2010-03-26, 12:47
Bannlyst
Hej!
Jag beställde journalkopior från ortopeden då jag har diskbråck sedan 2 år tillbaka. När jag fick hem kopiorna stod det "VARNING!" ovanför mitt namn och på försättsbladet stod det "VARNING! Pc och Voltaren". Pc betyder i mitt fall Panocod. Blev fundersam och undrar vad det betyder. Kände mig ungefär som en farlig patient
Citera
2010-03-26, 13:11
Medlem
Det tolkas nog som att du är/tror dig vara allergisk.

Pc - tolkas nog av alla i sjukvården som penicillin, är du säker på att det är panocod?
Voltaren - diklofenak
Citera
2010-03-26, 13:16
Bannlyst
Aha! Det måste vara pencillin... Jag tålde inte Voltaren förr i tiden. Tack så jättemycket för svaret!
Citera
2010-12-30, 23:51
Medlem
RadikalFails avatar
Nu lånar jag denna tråden.

Jag undrar om jag som patient har rätt att läsa vad som står under fliken varning när det kommer till min journal.
Citera
2010-12-31, 00:10
Medlem
bluedreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Nu lånar jag denna tråden.

Jag undrar om jag som patient har rätt att läsa vad som står under fliken varning när det kommer till min journal.

känner lite spontant att det är självklart att du ska få se din journal eftersom den handlar om din hälsa, och då kan de ju inte direkt dölja något?
Citera
2010-12-31, 00:58
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluedream
känner lite spontant att det är självklart att du ska få se din journal eftersom den handlar om din hälsa, och då kan de ju inte direkt dölja något?

Ja jag håller som med. Men om dom har skrivit något som inte jag anser vara korrekt då?

Har nämligen fått uppläst en massa små anteckningar som min kontaktperson har skrivit på närpsykiatrin. Och mycket av det hon har skrivit är inte korrekt med det som egentligen har skett.

Så då började ju jag fundera huruvida man kan få varningen ändrad eller inte.
Citera
2010-12-31, 10:35
Medlem
turbos avatar
I normalfallet har du rätt att få läsa hela din journal.
Det finns givetvis undantag;
Om din behandling i framtiden kan tänkas påverkas negativt av journalens innehåll kan du nekas att få se hela eller delar av den.
Om tredje person kan komma att påverkas negativt (lida skada) av innehåll i din journal så kan du också nekas att läsa delar eller hela journalen.

I praktiken så är det dock väldigt ovanligt att man nekas ta del av sin journal i sin helhet.

Och om du nekas så ska det vara ett skriftligt nekande, med en korrekt hänvisning till varför du nekas. Då kan du också överklaga beslutet.

Om du anser att det förekommer felaktigheter i din journal så har du rätt att införa så kallad avvikande mening i journalen. Du ber helt enkelt vårdgivaren att skriva in den text som du förser dom med. Och dom kan inte neka dig detta.
Citera
2010-12-31, 10:39
Medlem
mahkees avatar
Läkare skriver på latin: Cave och sen vilka mediciner man inte tål, och på svenska blir det Varning...
Citera
2010-12-31, 19:18
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo
I normalfallet har du rätt att få läsa hela din journal.
Det finns givetvis undantag;
Om din behandling i framtiden kan tänkas påverkas negativt av journalens innehåll kan du nekas att få se hela eller delar av den.
Om tredje person kan komma att påverkas negativt (lida skada) av innehåll i din journal så kan du också nekas att läsa delar eller hela journalen.

I praktiken så är det dock väldigt ovanligt att man nekas ta del av sin journal i sin helhet.

Och om du nekas så ska det vara ett skriftligt nekande, med en korrekt hänvisning till varför du nekas. Då kan du också överklaga beslutet.

Om du anser att det förekommer felaktigheter i din journal så har du rätt att införa så kallad avvikande mening i journalen. Du ber helt enkelt vårdgivaren att skriva in den text som du förser dom med. Och dom kan inte neka dig detta.

Jo det vet jag redan, men när jag nu skall på en uppföljning, kan jag då be läkaren säga till mig vad som står i varningen?
Citera
2010-12-31, 21:51
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Läkare skriver på latin: Cave och sen vilka mediciner man inte tål, och på svenska blir det Varning...

Cave, är latin för undvik eller akta dig för.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cave
Citera
2011-01-01, 19:39
Medlem
turbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jo det vet jag redan, men när jag nu skall på en uppföljning, kan jag då be läkaren säga till mig vad som står i varningen?

Ja, det kan du.
Och vill han inte berätta så begär du ett skriftligt avslag...
Citera
2011-01-01, 19:49
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo
Ja, det kan du.
Och vill han inte berätta så begär du ett skriftligt avslag...

Tack! Då vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in