• 4
  • 5
2010-04-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Som någon annan nämnde ovanför, ser du då slumpen som orättvis?

Varför är det irrationellt att tro - att alla de som inte har några genetiska fel som hindrar deras mentala förmåga - att vi har samma inneboende förutsättningar (slummrande eller ej) som vi kan använda oss av? Men visst är det örättvist för de som har otur när deras gener skapas.

Och om vi ska vara pedantiska, är inte allt en tro?
Jag håller med dig om att allt är tro. Däremot så anser jag att alla har genetiska "fel" som du uttrycker det. Vi har inte samma förutsättningar, och att lura sig själv till att tro något annat är hyckleri. Dock så tycker jag fortfarande att vi ansvarar för vad vi gör. En moralisk diskussion förutsätter en fri vilja och med en fri vilja följer ansvar.
Citera
2010-04-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Jag håller med dig om att allt är tro. Däremot så anser jag att alla har genetiska "fel" som du uttrycker det. Vi har inte samma förutsättningar, och att lura sig själv till att tro något annat är hyckleri. Dock så tycker jag fortfarande att vi ansvarar för vad vi gör. En moralisk diskussion förutsätter en fri vilja och med en fri vilja följer ansvar.
Anser du att alla har "genetiska fel" som hindrar deras mentala kapacitet? Eller menar du att alla har "genetiska fel" full stop?

Jag håller med om att vi inte alla har samma fysiska förutsättningar. Menar du sen att de olika personligheter som vi får av olika genetiska koder skapar olika mentala förutsättningar eller är jag fel på det?
Citera
2010-04-09, 07:15
Medlem
wootens avatar
Citat:
Som någon annan nämnde ovanför, ser du då slumpen som orättvis?

Varför är det irrationellt att tro - att alla de som inte har några genetiska fel som hindrar deras mentala förmåga - att vi har samma inneboende förutsättningar (slummrande eller ej) som vi kan använda oss av? Men visst är det örättvist för de som har otur när deras gener skapas.

Och om vi ska vara pedantiska, är inte allt en tro?
ja absolut! slumpen är en faktor som kan skapa orättvisa (eller iaf fördela den ). alla som inte har har några genetiska fel? antyder du här att livet är orättvist mot dessa som har dessa effekter (som forovrigt disponeras slumpmässigt )?
och det det får väl anses som irrationellt att tro på något taget från luften helt utan belägg
Senast redigerad av wooten 2010-04-09 kl. 07:45.
Citera
2010-04-09, 12:11
Medlem
Citat:
Anser du att alla har "genetiska fel" som hindrar deras mentala kapacitet? Eller menar du att alla har "genetiska fel" full stop?

Jag håller med om att vi inte alla har samma fysiska förutsättningar. Menar du sen att de olika personligheter som vi får av olika genetiska koder skapar olika mentala förutsättningar eller är jag fel på det?
Du verkar ha förstått mig helt rätt. Visserligen är skillnaden i våra mentala förutsättningar inte alltid stå stor, men den finns där.
Citera
2010-04-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
ja absolut! slumpen är en faktor som kan skapa orättvisa (eller iaf fördela den ).
Detta, dock inte det tidigare. Slumpen ger i sig inte upphov till varken rättvisa eller orättvisa, den får helt enkelt anpassa sig efter de villkor som råder.
Citera
2010-04-09, 12:43
Medlem
wootens avatar
Citat:
Detta, dock inte det tidigare. Slumpen ger i sig inte upphov till varken rättvisa eller orättvisa, den får helt enkelt anpassa sig efter de villkor som råder.
Absolut. Orättvisa kräver fortfarande att vissas liv är bättre än andras ur någon synpunkt som får stå för defenitionen som "bra" och "dåligt" i detta sammanhang. Slumpen ser till att några får ett bra liv och andra ett dåligt. För den totalt likgiltige, då menar jag TOTALT likgiltige, kanske livet kan ses som rättvist, då ett liv som bill gates är same shit som abdu mambukajade i somalia som dog av svält när han var 4.
Senast redigerad av wooten 2010-04-09 kl. 12:46.
Citera
2010-04-09, 20:47
Medlem
RottenCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalkoo
Många pratar om att livet är orättvist. Själv tycker jag att det kan inte vara mer rättvist. Alla har vi ett liv. Man kan inte "köpa" sig ett längre liv. Vem som helst kan finna lycka i sin situation. Sanna vänner växer inte på träd och man kan definitivt inte köpa riktiga vänner.
Sluta kalla livet orättvist och bara njut. Bry dig inte om vad andra säger och gör, eller tycker. Harmoni kommer inifrån. Inte utifrån.

har du rökt en fet elle? hehe
Citera
2010-04-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Absolut. Orättvisa kräver fortfarande att vissas liv är bättre än andras ur någon synpunkt som får stå för defenitionen som "bra" och "dåligt" i detta sammanhang. Slumpen ser till att några får ett bra liv och andra ett dåligt. För den totalt likgiltige, då menar jag TOTALT likgiltige, kanske livet kan ses som rättvist, då ett liv som bill gates är same shit som abdu mambukajade i somalia som dog av svält när han var 4.
Själv ser jag relativ lycka som en möjlighet till att betrakta livet som rättvist, men jag håller med dig om att det med en annan ståndpunkt kan vara svårt att blunda för uppenbara orättvisor. Dock innebär inte detta nödvändigtvis att orättvisor alltid bör betraktas som någonting negativt.
Citera
2010-04-09, 22:29
Bannlyst
jag tror man gör fel när man jämför egen lycka med ex personers lycka i somalia. vi har inte samma referensramar och vår lycka är inte nödvändigtvis "bättre" än en amupterad negers lyckoindex i somalia. Lycka är väl känslomässigt, subjektivt och omätbart.
Citera
2010-04-10, 08:06
Medlem
wootens avatar
Citat:
Själv ser jag relativ lycka som en möjlighet till att betrakta livet som rättvist, men jag håller med dig om att det med en annan ståndpunkt kan vara svårt att blunda för uppenbara orättvisor. Dock innebär inte detta nödvändigtvis att orättvisor alltid bör betraktas som någonting negativt.
Detta skriver jag under på!
Citera
2010-04-10, 08:07
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumparumpan
jag tror man gör fel när man jämför egen lycka med ex personers lycka i somalia. vi har inte samma referensramar och vår lycka är inte nödvändigtvis "bättre" än en amupterad negers lyckoindex i somalia. Lycka är väl känslomässigt, subjektivt och omätbart.
Jo. men vi kan ju trots allt konstatera att det finns människor som enligt deras egna referensramar är olyckliga. Och det är ju de subjektiva referensramarna hos individen man får gå efter. Folk tar självmord pga olycklighet t.ex. medan andra inte gör det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in