2010-03-29, 15:59
Medlem
Pewterschmidts avatar
Lite osäker om det här är rätt ställe att posta på men jag provar.

Jag fyller 30 det här året och jag kom att tänka på den mängd olika åldersgränser som finns inom samhället för olika aktiviteter. Exempelvis blir man byxmyndig när man fyller 15 (det är höjt till 16 nu?). Får ta körkort när man fyller 18. Får gå på Systemet när man fyller 20. Vid 24 får man vara handledare för den som ska övningsköra. Denna lista kan göras väldigt lång men diverse olika åldergränser. För mig har det alltid varit lite av en kul grej att utnyttja dessa åldergränser till fullo. Till exempel att ta körkort så fort man fyllde 18. Bli handledare för övningskörning när man fyllde 24 osv.

Men finns det någon åldergräns man passerar när man fyller 30. Alltså finns det någon aktivitet i samhället man blir "berättigad" till genom att fylla 30 år gammal?

Får uppfattningen att det är mest är saker man diskvalificerar sig till genom att fylla 30.
Citera
2010-03-29, 16:09
Medlem
lyinawakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewterschmidt

Jag fyller 30 det här året och jag kom att tänka på den mängd olika åldersgränser som finns inom samhället för olika aktiviteter. Exempelvis blir man byxmyndig när man fyller 15 (det är höjt till 16 nu?). Får ta körkort när man fyller 18. Får gå på Systemet när man fyller 20. Vid 24 får man vara handledare för den som ska övningsköra. Denna lista kan göras väldigt lång men diverse olika åldergränser. För mig har det alltid varit lite av en kul grej att utnyttja dessa åldergränser till fullo. Till exempel att ta körkort så fort man fyllde 18. Bli handledare för övningskörning när man fyllde 24 osv.

Men finns det någon åldergräns man passerar när man fyller 30. Alltså finns det någon aktivitet i samhället man blir "berättigad" till genom att fylla 30 år gammal?

Får uppfattningen att det är mest är saker man diskvalificerar sig till genom att fylla 30.

Du kan skaffa ölmage!

(Man är fortfarande byxmyndig vid 15, 16 gäller för Norge (och UK tror jag). Det är absurt många som tror att det är ändrat till 16 - varför?)
Citera
2010-03-29, 16:13
Medlem
Fenrers avatar
Citat:

Utnyttjade du åldersgränsen vid 25 för att få sterilisera dig?

Annars så kan jag inte komma på någon annan åldersgräns än den som infaller när man fyller 65 år, få ut ålderspension.
Citera
2010-03-29, 16:17
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Alltså finns det någon aktivitet i samhället man blir "berättigad" till genom att fylla 30 år gammal?

Man blir insläppt på "Hiphop- och RixFM-fria" uteställen, där man kan inmundiga alkohol i lugn och ro
Citera
2010-03-29, 18:46
Medlem
Pewterschmidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyinawake
Du kan skaffa ölmage!
Den införskaffades tyvärr för länge sedan

Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Utnyttjade du åldersgränsen vid 25 för att få sterilisera dig?

Annars så kan jag inte komma på någon annan åldersgräns än den som infaller när man fyller 65 år, få ut ålderspension.
Hehe, ibland önskar man att man hade utnyttjat det där med sterilisering vid 25. Sambons biologiska klocka tickar på som aldrig förr och det blir mer och mer "gnäll" om att skaffa barn för varje dag

Jo det ser onekligen ut som att 65 är nästa åldergräns att uppnå.

Citat:
Ursprungligen postat av Toyjons
Så du blev av med oskulden när du var 15 bara för att du var 15 eller var det din 14 åriga tjej kompis som plötsligt släppte till då?
Nej, jag tog bara upp det där med byxmyndig som ett exempel på åldergräns. Men nog är man alltid glad att man utnyttjade den åldergränsen när man fick

Citat:
Ursprungligen postat av Windis
Grattis du kommer in på 30 plus nattklubbarna i stan och kan nu börja jaga desperata pumor
Jo fast kroglivet ledsnade man på för länge sen.
Citera
2010-03-29, 18:48
Medlem
http://mobil.svt.se/2.62019/1.869358/30-arsgrans_pa_camping_far_kritik&lid=aldreNyheter_81 3856&lpos=rubrik_869358
Citera
2010-03-30, 08:07
Medlem
Pewterschmidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
http://mobil.svt.se/2.62019/1.869358/30-arsgrans_pa_camping_far_kritik&lid=aldreNyheter_81 3856&lpos=rubrik_869358
Jo men det är lite mer av en lokal åldergräns. Tänkte mer på centralt av staten fastställda åldergränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in