2010-03-29, 19:39
Medlem
SinXs avatar
Fick hem en lite collievalp för några dagar sedan. Uppfödaren hade kört med uppblött mat. Finns det någon egentlig fördel med det om man ändå ser att vovsingen dricker vatten som den ska? Är det skonsammare mot magen på något vis? För/nackdelar?
Citera
2010-03-29, 19:42
Medlem
Är inte det lite som välling för en bebis, lättare att få i sig maten och lite mildare för matsmältningen.
Citera
2010-03-29, 19:58
Medlem
torrfoder överlag är inte så snällt mot magen. läs tråden om fläskben o skaffa mer info. överväg sedan att byta över den till BARF.
Citera
2010-03-29, 20:17
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Fick hem en lite collievalp för några dagar sedan. Uppfödaren hade kört med uppblött mat. Finns det någon egentlig fördel med det om man ändå ser att vovsingen dricker vatten som den ska? Är det skonsammare mot magen på något vis? För/nackdelar?

Jag vill minnas att vi gav vår hund uppblött mat när han var valp. Som tidigare sagts så var det väl för att det funkade typ som välling/barnmat för småungar.

Visst vore det bra med en hund-faq här på husdjursavdelningen? En stor tråd där man kan ställa enklare frågor, så man slipper starta nya trådar för allt. Visst vore det bra? Man kanske skulle tipsa MisterTom om det...

Lycka till med valpen förresten =)
Citera
2010-03-29, 20:27
Medlem
MisterToms avatar
Jag blöter alltid torrfoder...

Här står en hel del om hur jag tänker (nej inte min text men jag tänker likadant )
http://hundapoteket.wordpress.com/2009/08/31/det-livsviktiga-vattnet/

Ett utdrag:
Citat:
Om en hund äter som alla hundar borde äta; färskt foder, så är problemet med för lite vätska eliminerat. Det färska köttet innehåller minst 70% vatten så där är det lugnt.
Men ett torrfoder innehåller max 10% vatten…

Men hundar dricker väl så mycket de behöver?…
Nej, det är just det de inte gör. Problemet är just att hundar inte blir törstiga lika ofta som vi människor. Det har sin förklaring, som allt annat i naturen: En vild hund, eller en varg skulle inte alls med säkerhet hitta vatten att dricka varje dag ute i det vilda. De har ingen kran att vrida på när de blir törstiga. Det är därför som varg och hund har förmågan att koncentrera sin urin mycket starkare än t.ex. människor. De får i sig vätska genom det råa köttet de äter, från slagna byten. Sedan kan de gå utan vatten under ganska långa perioder.
Citera
2010-03-29, 20:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Jag blöter alltid torrfoder...

Här står en hel del om hur jag tänker (nej inte min text men jag tänker likadant )
http://hundapoteket.wordpress.com/2009/08/31/det-livsviktiga-vattnet/

Ett utdrag:

Jag har hört eller läst någonstans att det är bättre för hunden att få tugga. Alltså ska maten inte blötas. Jag vet inte själv vilket som är bäst. Idag fick de pannkaka iaf.
Citera
2010-03-29, 20:36
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har hört eller läst någonstans att det är bättre för hunden att få tugga. Alltså ska maten inte blötas. Jag vet inte själv vilket som är bäst. Idag fick de pannkaka iaf.

Ja att tugga på bra saker, som exempelvis råa och köttiga ben. Torrfoder sägs kunna "slipa" tänderna men allvarligt - hur många av våra hundar ligger och gnager på torrfoder? Mina tuggar max sönder de i två delar och sen sväljer, om det inte sväljs direkt det vill säga. Hundra gånger bättre att ge ordentliga ben istället för att ge torrt torrfoder som är en bidragande orsak till flera andra problem.
Citera
2010-03-29, 20:36
Bannlyst
brukar blöta hälften av maten sen slänga i andra halvan med oblött , funkar bra
Citera
2010-03-29, 21:33
Medlem
SysterStarks avatar
Att blöta torrfodret är bättre för matsmältningen och säkert lättare för den lilla valpen att få i sig.
Citera
2010-03-29, 21:55
Medlem
Blöt maten så länge den är i valpstadiet. I alla fall om det är en valp som är pigg på maten.
Äter den torr hård mat och sen dricker vatten sväller maten i magen i stället för innan och blir "större" vilket kan reslutera i en jävla massa spya. Helst om varken du heller valpen har koll på hur mycket den kan få i sig utan att bli "för mätt".

Vill du att valpen ska underhålla tänderna och få tugga på nått är det bara att kasta åt den ett ben.
Citera
2010-03-30, 00:22
Medlem
Jag blöter alltid fodret till min prinsessa. För när man blöter (Låter det stå i minst fyra timmar, men givetvis inte så länge så maten blir oätbar) maten tar kroppen upp fodrets näringsämnen betydligt bättre, har jag fått lära mig.

Lite off topic: Men dock kan hunden få mer tandsten, eftersom den inte behöver tugga maten lika intensivt. Går ju att åtgärda med tuggben.
Mitt tips är tandstensskrapa, mjuk tandborste och petosan tandkräm med leversmak en gång i veckan
Citera
2010-03-30, 00:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Adrenochrome
Jag blöter alltid fodret till min prinsessa. För när man blöter (Låter det stå i minst fyra timmar, men givetvis inte så länge så maten blir oätbar) maten tar kroppen upp fodrets näringsämnen betydligt bättre, har jag fått lära mig.

Lite off topic: Men dock kan hunden få mer tandsten, eftersom den inte behöver tugga maten lika intensivt. Går ju att åtgärda med tuggben.
Mitt tips är tandstensskrapa, mjuk tandborste och petosan tandkräm med leversmak en gång i veckan

Misstänker att det är svårt med "en del" hundar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in