2004-03-18, 16:22
Medlem
petersens avatar
Håller med de flesta: Nationalsången har inget att göra på klubbmatcher.

Blir lika beklämd var gång HIF spelar hemma och man måste genomlida de malplacerade ögonblicken. Det är som att bli kroppsvisiterad av en lysten bög innan man får gå in på en kanonkonsert. Se'n är nationalsången så mycket mer på fel plats som att det är i Skåne. Det är ju inte vår nationalsång.
Citera
2004-03-18, 16:46
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
varför passar den i stormatcher, men inte i småmatcher då? nä, bara i landskamper, annars får det va!
Därför att den bidrar till stämningen, och triggar såväl publik som spelare att ta matchen på största allvar. På DIF:s hemmamatcher ser jag gärna nationalsången sjungas inför drabbningar mot Aik och Hammarby, och eventuellt mot MFF om bägge lagen ligger i toppen.
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Blir lika beklämd var gång HIF spelar hemma och man måste genomlida de malplacerade ögonblicken.

Malplacerade nationalsånger är aldrig kul.
Citat:
Det är som att bli kroppsvisiterad av en lysten bög innan man får gå in på en kanonkonsert.

Där är jag tyvärr inte riktigt med.
Citat:
Se'n är nationalsången så mycket mer på fel plats som att det är i Skåne. Det är ju inte vår nationalsång.
Nähäpp. Har ni en egen nationalsång, eller?
Citera
2004-03-18, 18:54
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Därför att den bidrar till stämningen, och triggar såväl publik som spelare att ta matchen på största allvar. På DIF:s hemmamatcher ser jag gärna nationalsången sjungas inför drabbningar mot Aik och Hammarby, och eventuellt mot MFF om bägge lagen ligger i toppen.

Derbyn är ju ett svårt fall. Det är ju halva grejjen att allt skall kännas stort och hedersamt, då är ju nationalsången bra. Dessutom förenar den dem båda lagen, alltså visar vad dem har gemensamt. Också bra.
Själv kan jag tycka att det är kul att ställa mig upp å skråla lite, men visst får jag en rejält löjlig känsla inom mig när jag tänker över situationen på plats.
På papperet borde nationalsången vara perfekt till derbyn, men när jag väl är där känns det absolut inte så.

Citat:
Där är jag tyvärr inte riktigt med.

Hrrm, nu är jag ju inte petersen precis, men för att du iallafall ska få en möjlighet att få frågan besvarad innan han behagar logga in skriver jag hur jag tolkade detta.
Han menar nog att nationalhymmen i början är väldigt, väldigt löjlig, möjligtvis ett påfund av gayiga cirkusclowner.
Själva tanken att man skall sjunga våra egna rader i tid och otid stämmer väl in på många förutfattade meningar man kan ha ang. bögar.

Citat:
Nähäpp. Har ni en egen nationalsång, eller?

Här kan vi anta att petersen hör bland dem som helst skulle vilja se Skåne så "eget" som möjligt, eller som iallafall inte tycker att den skånska kulturen och levnadssätt inte passar in i övriga Sveriges.
Egen sång har dem ju också, den har jag själv hört på Olympia.
"Förena Danmark med Skåne, förena Danmark med Skåne, förena Danmark med Skå-åne, för de e samma skit..."
Citera
2004-03-18, 19:17
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag tror att vi kan tacka dem som tar efter allt som är amerikanskt. Det finns ju uppfattning att allt som amerikanerna gör är bra och "tufft" och då gör vi likadant. I USA sjunger de ju nationalsången i tid och otid.

Det är antagligen på grund av att det är så uppenbart usainfluerat att sjunga nationalsången innan matchen som gör att ishockeyn kommer undan med skiten. Hade det istället varit på grund av nationalistiska strömningar som det skedde hade Måna och gänget förbjudit det.

Nationalsånger fyller inget syfte mer än att förstöra stämningen på matchen.

Dessutom kryper det i mig när jag hör artister som inte kan sjunga, typ barnkörer, eller som inte kan texten(hände på AIKmatch i vinter....).
Citera
2004-03-18, 23:23
Medlem
petersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Hrrm, nu är jag ju inte petersen precis, men för att du iallafall ska få en möjlighet att få frågan besvarad innan han behagar logga in skriver jag hur jag tolkade detta.
Han menar nog att nationalhymmen i början är väldigt, väldigt löjlig, möjligtvis ett påfund av gayiga cirkusclowner.
Själva tanken att man skall sjunga våra egna rader i tid och otid stämmer väl in på många förutfattade meningar man kan ha ang. bögar.

Här kan vi anta att petersen hör bland dem som helst skulle vilja se Skåne så "eget" som möjligt, eller som iallafall inte tycker att den skånska kulturen och levnadssätt inte passar in i övriga Sveriges.
Egen sång har dem ju också, den har jag själv hört på Olympia.
"Förena Danmark med Skåne, förena Danmark med Skåne, förena Danmark med Skå-åne, för de e samma skit..."

Ahlman, Du läste mina tankar angående det homosexuella i att vara tvungen att höra nationalsången före spelet.

Ja, jag vill att Skåne skall vara så fritt från Sverige som möjligt; vår kultur och levnadssätt är lite annorlunda än de andra i kungariket (även om det finns andra stora avvikare också: lappar, gotlänningar) men det är inte i första hand därför som jag vill se "Skåne fritt från Sverige, fri sprit och bredare trottoarer". Det är för att vi skåningar inte är av svensk härkomst, Skåne är inte svenskt. Naturligtvis följer en massa sekundära fördelar med frigörelsen. 'Du gamla, Du fria' är pga Roskilde 1658 formellt sett vår påtvingade nationalsång, men den är inte vår riktiga nationalsång. Vi skulle behöva något liknande Sibelius' 'Finlandia'.

Se'n måste jag fjäska lite för Ahlman och säga att bland klubbarna i det egentliga Sveriga har jag en stark förkärlek för ÖIS. Jag gillar Er glada fair play fotboll.
Citera
2004-03-18, 23:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Den enda gång jag faktiskt gillar (!) att lyssna till Sveriges nationalsång i samband med idrottsevenemang är innan bandymatcher på Zinken. Det har blivit något av tradition att för fulla halsar skråla "ja, jag vill leva, jag vill dö på Sööööder" två gånger på slutet strax innan signalen ljuder och spelarna börjar glida runt i cirklar.

I andra fall känns det för det mesta bara korkat och lite pinsamt - särskilt om någon skönsjungande dam med spröd röst absolut måste vibrera sig igenom hela hymnen i ultrarapid.

Jag kan hålla med om att det fungerar vid viktigare landskamper och liknande, men vanliga matcher mitt i hockey- eller fotbollslunken ... Nepp.
Citera
2004-03-19, 22:41
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ahlman, Du läste mina tankar angående det homosexuella i att vara tvungen att höra nationalsången före spelet.

Ja, jag vill att Skåne skall vara så fritt från Sverige som möjligt; vår kultur och levnadssätt är lite annorlunda än de andra i kungariket (även om det finns andra stora avvikare också: lappar, gotlänningar) men det är inte i första hand därför som jag vill se "Skåne fritt från Sverige, fri sprit och bredare trottoarer". Det är för att vi skåningar inte är av svensk härkomst, Skåne är inte svenskt. Naturligtvis följer en massa sekundära fördelar med frigörelsen. 'Du gamla, Du fria' är pga Roskilde 1658 formellt sett vår påtvingade nationalsång, men den är inte vår riktiga nationalsång. Vi skulle behöva något liknande Sibelius' 'Finlandia'.

Se'n måste jag fjäska lite för Ahlman och säga att bland klubbarna i det egentliga Sveriga har jag en stark förkärlek för ÖIS. Jag gillar Er glada fair play fotboll.

Själv tycker jag bara att det är skönt att jag iallafall hade rätt i ett par av mina gissningar på vad du skulle kunna tänkas skriva. (Hade det nu funnits en smiley som pustade ut hade jag använt den )
Inget ont om dina fria planer, men var skulle vi då få vårt spannmål ifrån? Möjligt att detta numera (pga växtfusk) är ett hemskt omodernt argument, men vi har ju inte speciellt många sådana platta områden i detta land... Skulle väl vara i norra västergötland och i öster, då.
Dessutom skulle Sveriges karta se så fånig ut.

Men det är ju högst världsliga saker, jag vill inte på något sätt såga frihetstänkande som inte berör någon fysisk eller psykiskt direkt.

Hur stor är förresten oppositionen mot övriga Sverige i Skåne numera?

Ang. det du skrev om Örgryte blir jag hemskt glad. Du står absolut på min "vettigt tänkande-lista" numera.

Så svårt var det att smöra för Ahlman.
Citera
2004-03-19, 22:55
Bannlyst
Nationalsången ska höras på landskamper. Inte på seriematcher, oavsett om det är derbyn eller inte. På derbyn vill jag istället höra ex. en laghymn (vi ser hur solen stiger över Råsunda, eftersom jag är Gnagare) etc. Det blir nog pampigt nog det.

Känns ju minst sagt larvigt att behöva resa sig upp och lägga handen på hjärtat innan en match i hockey-allsvenskan mellan AIK och Huddinge.

Men hockeyn är ju så ruskigt devalverad ändå i sverige så det är nog skitsamma.
Citera
2004-03-20, 01:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Äsch! Skåneland kan ta sig något gammal av Kal P. Dal till nationalsång!

Vi uppsvenskar har ju faktiskt ärligt förvärvat de gammeldanska landskapen i söder genom krigiska företag i det förflutna. Vill gåsapågarna absolut ha sin självständighet och speciella frihet får de allt komma och plocka den!

En förlust av Öresundsregionen skulle i längden få förödande konsekvenser för övriga Sverige. Det vore med andra ord otänkbart att bara ge med sig utan motstånd.

De frihetstörstande skåningarna måste alltså gripa till vapen. Varför inte starta en sorts rebellrörelse i stil med den som nordnorska samer körde igång någon gång på 1970-talet? Lite bombattentat och sabotage piggar upp! En modern snapphanerörelse... Det vore väl något?
Citera
2004-03-20, 01:40
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

En förlust av Öresundsregionen skulle i längden få förödande konsekvenser för övriga Sverige. Det vore med andra ord otänkbart att bara ge med sig utan motstånd.

De frihetstörstande skåningarna måste alltså gripa till vapen. Varför inte starta en sorts rebellrörelse i stil med den som nordnorska samer körde igång någon gång på 1970-talet? Lite bombattentat och sabotage piggar upp! En modern snapphanerörelse... Det vore väl något?

Rebellrörelsen kommer att utgå från Rosengård...
Citera
2004-03-22, 21:46
Medlem
Tycker jag värkligen inte. Isåfall, under vilken tid ska man sjunga den? Det har varit tradition att sjunga den före en match så varför ta bort den? Tycker den ska sjungas oftare. Och det med någon som kan sjunga den, inte barbados bögen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in