2011-07-06, 15:18
Citat:
Ursprungligen postat av Qetl
Jag undrar lite hur det kommer sig att fiske inte klassas som djurplågeri.
Föreställ er att ni är ute och simmar i lugnans ro och ser en lite godbit som ni
försöker svälja, plötsligt rycker det till och du har en krok i läppen, kanske i halsen,
sedan följer en stunds kamp som bara gör smärtan värre, har du tur så får du nacken
avbruten när du är på land, om inte så får du kvävas ihjäl i luften.
Liknande "jaktmetoder" hade nog aldrig tillåtits på ex kaniner eller hur?
Om vi förutsätter att alla tycker smärta är något negativt (som jag ändå tror dom flesta
kan hålla med om) och fiskar uppfattar smärta som negativt, varför kan vi se fiske
som en form av djurplågeri? Har man för svårt att relatera till vattenlevande icke däggdjur?
Föreställ er att ni är ute och simmar i lugnans ro och ser en lite godbit som ni
försöker svälja, plötsligt rycker det till och du har en krok i läppen, kanske i halsen,
sedan följer en stunds kamp som bara gör smärtan värre, har du tur så får du nacken
avbruten när du är på land, om inte så får du kvävas ihjäl i luften.
Liknande "jaktmetoder" hade nog aldrig tillåtits på ex kaniner eller hur?
Om vi förutsätter att alla tycker smärta är något negativt (som jag ändå tror dom flesta
kan hålla med om) och fiskar uppfattar smärta som negativt, varför kan vi se fiske
som en form av djurplågeri? Har man för svårt att relatera till vattenlevande icke däggdjur?
Har också funderat på hur folk ser på fisket...Tänk om man sprang omkring med ett kastspö på torra land. Agnade med nötter och fångade in mängder med ekorrar eller något. Sen kan man dessutom anordna en tävling där den som fångar in mest ekorrar vinner. Alltså seriöst. Man skulle nog bli klassad som en galen djurplågare. Du skulle definitivt bli polisanmäld. Men med fiskar verkar det vara annorlunda.
Känner en gammal flugfiskare som säger att han ger sig aldrig ut och fiskar om han inte skall fånga fisken för att äta den. Han tycker det är oetiskt att "leka" med fisken så att säga.
Tycker hans resonemang är riktigt vettigt.
Fisketävlingar tycker jag är ganska horribla faktist. Sitta och rycka fisk som man sen kastar på backen bredvid. Den som får mest vinner. Sen gräver man ner fisken...