2015-06-09, 12:32
Medlem
Någon som märkte att aktien känns hålla sig mellan 130 - 135 SEK? Följt aktien på jobbet och ser inga 10 SEK sväng upp eller ner.

Rent spontant känns det som en bra grej.
2015-06-09, 20:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Irriterande att FING inte sällan störtdyker kring stängning från att ha högst varit högst -1% till nästan -5,5% vid stängning.
2015-06-09, 22:31
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Irriterande att FING inte sällan störtdyker kring stängning från att ha högst varit högst -1% till nästan -5,5% vid stängning.
Tyckte också det var lustigt. Kollade kursen vid stängtiden också små irriterad då jag köpte aktier för 130. Skulle ha sparat 4 spänn per aktie.
2015-06-10, 14:07
Medlem
Grandesporross avatar
Det finns ingen anledning till upp eller nergång mer än trading just nu. Går nog mer eller mindre sidledes tillsvidare nyheter om framgång, det alla väntar på även jag

http://mobileidworld.com/acuity-now-even-more-optimistic-about-mobile-biometrics-market-6097/

Citat:
“biometrics will be standards on 100% of the nearly 3 billion consumer smart mobile devices sold each year.”
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-10 kl. 14:12.
2015-06-10, 15:25
Medlem
Harry_s avatar
vi blir bara fler o fler

http://www.gizchina.com/2015/06/10/gionee-elife-e8-images/#jp-carousel-89433
2015-06-10, 17:37
Medlem
Mercinhos avatar
Nästa stora positiva nyhet blir väl kommande kvartalsrapporten. Vi vet ju redan man har gröna siffror och kommer passera prognosen.
2015-06-10, 17:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Nästa stora positiva nyhet blir väl kommande kvartalsrapporten. Vi vet ju redan man har gröna siffror och kommer passera prognosen.
Du menar väl svarta siffror? Gröna siffror= gröna fingrar?
2015-06-10, 20:04
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Såhär står det i delårsrapporten för första kvartalet:

Med andra ord att räkna på justerad bruttomarginal som Zorb gör innebär i praktiken att Harry Potter måste köpa materialet innan han förtrollar det till sensorer. Med andra ord väldigt missvisande kalkyl. Fast det är helt klart värt att köra en skärmdump på hans inlägg där han menar på att vinsten i år kommer bli 300 miljoner och nästa års vinst kommer att bli 1 miljard.

Noterbart är också att posten övriga rörelseintäkter/kostnader inte går hand i hand med justerad bruttomarginal som Zorb verkar tro. Tittar man senaste 2 åren har övriga intäkter/kostnader legat mellan -0,5 och +3,2 miljoner. Lite dumt att den posten inte är specad i delårsrapporten.

När vi ändå är inne på siffror kan vi även kolla mer specifikt på bruttomarginalen och den justerade marginalen, då ser det ut såhär:

Bruttomarginal 2013: 42-49%
Justerad marginal 2013: 53-57%

Bruttomarginal 2014: 30-39%
Justerad marginal 2014: 44-50%

Bruttomarginal Q1 2015: 27%
Justerad marginal Q1 2015: 36%

Med andra ord verkar varken ökad omsättning eller framtiden bidra till ökade marginaler utan snarare tvärt om, vilket jag påtalat ett par gånger. Troliga orsaker är såklart ökad konkurrens, fler produkter på marknaden, inte längre någon innovativ teknik, m.m. Varför skulle trenden brytas just nu?
Du har helt rätt i Brutto/Justerad:
Citat:
Bruttoresultat Intäkter med avdrag för Kostnad sålda varor.
Justerat Bruttoresultat Intäkter med avdrag för Kostnad sålda varor exklusive produktionsomkostnad samt avskrivning enligt plan på balanserade utvecklingsutgifter, dvs. endast materialkostnad med legoarbeten och fraktkostnad ingår i kostnadskomponenten.

Nej jag har inte nämnt att den går hand i hand med Justerat brutto men om vi ser till hur den har utvecklats så hamnar justerat brutto NU närmare sanningen.
140*0,27-70 = -32,2mln Bruttomarginal
140*0,36-70 = -19,6mln Justerad bruttomarginal
Resultatet blev: -18,8mln

Citat:
Tittar man senaste 2 åren har övriga intäkter/kostnader legat mellan -0,5 och +3,2 miljoner. Lite dumt att den posten inte är specad i delårsrapporten.

Eller så ser man tydligt att Övriga kostnader ÖKAR över kvartalen, börja i slutet av citeringen:
Citat:
13,4 3,2 2,0 1,5* ‐0,2 ‐0,1* ‐0,5 0,4 ‐0,1 0,2

Så ska vi räkna på kommande resultat efter din/min logik får vi dessa resultat för Q2:
350mln*0,27-80= 14,5mln
350mln*0,36-80= 46mln

JL sa också att marginalerna skulle förbättras från nu men även du kan se att diffen blir väldigt stor och ser man till övriga intäkters historik och ökning måste jag alla dar i veckan gå efter min logik även denna gång. Men visst ska vi vara på den säkra sidan bör vi kunna sätta en rätt säker marginal på 33% och då får vi:
350mln*0,33-80 = 35,5mln

Intervallet blir då 35,5-46mln. Jag tror även att du innerst inne(när du inte baissar) skulle lägga din gissning här också.

Jag står också fast vid att vi mycket möjligt kan se 300mln i vinst för iår, mycket beror på ifall vi fått Lenovo, Sony, LG eller Xiaomi för då kommer Q4 bli galen. Jag har tidigare varit övertygad om att Lenovo är våran och det ser ut att komma en i Höst:
https://twitter.com/YolandaLConyers

Hur man än räknar på caset så är 130kr billigt i dagsläget, vem vet kanske sitter jag här i December och säger att jag sålt pga någon anledning men det är NUET vi lever i.
2015-06-10, 20:10
Medlem
zorb89s avatar
Har hållit mig tyst i veckan för har haft mina ögon på oljan som brutit sig upp till intressanta nivåer och även sett att FPC varit Tekniskt svag, ville vänta in SELL signalen och nu har den återigen haft fel och vi har nu styrka för vidare uppgång.
https://www.swedishbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=FING-B.ST

Gionee lanserade en ny FPC lur idag med antagligen 1025:
http://shop.gionee.com/zhuanti/2015/0609e8sx/exterior.html

Sakta men säkert ändras standarden om
2015-06-10, 22:36
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
3h3 hours ago
Swedishbulls ‏@Swedish_Bulls
$FINGB.ST may go up 18% if the bull pattern is confirmed. Chk confirmation

Låter väldigt intressant.
2015-06-10, 23:11
Medlem
Grandesporross avatar
Om du kollar sista veckan med en timmes candlestickgraf ser du en nedåtriktad trekant med en rak support vid 125kr kort innan stänging gick priset ut från mönstret TA pekar på att det blir rally imorn. 18% vågar jag inte hoppas på men det återstår att se
2015-06-11, 11:03
Medlem
Mercinhos avatar
Jag vet inte om det har skrivits om det här men kan det vara så att OLA kommer använda FPC läsare?

[quote][/Control at your fingertips… literally

Ola’s FPC1020 Capacitive Touch Fingerprint Sensor offers state-of-the-art fingerprint technology. That means efficient energy consumption, 256 grey scale values in every single pixel, and durability against wear and tear for 10 million cycles. Ola’s capacitive sensor can also read the arches, loops and whirls of your finger, even if covered or dirty. So when we say no more key and no more smart phone, we really mean it. Just register your fingerprint for the first time, then forget about your phone permanently.
QUOTE]

Källa:https://www.kickstarter.com/projects/1829539295/ola-fingerprint-smart-lock-open-the-door-to-the-fu/description

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in