Citat:
Ursprungligen postat av thecatterpiller
Vad finns det att göra när det bara står att operativsystemet inte hittas när man försöker starta datorn? Har sökt efter svar här men finner bara att man ska använda sig utav någon installations-cd, och en sådan har vi inte.
Ber om ursäkt om det här skulle ha postats på något annat ställe eller så.
Skulle dock vara helt grymt ifall du skulle säga vilket operativsystem du använder dig av. I många fall kan det vara så simpelt att du har satt i någon usb sticka som datorn försöker läsa av den kommer till hårddiskens bootpartition(master boot record). Så kontrollera först att du inte har något av följande i datorn, usb sticka, usb-modem(ja det finns faktiskt minne på dessa också

), cd-skiva, och floppy disk ifall nu din dator skulle vara utrustad med sådan.
Ifall inte detta fungerar så försök under datorns uppstart se ifall datorn hittar hårddisken. (Borde vara ganska lätt att lista ut vilka rader detta är).
Sen skulle jag nog göra så att jag gav mig in i Bios för att kolla i vilken ordning datorn försöker boota enheter(här borde du även se om hårddisken har initierats). Leta efter saker i Bios som heter Boot priority och Boot menu och liknande och kolla ifall det står i boot order (Cd-rom, Harddisk, None, None) När du känner att din dator fungerar igen kan du tabort även CD-rom ur boot priority listan då det inte är så vanlig i dagens system att man vill boota från en LiveCD(En cd skiva som operativsystemet körs direkt ifrån).
SKULLE INTE DETTA FUNGERA och du ser att din hårddisk står nummer 2 i boot order och du inte har någon skiva i cd romen så har din dator kukat ut rejält(skulle gissa på hårddiskras eller något rent spontant).
Isåfall så måste nu använda dig av någon boot cd eller något för att komma åt systemet.. Här har du ett litet program som kan fixa din mbr,
http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm
Lycka till