2015-10-28, 21:02
Medlem
Arnoldt101s avatar
så sjukt överhaussad aktie, finns bakomliggande reellt värde för kanske 50-100 kr i aktien i nuläget. Hela resterande värdet bygger i princip på folks förväntningar om en framtida marknad som idag inte finns.
2015-10-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldt101
så sjukt överhaussad aktie, finns bakomliggande reellt värde för kanske 50-100 kr i aktien i nuläget. Hela resterande värdet bygger i princip på folks förväntningar om en framtida marknad som idag inte finns.

Ännu en med en riktigt bra analys av företaget. Tack för tipset du!
2015-10-28, 21:07
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Du baserar dina uttalanden på gissningar med andra ord. 1000 kr eller 1 kr, ingen relevans öht.
Vad menar du att det inte finns några bevis för? För dagens kurs? För framtida kurser? För den stora kursutvecklingen? Vad räknar du med för PE? -50 till +50? I det spannet, så du får rätt oavsett vad?
Snälla lägg ner nu.

Jag är överhuvudtaget inte intresserad av Fingerprint som investeringsobjekt. Endast som samhällsfenomen och tidsdokument. Därför skiter jag i vad aktien handlas eller borde handlas i.
2015-10-28, 21:12
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Det finns ju absolut inget som tyder på att aktien är haussad.
Du menar utöver den väldigt höga volatiliteten (även om man räknar bort denna veckas svängningar) samt det väldigt höga P/E-talet?
2015-10-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Jag är överhuvudtaget inte intresserad av Fingerprint som investeringsobjekt. Endast som samhällsfenomen och tidsdokument. Därför skiter jag i vad aktien handlas eller borde handlas i.
Absolut ett intressant fenomen med en extrem uppgång bakom sig efter många års hårt arbete. Tycker det är helt okej att vi kan diskutera på en fair nivå men ser ingen mening med att köra oseriösa gissningslekar och att försöka påverka andra negativt, då det finns fundamenta som pekar i rätt riktning.
2015-10-28, 21:17
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Finns ju inga bevis. Det vet vi först om något år. Marknaden sätter priset och just idag är den ca 300. Om ett år den kanske 1000 kr. Eller 1 kr.

Om jag får gissa var 1% av fingsekten med under finanskrisen. En promille var med om IT-kraschen.

Av ren nyfikenhet eftersom jag själv inte var med under IT-bubblan. Hur många av företagen då gick från att omsätta 12miljoner till 3miljarder och förutspås mer än dubbla året efter? Fingerprint var väl också med under den tiden? Har för mig att jag läst någonstans att med dagens utspädning så kostade en aktie i Fingerprint 120kr år 2000.
2015-10-28, 21:18
Medlem
Som många andra sålde jag igår precis innan börsen stängde och köpte in mig igen idag precis innan börsen stängde, tror starkt på att vi kommer komma tillbaka till 500ingen i framtiden!
2015-10-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Du menar utöver den väldigt höga volatiliteten (även om man räknar bort denna veckas svängningar) samt det väldigt höga P/E-talet?

Det har ju varit så pga den höga uppgången. Traders och blankare har försökt utnyttja aktien då sparare har varit sårbara med sina kaffepengar i jämförelse. Om man bortser från denna veckans händelser så är jag ganska säker på att volatiliteten kommer att drastiskt minska på sikt.
2015-10-28, 21:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Det har ju varit så pga den höga uppgången. Traders och blankare har försökt utnyttja aktien då sparare har varit sårbara med sina kaffepengar i jämförelse. Om man bortser från denna veckans händelser så är jag ganska säker på att volatiliteten kommer att drastiskt minska på sikt.
En annan sak som får mig att tycka att den är för upphaussad är set nästan extremistiska, konspiratoriska skuldbeläggandet. Så fort något går fel är det blankarnas, bankernas eller tradersarnas fel (jmf kommunism: kapitalisterna, nazism: judarna). Notera väl att det bara kommer fram i motgång, medan det i medgång som igår endast snackas om att bjuda varandra på öl och gratulera till miljonerna.
2015-10-28, 21:40
Medlem
Citat:
En annan sak som får mig att tycka att den är för upphaussad är set nästan extremistiska, konspiratoriska skuldbeläggandet. Så fort något går fel är det blankarnas, bankernas eller tradersarnas fel (jmf kommunism: kapitalisterna, nazism: judarna). Notera väl att det bara kommer fram i motgång, medan det i medgång som igår endast snackas om att bjuda varandra på öl och gratulera till miljonerna.
Den är ju inte upphaussad pga att folk visar glädje och sorg, eller förändras i med och mot-gång. Likadant som att alla baissare (nästan) endast dyker upp vid rekyler nedåt. Då kommer alla troll fram på en och annat sak och skriker ut luft, bubbla, upphaussad, sekt osv. Man kan ju vända och vrida på det ur mer än en vinkel, visst?
2015-10-28, 21:49
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:

Nja.

Lika mycket som jag tycker att kursen fick oförtjänt med stryk idag (rekyl var väntad) tycker jag att uppgången i förrgår och igår var omotiverad. Detta skrev jag också på Placera igår.

Rimlig kurs idag med vad vi hittills vet, och kan anta, om 2015 är ca 350:-. Uppblåsningen till 530:- var inte bra, eller naturlig. Med det sagt var heller inte nedgången idag naturlig eller motiverad. Den späddes på utan dess like av CBK:s besked ang certen och UBS vansinnesförsäljning av 1,5 miljoner aktier i något som liknade en tävling i att sälja billigast.

Men, inga sura miner. Nu är vi tillbaka till att faktiskt vra något undervärderade, och kan i lugn och ro ticka mot 400:- till rapporten. Därefter lär det väl bli en liten dipp för att sedan förhoppningsvis lugnt och sansat ta ny sats mot femhundringen. Kanske mot årets slut?
2015-10-28, 21:52
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Det är än mer patetiskt att ständigt belysa problemet med att för få unga småsparare investerat i FING utan att ha varit med om börskraschen. Det finns ju absolut inget som tyder på att aktien är haussad. Bara för att en aktie har många följare, investerare och "fans" så betyder det inte att den är haussad.
Denna veckans extrema volatilitet är inte pga att aktien varit haussad, snarare pga avverkning av certifikat och fina vinster för de inblandade bankerna.

För övrigt så tycker jag det är ganska kasst att hänvisa till en blogg för att sedan försvara vad personen i fråga påstått, utan att du har din egna uppfattning.
Min uppfattning är ju att det inte är värt att lägga en massa tid på att analysera bolaget, det finns tillräckligt många varningsflaggor utan att jag ska behöva sätta mig och granska siffror och prognoser..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in