Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
[...]Beträffande att inte jobba effektivt med mus känns bara befängt att säga.[...]
Musen är, hur du än vrider och vänder på de, ett långsamt verktyg.
Visst, det tar ~ 1.5 sek att utföra ett arbete och där efter hitta tillbaka till tangentbordet, men med tanke på att det tar ~ 30 ms, en faktor 50, att göra exakt samma sak med tangentbordet så finns det ingen direkt anledning att använda musen.
Det är förvisso okej att gå över till musen i mellan åt för att göra mindre vanliga uppgifter, men ska man utföra ett arbete över 300 ggr per dag, te.x tab eller + C, så är musen helt uteslutet.
Det gäller givetvis applikationer som inte kräver mus, så som utvecklingsmiljöer, konsolen, webbläsare, texteditorer os.v. Photoshop, som du tog upp som exempel är givetvis en applikation där musen är en väldigt viktig del, så där kan jag inte direkt se någon anledning att explicit använda tangentbordet.
Jag och mina kolleger, som är utvecklare har gått så långt så att vi inaktiverar touch-paden under jobbet. Bl.a för att inte av misstag slinta på padden, men framför allt för att den inte behövs, att tvinga sig själv att bli mer produktiv i form av att lära sig alla kortkommandon ser jag som en fördel.
Men jag förstår ditt resonemang, min mor som inte är speciellt van vid datorer resonerar på samma sätt. Det hela handlar förvisso om bristande intresse och inte gammal vana, hon använder i vilket fall som helst alltid musen/trackaden, kopiera och klistra in göra te.x via menyn.