2010-03-25, 10:13
Medlem
JGGs avatar
Jag bor i ett gammalt hus där vi i stort sett har ingen ventilation alls, bara självdrag. Nu när solen börjat dyka upp så blir det sjukt varmt på morgonen. Även alldeles för ljust. Just nu har jag endast ett par riktigt kassa persienner som släpper igenom allt ljus. Det som jag dock stör mig mest på är värmen jag vaknar upp till varje morgon.

Vad finns det för alternativ för att hålla värmen borta? Jag hade exakt samma problem förra året och kollade då på någon speciell plast som jag satte på utsidan av fönstrena, skulle blockera värmen men samtidigt släppa in en del av ljuset. Hittar dock inte dessa nu...
Citera
2010-03-25, 10:27
Bannlyst
propotionsplast letar du efter, dom kan man köpa på eurocash
Citera
2010-03-25, 11:50
Medlem
epost72s avatar
Även helt enkelt solfilm.
Samtidigt låter det lite som att värden bör kontaktas angående ventilationen.
Men du kanske äger fastigheten själv?
Citera
2010-03-25, 22:16
Medlem
MaZtoRs avatar
köp nya persienner. Kostar mellan 70kr och 150kr på jysk.
Citera
2010-03-26, 00:11
Medlem
Tratexs avatar
Har själv ett sovrum som ligger mot solsidan på morgonen och det blir fruktansvärt varmt och svettigt där på morgonen. Persiennerna förmår inte att hålla soljuset och värmen ute nåt nämnvärt.

Gick till Ikea och köpte mörkläggningsgardiner rätt så billigt, tror det var runt 200-250 kr. Haft dom i sovrummet nu i 2-3 år och dom gör faktiskt en viss skillnad. Men visst, en tryckande sommardag med över 20 grader redan på morgonen så är det fortfarande varmt i rummet när solen ligger på men inte riktigt lika mycket som förut.

Har även skaffat en rejäl golvfläkt med fjärrkontroll på Bauhaus som jag kör igång när det blir för varmt. Känns som en vettig lösning för små pengar. Bästa vore ett ac-aggregat men det kostar lite väl mycket.

Brukar även ha fönster öppna nattetid när det är varmt och ställa fläktar vid fönstren som blåser in kalluft, lite störande i början men sen vänjer man sig. Nackdelen är när det börjar ljusna att man får stänga och dra ned rullgardinerna.
Citera
2010-03-26, 12:53
Bannlyst
I min lägenhet som är högst uppe i huset så har det alltid varit väldigt varmt på sommaren och kallt på vintern och det gånga året så har en konsultfirma tittat på detta och kommit på att taket är för dåligt isolerat så att värmen försvinner genom taket på vintern och att värmen går rakt ner i min lägenhet på sommaren när solen ligger på och det är inte ovanligt att det är över 30grader i min lägenhet på sommaren.

Dock så kan du testa med gardiner och persinner så att du kan stänga ute solen!
Citera
2010-03-26, 14:10
Medlem
DennisOlofs avatar
kstrom, det stämmer bra. Det gäller även vanliga hus.

Därav är det viktigt att ha god isolering av vinden, just för att man ska få jämnare klimat. Det bästa sättet att stänga ute värme för TS är att hindra den från att komma in. Solfilm utanför fönsterna eller markis. Finns även andra varianter på mekaniska stora persienner som man monterar upp utanför fönsterna som man vanligtvis kan se på en del kontorsbyggnader osv. Finns många olika lösningar.

När det gäller ljus, då är det bäst med metall persienner i fönsterna, finns ju numera även plast varianter men dom brukar bågna och är inte bra. Har man fortfarande problem med ljus ska man skaffa sig mörkläggningsgardiner, dom släpper inte igenom något ljus alls. Vanliga gardiner osv är inte tillräckligt täta. Eller en enklare spånskiva som är utsågad i rätt storlek, sedan måste man hålla den på plats men det blir garanterat mörkt då.

Bara söka på nätet så kan du hitta det du behöver och sedan hitta någon butik där det säljs eller köpa på nätet.
Citera
2010-03-27, 23:32
Medlem
Snurrens avatar
Håll koll på inom- och utomhustemperatur. Varmare inne än ute: öppna fönstren, varmare ute än inne: stäng fönstren. Lufta gärna igenom bostaden på kvällen genom korsdrag innan du går och lägger dig.
Citera
2010-03-28, 00:48
Medlem
2MissMes avatar
Jag har mörkläggningstyg tätt intill fönstret, det stänger ute allt ljus och mycket av värmen.
Citera
2010-03-28, 11:13
Medlem
Snurrens avatar
Jag har mörkläggningsrullgardin, men nackdelen med den är att man inte får in så mycket luft från det öppna fönstret när det är svalt ute. Brukar lämna en glipa nedtill för att släppa in friskluft, men ljuset kommer ju in den vägen också.
Citera
2010-03-28, 22:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Snurren, det kan man lösa genom extra ventil för ventilation, sedan kan man ha forcerad ventilation med fläkt där, då kan man dra in luft utifrån.

Har man inte centralventilation kan man ju kanske fixa två hål, en där luften tas in och en där luften trycks ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in