2010-03-25, 18:39
Medlem
Skullcandys avatar
Mitt senaste försök att sluta snusa slutade ironiskt nog med att jag började kedjesnusa istället. Orsaken till att det blev så här galet beror antagligen på en stressig vardag, det var helt enkelt inte rätt tillfälle att lägga ner helt. Hur som helst, anledningen till att jag skriver den här tråden beror på att jag är lite orolig/nojjig över läppen och tandköttet. Mitt kedjesnusande har verkligen satt spår i käften vilket jag både ser och känner. Man skulle kunna tro att jag haft ett par rakblad under läppen när man ser de.

Det jag undrar är främst hur ni andra kedjesnusare ser ut under läppen, har ni ens kollat? Vad snusar ni och hur mycket?

Finns det snussorter som fräter mindre än andra? Någon sort ni kan rekommendera?

(För övrigt, snusar General white portion)
Citera
2010-03-25, 18:43
Medlem
smides avatar
Läppen är väl sådär. Tandköttet är helt platt på snussidan, buckligare på den andra där det mer är i samma form som tänderna. Den där strängen man har på insidan precis under näsan är också borta kände jag nu.
Men detta är inget jag tänker på. White skaver ju upp bra mycket mer än original portion.
Citera
2010-03-25, 18:45
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullcandy
Mitt senaste försök att sluta snusa slutade ironiskt nog med att jag började kedjesnusa istället. Orsaken till att det blev så här galet beror antagligen på en stressig vardag, det var helt enkelt inte rätt tillfälle att lägga ner helt. Hur som helst, anledningen till att jag skriver den här tråden beror på att jag är lite orolig/nojjig över läppen och tandköttet. Mitt kedjesnusande har verkligen satt spår i käften vilket jag både ser och känner. Man skulle kunna tro att jag haft ett par rakblad under läppen när man ser de.

Det jag undrar är främst hur ni andra kedjesnusare ser ut under läppen, har ni ens kollat? Vad snusar ni och hur mycket?

Finns det snussorter som fräter mindre än andra? Någon sort ni kan rekommendera?

(För övrigt, snusar General white portion)

Jag snusar också General WP. Har snusat i 15 år och visst har överläppen tagit en del stryk. Förhoppningsvis så lyckas jag sluta en dag, för detta är inget jag vill hålla på med längre, visst det är gott, men knappast nyttigt och onödiga pengar. Det tog mig 15 år att komma på detta
Citera
2010-03-25, 18:46
Medlem
uppsala00s avatar
Ser väll inte allt för bra ut i munnen men men! Själv kör jag på kronan white.
Brukar kunna få rejäla sår under läppen beror på hur mycket jag har snusat under dagen eller om man är uppe längre än vanligt. Brukar snusa en halv dosa per dag ungefär.
Citera
2010-03-25, 18:47
Medlem
Tjaa, den mår hyfsat. Har bara snusat i ca 3 år men visst är läppen lite "skrovlig" och tandköttet har dragits tillbaka nån millimeter på vänster fram tand.
Citera
2010-03-25, 18:59
Medlem
tjåppes avatar
Har inte snusat speciellt länge själv men har börjat nu på senare tid för att trappa ned rökningen. För mig märker jag att det "fräter" mer på läppen om man glömmer snusen inne för länge. Det svider inte lika mycket om man byter snus oftare än om man har samma länge.

mvh
Citera
2010-03-25, 19:08
Medlem
Skullcandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe
Har inte snusat speciellt länge själv men har börjat nu på senare tid för att trappa ned rökningen. För mig märker jag att det "fräter" mer på läppen om man glömmer snusen inne för länge. Det svider inte lika mycket om man byter snus oftare än om man har samma länge.

mvh

Kanske har en del med det att göra. Personligen är jag den typen av snusare som har inne prillorna väldigt länge istället för att byta och snusa i sig en hel dosa på en dag.

Grejen är den att jag inte riktigt kan lägga upp en snus i min "snusboa" som situationen är nu, det svider nämligen allt för mycket. La upp en på högra sidan nyss och det känns verkligen ovant/obekvämt.

Pinsam fråga, men vi har ju alla hört dessa "myter", blir man blind om man snusar på höger sida?
Citera
2010-03-25, 19:22
Medlem
Drumsticks avatar
Det är oliak från person till person,
Min pappa är 50 och han har snusat sedan han var 12, och han har aldrig haft några problem i munnen på något håll alls, han mår prima !
Citera
2010-03-25, 19:24
Medlem
dagus1s avatar
Citat:
Kanske har en del med det att göra. Personligen är jag den typen av snusare som har inne prillorna väldigt länge istället för att byta och snusa i sig en hel dosa på en dag.

Grejen är den att jag inte riktigt kan lägga upp en snus i min "snusboa" som situationen är nu, det svider nämligen allt för mycket. La upp en på högra sidan nyss och det känns verkligen ovant/obekvämt.

Pinsam fråga, men vi har ju alla hört dessa "myter", blir man blind om man snusar på höger sida?

Jag byter varannan gång till höger sida.. Bröjar dock se lite sämra än för några år sen är dock blott 27 ^

Min läpp fräter bara lite på om jag sover med två snus samtidigt.. brukar bara sova med en..
Citera
2010-03-25, 19:43
Medlem
Citat:

Snusar på höger sidan och jag har inte blivit blind, vänster känns helt wierd
Citera
2010-03-25, 19:46
Medlem
Tullamores avatar
25-års jubileum i år.
Byter bara sida lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto