2011-03-07, 15:09
Medlem
J.Hoffas avatar
Finns FUP att få tag på?
Citera
2011-03-07, 15:12
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazaremsan
Om jag inte minns fel så klantade sig i Anders Eklund-fallet och Hagamannen-fallet med. Verkar som om det finns problem inom polisen?

Ingen som lägger upp FUP,självklart med offrens namn strukna?
Eller så är det faktiskt svårt att se sambanden med det underlaget man har? Tvivlar på att polisen "klantar" sig i fall som detta. Men visst finns risken.
Citera
2011-03-07, 15:22
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Börjar fundera på om det verkligen är tack vare polisens arbete han greps eller om det berodde på att grannarna ringde polisen efter att han somnade dygnrak med en kniv brevid sig i morsans trapp.

Redan tidigt i utredning så hade de information om var de skulle leta efter honom, han bodde mitt över gatan där han hade köpt kondomer som användes vid Eurostop.

Detta är en riktigt pinsam utredning.

Saken är den att även om polisen hade kallat honom tidigare så hade han ju ändå hunnit med ett antal överfall i perioden mellan kallelse och topsning. Det var ju själva kallelsen som utlöste de sista överfallen.

Jag tycker inte polisen här är lika skandalös som med Anders Eklund eller Hagamannen. Däremot så tycker jag verkligen inte att Örebropolisen bör klappa sig för bröstet som de har gjort. De bör snarare skämmas.
Citera
2011-03-07, 15:26
Medlem
Gazaremsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Eller så är det faktiskt svårt att se sambanden med det underlaget man har? Tvivlar på att polisen "klantar" sig i fall som detta. Men visst finns risken.
Polisarbete är svårt, och det är lätt att vara efterklok. Men det verkar som om polisen i det är fallet liksom Anders Eklund fallet fått hjälp av allmänheten som varit avgörande.
Citera
2011-03-07, 15:42
Bannlyst
Citat:
Han beskriver själv sitt datoranvändande som ett missbruk. Han började till och med att välja bort semesterresor och födelsedagsfiranden för att kunna sitta framför datorn. Genom åren ökade även hans porrsurfande i intensitet. Innan han fyllde 18 år besökte han Örebros två porrbutiker och köpte porrfilmer
Tyvärr hittade jag inte tillbaka till nättidningen där dessa ord citeras ifrån, så det blir ingen länk till källan. Trots att det var något man gjorde på 80-talet så finns det säkert någon moraltant (gubbe) som även nu kommer att sätta likhetstecken mellan porr och våldtäkter.
Senast redigerad av pethom 2011-03-07 kl. 15:46.
Citera
2011-03-07, 15:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Saken är den att även om polisen hade kallat honom tidigare så hade han ju ändå hunnit med ett antal överfall i perioden mellan kallelse och topsning. Det var ju själva kallelsen som utlöste de sista överfallen.

Jag tycker inte polisen här är lika skandalös som med Anders Eklund eller Hagamannen. Däremot så tycker jag verkligen inte att Örebropolisen bör klappa sig för bröstet som de har gjort. De bör snarare skämmas.

Det kan jag hålla med om, de ligger några klasser över dalapolisen och i Norafallet så har de faktiskt varit exemplariska.

Men det märkliga är att den kondom som hittades vid Eurostop kunde spåras till en butik som låg rakt över gatan från hans mammas hem. Här är det obegripligt att de inte kontrollerade och topsade folk i området, direkt, så hade alla överfall efter det kunnat förhindras.

Jag har massor av synpunkter i övrigt också, men tyvärr ingen tid att utveckla dessa precis nu. Tacksamt iallafall att han nu är fast.
Citera
2011-03-07, 16:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Nu när man läser artiklar blir fupen genast mycket intressant. Håller tummarna för att en fup kommer fram i detta fall. Det här fallet lär nog bli historiskt.
Citera
2011-03-07, 16:10
Medlem
Starsinheavens avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om, de ligger några klasser över dalapolisen och i Norafallet så har de faktiskt varit exemplariska.

Men det märkliga är att den kondom som hittades vid Eurostop kunde spåras till en butik som låg rakt över gatan från hans mammas hem. Här är det obegripligt att de inte kontrollerade och topsade folk i området, direkt, så hade alla överfall efter det kunnat förhindras.

Jag har massor av synpunkter i övrigt också, men tyvärr ingen tid att utveckla dessa precis nu. Tacksamt iallafall att han nu är fast.

Hur man kan spåra en kondom till en viss butik funderade jag på när jag läste det i Aftonbladet!? Väldigt ovanligt märke som bara en butik har eller vad?
Citera
2011-03-07, 16:13
Medlem
MumlansRänders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Tyvärr hittade jag inte tillbaka till nättidningen där dessa ord citeras ifrån, så det blir ingen länk till källan. Trots att det var något man gjorde på 80-talet så finns det säkert någon moraltant (gubbe) som även nu kommer att sätta likhetstecken mellan porr och våldtäkter.

Jag läste det på Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8673645.ab
Citera
2011-03-07, 16:15
Medlem
bananrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starsinheaven
Hur man kan spåra en kondom till en viss butik funderade jag på när jag läste det i Aftonbladet!? Väldigt ovanligt märke som bara en butik har eller vad?

kanske fanns ett kvitto, eller så satt det på paketet en prislapp med butikens namn.
Citera
2011-03-07, 16:44
Medlem
Starsinheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananraket
kanske fanns ett kvitto, eller så satt det på paketet en prislapp med butikens namn.

jo iofs men så som det står så tolkar jag det att de hittade en kondom på platsen, inte förpackningen etc?
Citera
2011-03-07, 16:47
Medlem
QEX13s avatar
Citat:

Jag anser att polisen knappast hade kunnat förhindra de sista överfallen, eftersom de var en poliskallelse till honom som triggade igång det hela ordentligt. Det enda sättet att förhindra fler överfall hade väl då varit att gripa honom istället för att skicka en kallelse, frågan är om polisen hade tillräckligt mycket bevis för att kunna göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in