2010-03-29, 16:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Expressen torsdagen den 21 april 1966.

"En 60-årig frikyrklig Ludvikakvinna står åtalad för spritlangning inför Svea hovrätt, som förlagt sin session till Falun.

På långfredagen förra året greps kvinnan på bar gärning då hon var på väg till en religiös sammankomst.

I går försökte hon övertyga Svea hovrätt om att de över 300 flaskor starksprit som hon köpt på systembolaget i Ludvika till största delen förbrukats av henne själv.
- Doktorn har ordinerat mig att ta en sup varje dag, påstår kvinnan.

Polis har skuggat kvinnan en längre tid. Det har då kommit fram att hon sålt spriten till alkoholister och lösdrivare. I langarkretsar går hon under smeknamnet "Mamma".

Kvinnan, som är relativt förmögen, blev senast 1959 dömd till sex månaders fängelse villkorligt för samma brott som hon nu står åtalad för. Dom avkunnas denna gång den 3 maj."

Någon annan som känner till liknande småironsika fall från langarvärlden?
Citera
2010-03-29, 18:55
Bannlyst
Hon sålde med andra ord en hel del klaring

Har ingen annan förklaring

OT Skara2 du hittar då de mest intrikata fall.

Mitt inlägg bör ses som en GBG vits då förmedling/langning av renat som här i Götet kallas just klaring. Har även för mig att Åke Södervist i en slagdänga även nämner en klaring
Citera
2010-03-29, 20:31
Medlem
Dyring hette det på 80 talet.
Det var alltså så att ända till början på 90 talet, så bestod den illegala sprithanteringen nästan enbart av försäljning av systemets sprit, på de tider när systemet var stängt. Priset var ungefär det dubbla därav namnet.
Smuggelsprit var mycket ovanligt till och med i en hamnstad som Göteborg.
Citera
2010-03-29, 20:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Play
Hon sålde med andra ord en hel del klaring

Har ingen annan förklaring

OT Skara2 du hittar då de mest intrikata fall.

Citat:
Mitt inlägg bör ses som en GBG vits då förmedling/langning av [i]renat [/
I]som här i Götet kallas just klaring. Har även för mig att Åke Södervist i en slagdänga även nämner en klaring

Där ser man. Hade inte en aning om att det hette klaring i Göteborg.

Tycker det är roligt att leta upp litet uddare saker som i dag är helt bortglömda.
Citera
2010-03-29, 22:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dyring.

Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Dyring hette det på 80 talet.
Det var alltså så att ända till början på 90 talet, så bestod den illegala sprithanteringen nästan enbart av försäljning av systemets sprit, på de tider när systemet var stängt. Priset var ungefär det dubbla därav namnet.
Smuggelsprit var mycket ovanligt till och med i en hamnstad som Göteborg.

Detta var ju ett passande namn, Dyring, för den kostade ju dubbelt så mycket när systemet var stängt.
Citera
2011-03-05, 18:01
Medlem
så man får alltså inte sälja sprit till alkoholister eller lösdrivande folk ?
Hur hårt straff får då staten iom. försäljningen som ändå skapar denna tragiska livssituation hos så många människor ?
Läste detta och fick mig faktiskt ett gott skratt, men efter lite funderande så finner jag det mer tragiskt än straffbart, då en missbrukare säkerligen hittar någon ny typ av rus att luta sig mot om alkoholen nu tryter runt hörnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in