2010-03-29, 09:36
Medlem
Har fått lite problem på halsen som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa:

Blev kontaktat av åklagare som vill att jag ska anmäla en f.d. då han tydligen blivit anmäld av en annan tjej som uppgivit att jag blivit utsatt för samma sak. Jag påstår att det inte stämmer och inte vill ha ngt med det hela att göra. Nån vecka senare får jag ett brev hemma där jag är kallad till att vittna, blir helt galen och sliter sönder brevet vilket jag nu ångrar eftersom jag inte riktigt förstår det hela nu...
Kan en åklagare driva ett mål utan att "jag" vill det? Alltså driva ett mål i mitt namn eller hur man nu säger det och finns det någonting man kan göra för att slippa vittna?
Citera
2010-03-29, 09:39
Medlem
Ja det kan dom.

Man hör ofta ordet "ta tillbaka anmälan", detta existerar inte, utredningen kan drivas vidare ändå.

Så ja, de kan formellt sett starta en utredning baserat på de uppgifterna där du står som brottsoffer och på andra sätt än genom dig få fram det som krävs för prövning i tingsrätt.
Citera
2010-03-29, 09:44
Medlem
Richtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariika

Blev kontaktat av åklagare som vill att jag ska anmäla en f.d. då han tydligen blivit anmäld av en annan tjej som uppgivit att jag blivit utsatt för samma sak. Jag påstår att det inte stämmer och inte vill ha ngt med det hela att göra. Nån vecka senare får jag ett brev hemma där jag är kallad till att vittna, blir helt galen och sliter sönder brevet vilket jag nu ångrar eftersom jag inte riktigt förstår det hela nu...
Kan en åklagare driva ett mål utan att "jag" vill det? Alltså driva ett mål i mitt namn eller hur man nu säger det och finns det någonting man kan göra för att slippa vittna?

Men så bege dig dit och berätta sanningen då om det nu är så att de fått saken om bakfoten.
Citera
2010-03-29, 09:51
Medlem
Saken är den att dom inte fått saken om bakfoten bara det att jag inte är intresserad av att dra upp allt igen. Har flyttat till annan ort och påbörjat ett nytt förhållandevis trevligt liv och vill bara glömma honom och all skit.

Vad händer om man inte dyker upp? Finns det någonting man kan säga för att slippa?
Citera
2010-03-29, 09:52
Medlem
Citat:

Har du blivit utsatt men inte vill ange ditt ex eller har det inte alls hänt det som den andra tjejen säger? Du säger ju "jag påstår att det inte stämmer" vilket gör att det låter som att du har blivit utsatt men inte vill prata om det. Jag råder dig också att åka och vittna om det som du vet. Har du inte varit utsatt så är det bara att du säger det. För du är väl inte rädd för ditt ex? Så det är något sånt som gör att du inte vågar?

OT: Jag förstår dig fullständigt då detta skulle vara en historia om mitt eget liv. Utan att gå in på detaljer...
Senast redigerad av flashinthenight 2010-03-29 kl. 09:53. Anledning: Såg att TS skrivit om det...
Citera
2010-03-29, 09:59
Medlem
Nej, du kan inte slippa.
Dyker du inte upp hämtar dom dig (hårddraget)

Tänk på att ljuga som vittne är allvarligt brott. Att påstå att man inte minns eller neka är mened som på straffskalan är fängelse, upp till fyra år.

Rent krasst kan de sitta med bevis på handen, t.ex. att gärningsmannen har erkänt och sen vittnar du att det inte hänt, så får du högre straff än vad han får. (utan att beakta ev. rädsla för gärningsman etc.)
Citera
2010-03-29, 10:17
Medlem
Citat:
Jag påstår att det inte stämmer och inte vill ha ngt med det hela att göra.

Citat:
Saken är den att dom inte fått saken om bakfoten bara det att jag inte är intresserad av att dra upp allt igen.

Vet inte om det är jag som fortfarande är morgontrött, men jag får inte ihopp detta. Ena stunden påstår du att det inte stämmer, men sen så bekräftar du ju att det stämmer.
Förklaring tack.
Citera
2010-03-29, 10:20
Medlem
Ledsen om det blivit otydligt

Han är helt klart skyldigt till det han blivit anklagad för, och lite till men om jag hade velat driva ett mål och dra igång hela karusellen hade jag anmält honom själv.
Citera
2010-03-29, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Vet inte om det är jag som fortfarande är morgontrött, men jag får inte ihopp detta. Ena stunden påstår du att det inte stämmer, men sen så bekräftar du ju att det stämmer.
Förklaring tack.

Hon ljög för åklagaren.
Citera
2010-03-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanCo
Hoppas du tvingas vittna, blir så trött på att gärningsmän kommer undan hela tiden speciellt med detta helt sjukt låga straffskala, gör din plikt och få bort avskum från gatorna även om det bara är månader istället för år som jag skulle vilja.

"Riva" upp såren, typiskt. Torde man borde njuta av att se någon som har begått brott mot en hamna i fikan. Skulle iaf jag göra. Men som statstiken säger, det är många kvinnor som inte anmäler för ni låter er tryckas ner av rädsla.

Nu verkar det ju som att jag kommer tvingas så det blir ju troligtvis som du önskar.
Och för det andra så känns det så jävla meningslöst, vet hur det kommer bli. Blir dömd till 1,5 år, kommer ut efter 6 månader och det känns ju så jävla kul. Verkligen som ett straff man får njuta av.
Citera
2010-03-29, 10:45
Avslutad
Citat:
Känns ju jävligt irriterande att tvingas vittna i ett mål rörande en själv som man överhuvudtaget inte ville ta upp...

Hade lämnat allt bakom mig och känns som de river upp allt igen. Den andra målsägande (tror det stod så i papperen jag fick?) driver samma mål, vilket bara gör att det känns ännu onödigare att dra in mig också
Poängen med detta att det finns en till kvinna som går igenom samma helvete som du har gjort. Om två kvinnor berättar samma historia gällande mannens beteende så blir det betydligt svårare för han att hävda att han är oskyldig, eller att "ord står mot ord".

Jag tycker att du skall dyka upp och vittna, om inte för din egen skull så för hennes skull. Risken finns att han frias och bara fortsätter hitta nya kvinnor som han spöar, så länge alla bara sköter sitt eget och inte vill berätta om det så får han härja fritt.
Citera
2010-03-29, 10:46
Medlem
Du får ju dock som vittne säga att du inte vill berätta något, då "slipper" du vittna.
Du får inte bara hålla tyst, men på frågorna som du får, säg "jag vill inte berätta något".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in