC är så beroende och exponerat mot den kinesiska marknaden. Det förklarar en hel del varför vi ser dessa stora fall på sistone.

Blankarna är inte ett gäng puckon som sitter i ett kontor och bara riskerar mångmiljonbelopp på att blanka aktier utan anledningar. Blankarna insåg att det fanns stora fundamentala anledningar framförallt på makronivå och tekniskt som sa att vi skulle få se ett sånt här fall. Cadian såg detta, men de gick in alldeles för tidigt, vilket är ett vanligt misstag för hedgefunds. Men nu har de gått in igen för att de ligger rätt i tiden, dock så hade Maplelane gått in helt perfekt i sin blankningsposition och tjänar rejält. De såg att de hade rätt med Kina osv. så det var därför de ökade blankningen.

Alla de i sekten som inte kan erkänna verkligheten har intressekonflikt så det skriker om det!
Senast redigerad av Harakash 2016-01-12 kl. 22:02.
2016-01-12, 23:11
Medlem
Blankning eller inte, Fing presterar så överjävligt bra just nu.
En vändning kommer.
2016-01-13, 01:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
En vändning kommer.
Klart som korvspad. We have been there before. Bara skrämmande hur allt för många som borde veta bättre skiter i byxorna så fort dessa svängningar sker. Vi ska UP, UP and BEYOND!
2016-01-13, 05:17
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
En vändning kommer.
Klart det kommer men när..
2016-01-13, 08:03
Medlem
Med dagens kurs så är nog Fing återigen ett av de bästa köpen på börsen just nu.
Önskar bara jag haft mer $$$$$
2016-01-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Precis som andra redan har skrivit i tråden, så finns det ju massor av "långsiktiga" som gråter floder över kursen. Crow mfl.

Men dessa borde väl inse att aktiekurs och värdet på bolaget i sig inte hör ihop kan man tycka.

Även om bolaget är fantastiskt och mycket fundamentalt talar för att vi ska upp till över 1000kr i år så finns det även andra fundamentala anledningar på makronivå som gör att kursen idag inte går uppåt. Även om mycket duktiga skribenter t ex. Crow mfl. gör ett fantastiskt arbete med analyser på mikroekonomisk nivå så ger det inte hela bilden.

Jag tycker att fingersekten har blivit alldeles för naiva och arroganta när de hela tiden skriker på folk som blankar och som uttalar sig med goda anledningar till varför kursen kommer sjunka.

Det finns inget fel med att blanka något ifall man tror på nedgång. Precis lika lite moraliskt fel som det är ifall någon skulle köpt en aktie på 100kr för att därmed sälja den på ATH till någon annan småsparare och kursen olyckligtvis dyker så att deras pengar förloras.

Det argumentet man får höra till varför de hatar blankare är för att "de livnär och parasiterar sig på folks olycka"...

Seriöst. Så det är inte fel att sälja med vinst till en annan köpare på ATH och kursen därefter sjunker så att deras pengar förloras? Det är same shit egentligen. Detta är en aktiemarknad och bara ett spel. För varje köpare måste det finnas en säljare. Någon vinner medans någon förlorar.

Men varför skriker då dessa insatta hela tiden när kursen dyker? Vad tror ni? Intressekonflikt, så klart.

Det är klart som fan att de vill att kursen ska överprestera hela jäkla aktiemarknaden, isoleras ifrån omvärlden så att den bara kan skjutas upp i stratosfären, för då blir de ju rika så klart. Det vet vi väl alla att de vill.

Och de skriker att "ja, men enligt fundamentala så ska vi vara på....kr" ... "Om folk inte hade sålt eller blankat så hade vi varit på ...kr"...

Men om de är så himla säkra på att de ska upp till över 1000kr, varför har de anledningar till att skrika på folk och gråta floder när kursen dippar? Vad tror ni? Det finns en intressekonflikt.

Det är svårt för sekten att inse verkligheten och inse att det faktiskt finns riktiga goda anledningar till varför folk säljer. Men det är ju klart att det inte är något de vill se eller höra. Därav idiotstämplar de alla som blankar eller säljer.

Nej, man måste också fundamentalt räkna in vad som händer makroekonomiskt. Ifall man inte gör det så är man blind, naiv och arrogant.

Fundamentalt på makroekonomisk nivå så finns det sjukt mycket som säger att vi ska ner till 350-400kr först, därefter får vi se hur börsen ser ut. Kina påverkar sjukt mycket eftersom FPC är så beroende och exponerat mot den kinesiska marknaden. Det förklarar en hel del varför vi ser dessa stora fall på sistone.

Blankarna är inte ett gäng puckon som sitter i ett kontor och bara riskerar mångmiljonbelopp på att blanka aktier utan anledningar. Blankarna insåg att det fanns stora fundamentala anledningar framförallt på makronivå och tekniskt som sa att vi skulle få se ett sånt här fall. Cadian såg detta, men de gick in alldeles för tidigt, vilket är ett vanligt misstag för hedgefunds. Men nu har de gått in igen för att de ligger rätt i tiden, dock så hade Maplelane gått in helt perfekt i sin blankningsposition och tjänar rejält. De såg att de hade rätt med Kina osv. så det var därför de ökade blankningen.

Alla de i sekten som inte kan erkänna verkligheten har intressekonflikt så det skriker om det!
Kan bara instämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in