2010-03-26, 06:15
Medlem
Tjena
Vad är det som egentligen menas med uttrycket "tack för mig"? Är det verkligen så att man tackar sig själv? Det är vad jag alltid har trott, men när jag tänker efter så tycker jag att det är rätt ohyfsat att tacka sig själv.
Citera
2010-03-26, 06:36
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Samma som när man säger "tack", det är väl att man visar att man är klar vilket man inte ska göra egentligen, då man ska kunna ge ett riktigt avslut så folk förstår. Man ska inte säga "nu är jag klar". Tack för mig låter väl finare..
Citera
2010-03-26, 07:28
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
Tjena
Vad är det som egentligen menas med uttrycket "tack för mig"? Är det verkligen så att man tackar sig själv? Det är vad jag alltid har trott, men när jag tänker efter så tycker jag att det är rätt ohyfsat att tacka sig själv.

Den fullständiga meningen torde vara "jag tackar för mig" i betydelsen "tack för det som varit, nu lämnar jag". "Tack för mig" är inte sällan sagt med lite besk efterton, eftersom det vanligen finns någon konflikt som den "tackande" därmed vill markera.
Citera
2010-03-26, 08:14
Medlem
Det som fick mig att just tänka på detta är en grej min mamma berättade. Hon jobbar inom vården och efter att tagit hand om en patient så sa han "tack för mig" och gick därifrån. Hon undrade vad han menade, och jag visste inte riktigt.

Om det är någon han ska tacka så är det ju min mamma.
Citera
2010-03-26, 10:49
Medlem
Har alltid tänkt det i betydelsen "jag tackar för min del, för det jag fått". Men SAOB ger en annan nyans:

tacka för sig, lämna sin plats i ledet eller en tillställning eller arbetsplats och dylikt; i uttrycket få tacka för sig, övergående i betydelsen: tvingas träda tillbaka från tjänst eller uppdrag. HAGBERG Shakespeare 6: 62 (1849). Nu ska jag tacka för mig och säga adjö. HOLMSTRÖM Benj. 86 (1932 ). Fredagens ommöblering (i den sovjetiska partitoppen) innebar att veteranen Andrej Gromyko fick tacka för sig. GP 2 ⁄ 10 1988, s. 2. Fem kilometer före Oxberg tackade Janne Ottosson för sig och lämnade resten av Vasaloppslöparna bakom sig. DN 4 ⁄ 3 1991, s. D1.

Svenska akademiens ordbok http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Citera
2010-03-26, 11:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det som fick mig att just tänka på detta är en grej min mamma berättade. Hon jobbar inom vården och efter att tagit hand om en patient så sa han "tack för mig" och gick därifrån. Hon undrade vad han menade, och jag visste inte riktigt.

Han tackade inte i ordets vanliga betydelse, han tackade för sig när han gick därifrån.

Men det var väl tur att han inte kallade din mamma för en tacka i alla fall?
Citera
2010-03-26, 12:55
Medlem
Egon3s avatar
Situationen och tonen avgör innebörden av »Tack för mig!«. Om patienten vet att det är fler i kön till vården, så kan uttrycket vara en förkortning av »Tack för att du ägnade tid åt mig!«.

Det fanns ett lite längre idiom som var klart på vänliga sidan:

— Tack för mig och mina barn.
— Tack för oss och våra barn.

På ett större kalas med flera familjer var det precis vad man menade. Jag får tacka för trevnad och förplägnad. Men snorungarna som skvätte saft tar jag inget ansvar för.

I går hade jag sotaren på besök. Jag skulle inte höjt på ögonbrynen om han hade sagt

— Då får jag tacka för mig, fakturan kommer på posten.
— Tack, snyggt jobbat, vi ses.
Senast redigerad av Egon3 2010-03-26 kl. 13:04.
Citera
2010-03-26, 17:27
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Observera betydelseskillnaden mellan "tack för mig" och "tack till dig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in