Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-28, 23:59
Medlem
Förutsatt att du tagit del av spiritualism innan.

Om allt och alla är ett, ett enda "stort" medvetande, hur kan då jordens befolkning öka om inte medvetandet kan öka? Eller kan det det? Jag har en del teorier i båda fallen.

Som vi vet och hört expanderar universum, också medvetandet då alltså? Kanske, kanske inte.

Låt säga att medvetandet inte kan bli mer än vad det redan är. Hur kan då fler människor populera jorden? - Folk dör och nya föds, nej det håller inte, för att det föds fler än vad det är människor som dör. Hur kan det då komma mer medvetande, fler själar hit till jorden?

Kanske kan det va så här...

Hela planeten har sitt medvetande.
Som vi alla vet existerar miljöförstörelse.
Ju mer man förstör miljön, ju mer sänker man planetens medvetande.
När planetens medvetande sänks, kan fler människor populera jorden. Alltså medvetandet som fösvunnit eller förstörts, kommer tillbaka till jorden, fast som medvetande, själar, i människokroppar.
På så sätt finns den där balansen som är grundpelaren till allt, för att allt ska fungera och vara så som det är, plus och minus liksom, negativt och positivt.
Men ännu en fråga uppkommer när man kommer till denna slutsats.
Vad händer när vi börjar bli medvetna om att planeten tar skada, att vi förstör miljön, att vi sänker dess medvetande? - Jo, precis som vi har kommit på, börjar vi att ta hand om vår planet, förstörelsen försvinner till slut. Vad händer då med oss människor? Om planeten inte längre har ett sänkt medvetande som kan komma tillbaka till jorden i form av människor, hur blir vi då fler? Hur ser vår utveckling ut då?

Jag kommer till två logiska svar på den frågan.
- Ja, antingen blir alla människor sterila och inga fler människor kommer. Vilket är ganska osannolikt.
- Eller, 2012. Något kommer att hända så att populeringen stoppas. Vi ser det redan omkring oss i olika slags miljöförstörelser. Vad 2012 kan ha med det att göra, det vet jag inte.

Det jag skriver är bara teorier, sånt jag funderar på och som låter och känns otroligt logiskt. Hoppas på att få ta del av era funderingar.
Citera
2010-03-29, 00:02
Medlem
candystashs avatar
Jag skulle vilja prenumerera på dig
Citera
2010-03-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candystash
Jag skulle vilja prenumerera på dig

Glädjer mig otroligt mycket att du verkar tycka om det jag skriver!
Citera
2010-03-31, 16:11
Medlem
Vet inte vad du menar att jag msåte a tagit del av spiritualismen. Men för mig innebär det övergreppande medvetandet oändlighet. Och då har man inte det problemet som du försöker komma runt
Citera
2010-03-31, 16:30
Bannlyst
Jag (jag tänker därför finns jag, om jag skulle bli lurad.. att bli lurad är att tänka. alltså kan jag veta helt säkert att jag tänker och att jag finns). Jag tänker. Jag har ord. Jag kan slänga ord på dig men om du inte lägger samma innebörd på orden som jag (om du inte talar svenska) så förstår du inte och vi kommunikation i språk blir slumpmässig jibberish.

Visst, andra primater (trots att de inte talar svenska) säger "jag" på sitt språk och kan veta att det tänker ("jag tänker därför finns jag" sades för första gången på 1600-talet av Rene Descartes som inte talade svenska). Så ett kollektivt medvetande finns mellan alla primater och eftersom våra hjärnor evolverat ur däggdjurshjärnor (lager på lager generation efter generation i de mest överlevandes överlevnad) har vi "ett kollektivt medvetande" med däggdjur: vi vet när katter är arga. Vi delar känslor t.om. med spindlar: de flyr när de blir rädda precis som vi.

Men en sten? En planet? (Visst, vi ÄR planeten och atomerna i min kropp fanns här för 4.5 miljarder år sedan också) men planeten är knappast medveten som sådan. Isåfall är galaxen medveten och ja, eftersom vi är delar av galaxen kan vi väl säga att galaxen är medveten. Men vårt medvetande är självutnämnt och ur universums point of view finns inget medvetande: universum är energimassarumtid och när liv evolverar ur att atomer hamnar i/på/som en planet och börjar reproducera sig och de mest överlevandes överlevnad driver livet mot att säga "jag tänker därför finns jag" måste den som säger det inse att "jag tänker därför finns jag för mig av mig i mig...".

Dvs allt som finns i Realm of mind (primatmedvetandet) är Realm of mind.

Det ger två olika "realms" i vilka olika saker är sanna: En dellös realm (universum - "uni" betyder "ett") som kan beskrivas i Realm of mind som "dellös" eller med ekvationen "E=mc^2". Alltså är jag när jag observerar mig själv Realm of mind observerandes Realm of mind. Observation är Realm of mind:

Jag tänker därför finns jag.
Rom observerar rom
Rom rom'ar rom
Allt som finns i rom är rom
Realm of mind.

Medvetandet är högst personligt och allt som finns i min realm of mind är min realm of mind. Om du ger ord samma mening kan vi kommunicera eftersom vi har ungefär samma evolution bakom oss (3.5 miljarder år) och finner oss i samma universum: gjord av atomer som samlats till en sådan form att den lever (påstår sig leva för sig själv trots att den vet att E=mc^2: universum säger varken bu eller bä till mitt påstående om att jag lever). Universum är inget medvetande. Universum är energimassarumtid: existens i icke-existens: allting i ingenting: 1 sammanflätad med 0.

Så när jag tittar mot himmelen och frågar den stora dellösa "ett" (energimassarumtid) om jag lever får jag inget svar: den är inget medvetande (inget primatmedvetande).

Men eftersom jag är del av universum så kan vi ju säga att universum beskriver sig själv för mig: en primats medvetande: Realm of mind som vet att universum är dellöst.

Förutom jag ("jag tänker därför finns jag, rom observerar rom") finns Den Otänkbara Tanken (energimassarumtid; energimassa sammanflätad med rumtid; Ingenting's Allting.)

Men att att vi skulle ha ett kollektivt medvetande är inte mer än att vi evolverat och är liknande självutnämnda varelser beskrivandes detsamma (det som blir beskrivet).
Citera
2010-03-31, 17:26
Medlem
orkavaraserioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Fett med text.

Jag tror inte att vi har ett kollektivt medvetande, utan vi är ett kollektivt medvetande.
För mig känns det självklarast att medvetandet skapar materia, istället för tvärt om.
Finns experiment som gjorts på telepati etc, och enda chansen att något så omaterialistiskt som tankar kan skickas igenom omgivningen är att hela omgivningen är en och samma sak.
Kvantmekanik etc förklarar också det här, vilket du säkert redan vet (du pratar som om du är insatt iallafall).
Enligt mig kan vi inte separera på stenar och människor, även om stenarna förmodligen inte tänker, så är de där av en anledning.
Träd har känslor, och blir sjuka, och skadade, för mig räcker det som medvetande.

Om man accepterar den här teorin är ingenting omöjligt längre, eftersom vi själva kollektivt skapar.
Citera
2010-04-01, 15:52
Medlem
Chucumbas avatar
Ruskigt intressant att du fick in 2012 i det hela. Aldrig dragit den parallellen själv, trots att jag ofta tänker på medvetande och det undermedvetna.
Det skulle även kunna vara så simpelt som att en ny pandemi bryter ut och skördar sig ett gäng själar, som då skulle återställa balansen.
Dock så tror jag inte att miljöförstörelsen minskar, den bara ökar lite långsammare. Men det kanske är tillräckligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in