Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Därför att den bidrar till stämningen, och triggar såväl publik som spelare att ta matchen på största allvar. På DIF:s hemmamatcher ser jag gärna nationalsången sjungas inför drabbningar mot Aik och Hammarby, och eventuellt mot MFF om bägge lagen ligger i toppen.
Derbyn är ju ett svårt fall. Det är ju halva grejjen att allt skall kännas stort och hedersamt, då är ju nationalsången bra. Dessutom förenar den dem båda lagen, alltså visar vad dem har gemensamt. Också bra.
Själv kan jag tycka att det är kul att ställa mig upp å skråla lite, men visst får jag en rejält löjlig känsla inom mig när jag tänker över situationen på plats.
På papperet borde nationalsången vara perfekt till derbyn, men när jag väl är där känns det absolut inte så.
Citat:
Där är jag tyvärr inte riktigt med.
Hrrm, nu är jag ju inte petersen precis, men för att du iallafall ska få en möjlighet att få frågan besvarad innan han behagar logga in skriver jag hur jag tolkade detta.
Han menar nog att nationalhymmen i början är väldigt, väldigt löjlig, möjligtvis ett påfund av gayiga cirkusclowner.
Själva tanken att man skall sjunga våra egna rader i tid och otid stämmer väl in på många förutfattade meningar man kan ha ang. bögar.
Citat:
Nähäpp. Har ni en egen nationalsång, eller?
Här kan vi anta att petersen hör bland dem som helst skulle vilja se Skåne så "eget" som möjligt, eller som iallafall inte tycker att den skånska kulturen och levnadssätt inte passar in i övriga Sveriges.
Egen sång har dem ju också, den har jag själv hört på Olympia.
"Förena Danmark med Skåne, förena Danmark med Skåne, förena Danmark med Skå-åne, för de e samma skit..."