Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Så fortsätt gärna kalla mig troll
Finns ett köp som ej syns bakom "skylten".
http://www.ladda-upp.se/bilder/qwujqzsnkaqlnt/
Tack avanza!
Återkommer med ett seriöst inlägg om ABG.
Du nämnde aldrig att du sålde på runt 110kr också....
Allvarligt talat nu till alla som står utanför Fingerprint eller har tankar på att gå ur. Det jag har läst senaste tiden ger mig lite déjà vu från fallet med Cellpoint Connect (numera Real Point Invest) för 2-3 år sedan.
Det fanns några fanatiker som hade alla foliehattar på och inte kunde ta någon kritik. De satt och haussade bolaget dag ut och dag in. De var alla fulltankade i bolaget, vissa hade antagligen gått all in (vad jag fick uppfattningen om). Jag var en av få som motsade haussarnas argument och räknade på företagets faktiska värde efter vad som kommunicerats. Jag uppdaterade även mina prognoser efter vad som ständigt dök upp och när det visade sig att viss information som presenterats var totalt felaktig.
Det fanns några som sålde av och senare skulle dessa komma att personligt tacka mig för att jag sakligt beskrivit risken med bolaget och den bristen på förmåga att tjäna tillräckligt med pengar för att i slutänden gå med vinst. Vad som sedan hände var först att aktiekursen rasade och hamnade på ett par ören, därefter kickades Cellpoint ut från börsen och numera är bolaget mindre värt än luft.
I likhet med de prognoserna jag gav då så har jag även gett vissa prognoser för Fingerprint med mitt synsätt. Jag har ifrågasatt företagets förmåga att över tid gå med vinst över huvud taget (speciellt efter den nyheten som släpptes idag) och att vinsten annars blir relativt begränsad, främst på grund av sjunkande bruttomarginaler, högre konkurrens och prisdumpning. I ett best case scenario kan ATH värderingen komma tillbaka på sikt, men observera best case. Annars finns det inte mycket mer att hämta just nu utan att riskera väldigt mycket.
Hur tävlings-kåt Zorb än är när det kommer till att gissa aktiekurser vissa datum och hur viktigt hen än tycker att en "vinst" i denna "tävlingen" är så finns det annat som är viktigare och det är att varna nybörjare och småsparare för att gå in i ett bolag som har en historia av undermålig vinstförmåga. Samt risker med att lyssna på anonyma skribenter med ett stort egenintresse av att kursen hålls uppe oavsett vilken fundamental värdering som ligger bakom.
Mitt tips är att tänka till en extra gång innan ni leker med elden och bränner fingrarna. Tänk på att marginalerna minskar genom ökad konkurrens och åldrad teknik. Tänk på att människan bl.a. kan få en rymdsond att landa på en komet, hur avancerat är då en fingeravtryckssensor? Är det så avancerat att bara några få svenskar kan tillverka en bra sådan? Nej, det är det inte och det kommer märkas av framöver.
Vi har alla våra sätt att räkna och jag har nu