2010-03-29, 20:05
Medlem
I en stund av uttråkan kom jag på att det kunde vara värt att prova att rena rödsprit
genom aktivt kol då jag hadde en flaska sådan stående sedan tidigare.
Det är inte Kemetyls T-RÖD, utan Coop forums "budgetvariant" som heter samma som trådens tittel.

jag vet att T-RÖD är ganska meningslöst att försöka rena på det sättet då den innehåller
bittrex och en del annt för att göra den motbjudande för den mänskliga tungan, men den här
tillverkaren verkar inte ha gjort lika helhjärtade försök att få sin produkt vidrig.

På etiketten står det att den innehåller etanol och 2-propanol, så jag läste på wikipedia om det
senare ämnet och kom fram till att det bara är måttligt mer giftigt än etanol, men jag vill ändå
få bort så mycket som möjligt.

Så jag hällde den genom ordentligt med kol, men då blev jag lite överraskad, för när jag hällt på
ca en dl kännde jag att tratten som jag hadde kaffefiltret med kol i blev OROVÄCKANDE varm.
Det syntes till och med lite ånga, och efter två filtreringar återstår nu 75-80% av ursprungsvolymen.
Så det måste alltså ha inträffat en kemisk reaktion mellan kolet och någon av komponenterna i spritlösningen.

Så nu undrar jag vad ni som är mer bevandrade i ämnet har att säga, har 2-propanolen
reagerat med kollen eller kan etanol göra så om den är tillräckligt koncentrerad?
För loppet är ju döt om den filtrerade vätskan innehåller procentuelt MER 2-propanol
än den ursprungliga lösningen.
Citera
2010-03-29, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boddyandsoul

Så jag hällde den genom ordentligt med kol, men då blev jag lite överraskad, för när jag hällt på
ca en dl kännde jag att tratten som jag hadde kaffefiltret med kol i blev OROVÄCKANDE varm.
Det syntes till och med lite ånga, och efter två filtreringar återstår nu 75-80% av ursprungsvolymen.
Så det måste alltså ha inträffat en kemisk reaktion mellan kolet och någon av komponenterna i spritlösningen.
man ska spä till c:a 40% innan man kolar, annars händer det som hände.
Citera
2010-03-29, 20:52
Medlem
Okej, tack för tipset, men är det bara en av alcoholerna eller båda två som reagerar så med kolet?
Citera
2010-03-29, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boddyandsoul
Okej, tack för tipset, men är det bara en av alcoholerna eller båda två som reagerar så med kolet?
Spriten är redan ren och jag tror inte du kan filtrera bort de andra ämnena genom aktivt-kol.
http://www.dahl.se/vd/922587.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit
Citera
2010-03-29, 21:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Aktivt kol blir alltid varmt när man häller sprit på det.
Citera
2010-03-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Spriten är redan ren och jag tror inte du kan filtrera bort de andra ämnena genom aktivt-kol.
http://www.dahl.se/vd/922587.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit

Nåja, FÄRGEN är åtmindstone borta, så något duger kolen till
Och nu är det ju som sagt inte ricktig T-RÖD utan Coops billiga variant, och det står ingenting
om varken metyletylketon, etylacetat eller aceton.
Bara etanol och 2-propanol nämns på flaskan, och bitrex tror jag verkligen inte den innehåller,
för jag har smakat och i så fall är bitrex inte i närheten av så fruktansvärt som jag alltid trot
Citera
2010-03-30, 20:38
Medlem
eckick1s avatar
Färgen till texten kostar, och sedan vill man inte skriva ut vad den innehåller, för att då är det lättare för folk att veta hur de ska rena den. Det finns en bra tråd på forumet som tar upp rening av T-röd. I stora drag var det filtrering genom aktivt kol, destillering, reagera med NaOH, destillera, destillera, destillera, filtrera med kol, destillera, och findestillera, torka. Ungefär.

Kollar du på "riktig" T-röd så står det samma sak. Och om man ska avgöra på liúkten är det en jävla massa annat i än alkohol och 2-propanol.
Citera
2010-03-30, 21:21
Medlem
Nu blir jag förvirad, för det ser ut som att du menar att det bara står etanol och 2-propanol
på ricktiga T-röd flaskor också, men på vikipedias sida om T-röd står det ingenting om
just 2-propanol.
jag förstår om dom vill undanhålla vis information av anledningen du nämnde, men inte får
dom väll rentav ljuga?
Och bitrex innehåller det jag har DEFENITIVT inte, jag läste nys att lösningar med
endast 10 ppm är "outhärdligt bittert för de flesta människor".
Och till saken hör att jag inte är någon älskare av bittra drycker, jag rent av AVSKYR sådana.
Så om jag kan inmundiga någonting utan anmärkningsvärt obehag kan det knappast
innehålla bitrex!
Citera
2010-03-31, 15:10
Medlem
eckick1s avatar
Det aktiva kolet tar karamellfärgen och bitrexet. "rikig" T-röd innehåller även det 2-propanol. Som sagt, lita inte alltför mycket på wikipedia.

De ljuger inte rikigt kan man ju inte säga. På allt står det inte precis vad det innehåller, likaså T-sprit. De två "huvudingredienserna" är dock etanol i första hand, och sedan 2-propanol.

det krävs en hel del jobb för att kunna dricka det. Ska man göra det är det nog biligare att köpa, eller göra själv av mäsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in