2010-03-28, 23:05
Medlem
bratemos avatar
Ber om ursäkt för att topic är lite rörigt.

Min fråga är, Att jag får ju kasta ut någon som stannar kvar i Min bostad/Lägenhet även om jag bett denne ge sig iväg och ut ur min lägenhet.

Får jag även kasta ut alt. Avvisa någon från trapphuset då? Förutsatt att jag bor i huset.

Tänk om några ungar sitter i huset utan att ha någon koppling till det, utan bara har tagit sig in och sitter och pratar högt och stör boende i huset, får jag då Avvisa eller kasta ut dem ur huset?

Eller om några zigenartiggare kommer och knackar på och ska försöka lura på mig guld och diverse mot mina surt förvärvade slantar, och jag säger försvinn, får jag även avvisa dem eller kasta ut dem ur huset?

Tekniskt sett borde jag få det, eller?
Citera
2010-03-28, 23:12
Medlem
Mr Coffees avatar
Nope, du kan inte hävda att det rör sig om din "hemfrid". Endast polis kan avvisa/avlägsna folk från dylika platser.
Citera
2010-03-28, 23:19
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Nope, du kan inte hävda att det rör sig om din "hemfrid". Endast polis kan avvisa/avlägsna folk från dylika platser.

Spelar det någon roll om personen bankar på min dörr?
Citera
2010-03-28, 23:26
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Spelar det någon roll om personen bankar på min dörr?
Inte i avseendet om du har laglig rätt att slänga ut denne eller ej. Du kan dock polisanmäla personen för ofredande.
Citera
2010-03-28, 23:28
Medlem
Mackan52s avatar
Tyvärr inte, det enda du kan göra är att ringa polis eller vakten och säga åt dom att få bort fanskapet, just att han bankar på din dörr kan beskrivas om brott mot ordningslagen.
Citera
2010-03-28, 23:30
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Tyvärr inte, det enda du kan göra är att ringa polis eller vakten och säga åt dom att få bort fanskapet, just att han bankar på din dörr kan beskrivas om brott mot ordningslagen.
Om du med vakten menar väktare så får de inte heller avlägsna eller avvisa. Om de följer lagen eller ej är en annan sak men de får inte.
Citera
2010-03-28, 23:33
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Om du med vakten menar väktare så får de inte heller avlägsna eller avvisa. Om de följer lagen eller ej är en annan sak men de får inte.

Området är ju privat egendom (öven trapphus), har de verkligen inte rätt att göra det? annars borde det väl ligga lodare i alla trapphus?
Citera
2010-03-28, 23:37
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Området är ju privat egendom (öven trapphus), har de verkligen inte rätt att göra det? annars borde det väl ligga lodare i alla trapphus?
En väktare har INGA andra befogenheter än gemene man. Att det inte ligger pundare överallt beror på att pundare kanske inte orkar tjafsa med väktare för det slutar bara med att polisen får komma till slut och det är besvärligt för dem.
Citera
2010-03-28, 23:44
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
En väktare har INGA andra befogenheter än gemene man. Att det inte ligger pundare överallt beror på att pundare kanske inte orkar tjafsa med väktare för det slutar bara med att polisen får komma till slut och det är besvärligt för dem.

Det känner jag till, rör ihop det ibland sen skyddsvakttjänsten.
Japp det stämmer, men då borde det väl ligga något i att ringa vakten, även om de inte "får" göra något så har de väl ändå någon inverkan.
Citera
2010-03-28, 23:50
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Det känner jag till, rör ihop det ibland sen skyddsvakttjänsten.
Japp det stämmer, men då borde det väl ligga något i att ringa vakten, även om de inte "får" göra något så har de väl ändå någon inverkan.
Förutsatt att fastighetsägaren redan har ett vaktbolag kontrakterat för sådana tjänster ja
Citera
2010-03-29, 07:45
Medlem
terms avatar
En väktare med ordningsvaktsförordnande får hiva ut pundare som sover i trapphus och andra som stör den allmänna ordningen. Det finns dock miljoner trådar om detta redan.
Citera
2010-03-29, 13:11
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
En väktare med ordningsvaktsförordnande får hiva ut pundare som sover i trapphus och andra som stör den allmänna ordningen. Det finns dock miljoner trådar om detta redan.
Inte många rätt i detta inlägg tyvärr. Du är antingen väktare eller ordningsvakt på ett objekt inte båda två. För att en ordningsvakt ska få jobba på ett objekt krävs att polismyndigheten har givit ett så kallat förordnande för just detta objekt. Bostadshus omfattas mycket sällan eller aldrig av sådana förordnaden, utan dessa brukar ges för allmänna platser såsom tågstationer, köpcentrum mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in