Citat:
Ursprungligen postat av
SparkMan
Såhär står det i delårsrapporten för första kvartalet:
Med andra ord att räkna på justerad bruttomarginal som Zorb gör innebär i praktiken att Harry Potter måste köpa materialet innan han förtrollar det till sensorer. Med andra ord väldigt missvisande kalkyl. Fast det är helt klart värt att köra en skärmdump på hans inlägg där han menar på att vinsten i år kommer bli 300 miljoner och nästa års vinst kommer att bli 1 miljard.
Noterbart är också att posten övriga rörelseintäkter/kostnader inte går hand i hand med justerad bruttomarginal som Zorb verkar tro. Tittar man senaste 2 åren har övriga intäkter/kostnader legat mellan -0,5 och +3,2 miljoner. Lite dumt att den posten inte är specad i delårsrapporten.
När vi ändå är inne på siffror kan vi även kolla mer specifikt på bruttomarginalen och den justerade marginalen, då ser det ut såhär:
Bruttomarginal 2013: 42-49%
Justerad marginal 2013: 53-57%
Bruttomarginal 2014: 30-39%
Justerad marginal 2014: 44-50%
Bruttomarginal Q1 2015: 27%
Justerad marginal Q1 2015: 36%
Med andra ord verkar varken ökad omsättning eller framtiden bidra till ökade marginaler utan snarare tvärt om, vilket jag påtalat ett par gånger. Troliga orsaker är såklart ökad konkurrens, fler produkter på marknaden, inte längre någon innovativ teknik, m.m. Varför skulle trenden brytas just nu?
Du har helt rätt i Brutto/Justerad:
Citat:
Bruttoresultat Intäkter med avdrag för Kostnad sålda varor.
Justerat Bruttoresultat Intäkter med avdrag för Kostnad sålda varor exklusive produktionsomkostnad samt avskrivning enligt plan på balanserade utvecklingsutgifter, dvs. endast materialkostnad med legoarbeten och fraktkostnad ingår i kostnadskomponenten.
Nej jag har inte nämnt att den går hand i hand med Justerat brutto men om vi ser till hur den har utvecklats så hamnar justerat brutto NU närmare sanningen.
140*0,27-70 = -32,2mln Bruttomarginal
140*0,36-70 = -19,6mln Justerad bruttomarginal
Resultatet blev: -18,8mln
Citat:
Tittar man senaste 2 åren har övriga intäkter/kostnader legat mellan -0,5 och +3,2 miljoner. Lite dumt att den posten inte är specad i delårsrapporten.
Eller så ser man tydligt att Övriga kostnader ÖKAR över kvartalen, börja i slutet av citeringen:
Citat:
13,4 3,2 2,0 1,5* ‐0,2 ‐0,1* ‐0,5 0,4 ‐0,1 0,2
Så ska vi räkna på kommande resultat efter din/min logik får vi dessa resultat för Q2:
350mln*0,27-80= 14,5mln
350mln*0,36-80= 46mln
JL sa också att marginalerna skulle förbättras från nu men även du kan se att diffen blir väldigt stor och ser man till övriga intäkters historik och ökning måste jag alla dar i veckan gå efter min logik även denna gång. Men visst ska vi vara på den säkra sidan bör vi kunna sätta en rätt säker marginal på 33% och då får vi:
350mln*0,33-80 = 35,5mln
Intervallet blir då 35,5-46mln. Jag tror även att du innerst inne(när du inte baissar) skulle lägga din gissning här också.
Jag står också fast vid att vi mycket möjligt kan se 300mln i vinst för iår, mycket beror på ifall vi fått Lenovo, Sony, LG eller Xiaomi för då kommer Q4 bli galen. Jag har tidigare varit övertygad om att Lenovo är våran och det ser ut att komma en i Höst:
https://twitter.com/YolandaLConyers
Hur man än räknar på caset så är 130kr billigt i dagsläget, vem vet kanske sitter jag här i December och säger att jag sålt pga någon anledning men det är NUET vi lever i.