2015-08-02, 16:47
Medlem
zorb89s avatar
Tror tiden börjar bli mogen nu för kreditkortsmarknadens intåg på allvar.

Citat:
Put your finger on it. MasterCard is working with Zwipe, a company in Oslo, Norway, on a card that uses biometric technology. Instead of dipping or swiping your card at the store, you place your finger over a built-in sensor on the card, then point the card at the payment terminal. The sensor matches your fingerprint with an image of it stored inside the card before allowing a charge to go through. MasterCard expects to launch the card in the United Kingdom this year before bringing it to the United States.

http://www.bostonglobe.com/business/2015/07/31/new-ways-protect-your-credit-card/zRJ9eUxdA6GM7Hm6FDwBjP/story.html?event=event25

https://www.youtube.com/watch?v=zqbKhI1QWU4

Mobilmarknaden i all ära men det finns inget stopp när fingerprinting kan byta ut både lösenord OCH nycklar.

Mobilmarknad, Kreditkort, Bilar, Värdeskåp(såsom på gym, skolor, bad, kassaskåp etc), Dörrlås i hemmet, Datorer.

Resan har "börjat" men den har inte blivit bekräftad riktigt ännu och det är inte först då det kommer smälla på allvar. Vill man vara med från start måste man in i tid även fast att de som köper om 3år också kommer ta del av stor avkastning.
2015-08-02, 16:59
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

http://www.bostonglobe.com/business/2015/07/31/new-ways-protect-your-credit-card/zRJ9eUxdA6GM7Hm6FDwBjP/story.html?event=event25

Mobilmarknaden i all ära men det finns inget stopp när fingerprinting kan byta ut både lösenord OCH nycklar.

Mobilmarknad, Kreditkort, Bilar, Värdeskåp(såsom på gym, skolor, bad, kassaskåp etc), Dörrlås i hemmet, Datorer.

Resan har "börjat" men den har inte blivit bekräftad riktigt ännu och det är inte först då det kommer smälla på allvar. Vill man vara med från start måste man in i tid även fast att de som köper om 3år också kommer ta del av stor avkastning.

Citat:
After the close of the third quarter, it was also announced that Zwipe had entered into a partnership with MasterCard to integrate fingerprint sensors into MasterCard’s credit cards and that FPC’s touch fingerprint sensor technology had been used for the evaluations conducted by Zwipe and MasterCard. This collaboration has opened up a new market segment in which FPC holds a strong position thanks to its robust and highly energy-efficient technology.

Källa:http://www.fingerprints.com/corporate/en/fingerprint-cards-fpc-interim-report-for-the-third-quarter-of-2014/

Har vi någon mer info, och gärna fräschare, om FPC roll i Zwipe och Mastercards projekt?

Det enda info jag hittar är från 2014
2015-08-02, 20:37
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Det är mkt intressant att läsa det du skriver.

Förmodligen kostar Fingerprint 1000 kr om 3 år. Marknaden är enorm. Mobiler är bara en liten del av alla möjligheter som finns. Precis som de flesta andra i tråden tror jag resan bara börjat. Jag har kommit snett på denna aktie flera gånger men nu åker den fan in i den " långsiktiga stoppa i byrålådan portföljen)

Folk yrar om ett högt börsvärde, det fattar jag inte alls. Om man kollar tex på nassen hur hiskeligt många egentligen helt ointressanta bolag som värderas till runt 10-30 miljarder.

Hade inte Fingerprint haft ett sådant brokigt förflutet så hade aktien kostat det dubbla idag.

Min snittkurs är 183 och denna gången har jag bestämt mig för att hänga med 2-3 år iallafall.

Härligt att helgen snart är slut förresten.
2015-08-02, 22:09
Medlem
Mekhs avatar
Imponerande att se hur insatta folk är

Nu i och med att studierna är klara och man har börjat få en vettig inkomst har jag börjat kolla på hur pengarna som blir över ska placeras. Angående FPC säger ju inte den spontana magkänslan direkt "KÖP!" när man kollar på kursen, men efter att ha läst på lite så, ptja, det verkar ju finnas en enorm uppsida minst sagt. Jag sitter och hoppas på en liten dipp innan rapport för att gå in, men blir det ingen dipp, ja, då går jag in ändå!
2015-08-02, 23:02
Medlem
Herrcykels avatar
Ny spännande vecka är att vänta. Inte helt orimligt att det kommer en rekyl härifrån för att skaka av sig kortsiktiga som är nöjda min sin trade. 30% upp på 14 dagar får väl anses som godkänt!

Kreditkortsmarknaden är som ni påpekar enorm men jag tror att det dröjer tills 2017 innan det börjar bli en standard.
2015-08-02, 23:48
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Ny spännande vecka är att vänta. Inte helt orimligt att det kommer en rekyl härifrån för att skaka av sig kortsiktiga som är nöjda min sin trade. 30% upp på 14 dagar får väl anses som godkänt!

Kreditkortsmarknaden är som ni påpekar enorm men jag tror att det dröjer tills 2017 innan det börjar bli en standard.

Håller faktiskt inte med där. Tycker snacket verkar vara att kreditkorten kommer finnas på mobilen i framtiden. Jag har svårt att se kreditkortsbolagen satsa på en ny tekniklösning när dom egentligen vill in på mobilerna.

Finns mycket pengar att spara för bla Visa, Mastercard om dom slipper administrera fysiska kort.

-Glöm ej heller vilken ökad kommunikationsmöjlighet kreditkortsbolagen får med kunden om korten finns på mobilen.

På sikt tror jag man kommer ha en "samlad plånbok" i nallen. Där kan du ha dollar, svenska kronor, bitcoin, andra cryptovalutor, krediter, och allt annat möjligt. Helt enkelt det du vill betala med. Jag ser denna typ av bolag komma och allt kommer bygga på blockkedjan.

Marknaden för Fingerprint är enorm ändå. Men jag tror inte på kreditkorten.
Senast redigerad av massepojken 2015-08-02 kl. 23:50.
2015-08-03, 00:21
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
På sikt tror jag man kommer ha en "samlad plånbok" i nallen. Där kan du ha dollar, svenska kronor, bitcoin, andra cryptovalutor, krediter, och allt annat möjligt. Helt enkelt det du vill betala med. Jag ser denna typ av bolag komma och allt kommer bygga på blockkedjan.
Detta kan man redan, alltså betala med valfri valuta. Eller du menar att bankerna inte ska finnas som någon mellanhand att ha handom valutaomräkningen/valutapåslagen? You wish att bankerna och kreditkortsbolagen skulle släppa varandra.
2015-08-03, 00:35
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Detta kan man redan, alltså betala med valfri valuta. Eller du menar att bankerna inte ska finnas som någon mellanhand att ha handom valutaomräkningen/valutapåslagen? You wish att bankerna och kreditkortsbolagen skulle släppa varandra.

Ja, jag tycker det är på tiden,
2015-08-03, 11:12
Medlem
Harry_s avatar
Hur får man reda på öppningskursen som var i fredags 31/7 ?
2015-08-03, 12:12
Medlem
Olycksbroderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Hur får man reda på öppningskursen som var i fredags 31/7 ?
198
Senast redigerad av Olycksbrodern 2015-08-03 kl. 12:18. Anledning: Kollade stängningskursen
2015-08-03, 12:37
Medlem
Fing känns mer än fullvärderad för tillfället.. ..men det är klart man ska aldrig underskatta psykologin.. .såg Ericsson gå från 90 kr till 1150 kr på kort tid i början på 90 talet.....(sen att den är tillbaka på 90 nu och står och stampar utan så glimrande framtidsutsikter är en annan femma.) Fing börsvärde 12 miljarder nu.. .hm ? vid ett p/e på 24 så behövs en vinst på 500 mille !! visst kommer de nog dit en dag....men risken är att priset på varje såld enhet sjunker i samma takt som intäkterna ökar ?? Det är trots allt teknik vi pratar om och de priserna brukar ju bara gå åt ett håll..
2015-08-03, 12:45
Medlem
Mercinhos avatar
Någon som vet hur påtliglig rykten är om att Synaptic hade haffat sig en top 5 OEM? Tydligen sägs det att Begman nämnde detta på stämman.

Lenovo känns ganska givet att den hammar hos FPC, givet att O-Film levererar till Lenovo ... bland annat.

Xiami Note 2 är lite oklart idagsläget. Enligt bilden som kom ut här:http://www.bgr.in/news/xiaomi-redmi-note-2-photo-leak-reveals-a-fingerprint-scanner/

Är den bestyckad med en fingeravtryckavläsare på baksidan, precis som på Huawei och andra FPC modeller som kom ut på baksidan med fingeravtryckavläsare.

Jag är dock mycket mer intresserad ut av Zwipe , MasterCard och vilken roll FPC har i projektet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in