2010-03-29, 21:26
Medlem
Tammers avatar
Såg just CSI Miami på tv. Kan verkligen poliser gripa folk så godtyckligt som de gör i denna serie? Om den de förhör, t ex ett vittne, inte svarar tillräckligt bra hotar med att släpa vederbörande till polisstationen, oftast iförd handbojor. Tror att det i Sverige krävs att personen är misstänkt för något brott, och att beslut om gripande utfärdats av polisledningen.
Citera
2010-03-29, 21:31
Medlem
_abous avatar
Det här hör väl inte hemma i den här forumsdelen kanske, men visst händer det att polisen griper folk för att jävlas.
Det är självklart inte okej, men polisen kan hävda att vederbörande verkade narkotikapåverkad till exempel, det senaste fallet jag kommer att tänka på är det här.
Citera
2010-03-29, 23:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Tänkte också på det där narkotikafallet som exempel. Annars kan man ju bara kolla på serier som Cops, Road Wars etc där det också är friskt med gripanden. Vaga anledningar kan vara personens identitet är inte klarlagd, misstänkt drogpåverkad, inget brott har begåtts men personen i fråga grips ändå för att förhindra ett eventuellt framtida brott (ofta för förargelseväckande beteende) etc. Finns en hel del verktyg och det är ju bara polisen i fråga själv som bestämmer om han/hon ska göra ett gripande.

I utredningsarbete som i serier som CSI tror jag att den vanligaste anledningen till att bara kunna gripa personer så där handlar om att det räcker med bara en vag misstanke att personen inte sagt hela sanningen, därav att vittnen kan gripas.
Senast redigerad av Zaedrews 2010-03-29 kl. 23:33.
Citera
2010-03-30, 02:31
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tråden passar inte riktigt in i TV-forumet så jag testar att skicka över den till Övrigt och se om de tar i mot den där.

//mod
Citera
2010-03-30, 02:34
Bannlyst
http://thechive.files.wordpress.com/2009/10/csi_long.jpg

Ja, det går till så.
Citera
2010-03-30, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturberikare

Ja, det går till så.

pajas, bidra till tråden istället för att leka allan ballan

ont: kanske, vet ej
Citera
2010-03-30, 05:24
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturberikare

Ja, det går till så.
HAHA dendär är så jävla bra!

OnT: Nej det gör det väl inte riktigt. Beror lite på brott till brott, blev misstänkt för hemfridskränkning (?) eller något sånt, minns inte riktigt då jag inte var skyldig. Men det tog iallafall ca 3 mån från brottet begicks till att vi blev inkallade. Personen som ställt till med allt erkände, men alla blev frikända pga brist av bevis. Så min bild av polisen är att dom dammar av Palmemordets gamla pärm, och sörplar i sig Löfbergs Lila.
Citera
2010-03-30, 08:08
Medlem
Kivans avatar
Skickar vidare till juridik.
/Mod
Citera
2010-03-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Såg just CSI Miami på tv. Kan verkligen poliser gripa folk så godtyckligt som de gör i denna serie? Om den de förhör, t ex ett vittne, inte svarar tillräckligt bra hotar med att släpa vederbörande till polisstationen, oftast iförd handbojor. Tror att det i Sverige krävs att personen är misstänkt för något brott, och att beslut om gripande utfärdats av polisledningen.

Sverige och USA har naturligtvis vitt skilda lagstiftningar. Sedan brukar inte tv-serier eller filmer i allmänhet ge en verklighetstrogen bild av polisarbete.

För övrigt beslutas ett gripande av polis på plats och vittnen kan medtagas för förhör till polisstationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in