2010-03-24, 13:51
Medlem
Shadors avatar
Har en nyinköpt 1TB hårddisk och ska installera om W7. Har funderat på hur jag ska partitionera disken.

Många förespråkar en liten system partition på runt 50 GB för att sen ha en separat för datafiler. Ger detta någon vettig prestandaökning gentemot att ha en ca 200 GB stor partition som sväljer OS, program och spel?

För mig är väl funderingarna mest kring om jag ska skapa en spel partition eller ha det delat med operativsystemet. Steam mappen växer sig ju hyfsat stor nuförtiden. Vore även bra om spelen sparades vid omformatering av systemet. Är ju en del GB att tanka nuförtiden.

Partitionera till vanvett eller köra på lite fylligare partitioner, vad tycks?
Citera
2010-03-24, 14:33
Medlem
Ender.Ws avatar
Själv partitionerar jag aldrig mina diskar då vissa system har "råkat" radera allt på disken vid ominstallation av OS oavsett partion...
Citera
2010-03-24, 15:00
Medlem
-ELF-s avatar
Det är bättre att ha en systemdisk och en lagringsdisk.
Citera
2010-03-24, 15:09
Medlem
Själv kör jag på en systemdisk samt ett par olika diskar för t.ex spel, musik, serier osv, att ha en separat systemdisk är dock iaf att rekommendera då det underlättar betydligt vid byte av OS eller ominstallation. (Då det bara är att formatera systempartitionen och sedan installera det nya OS.et utan att de andra partitionerna berörs)ev att de byter label men det är inte så krångligt att ordna!
Kan ju även tillägga att vissa spel och program kan behöva installeras om då alla registernycklar ligger på systempartitionen och förvinner vid ominstallation.
Citera
2010-03-24, 15:25
Medlem
Shadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilX
Kan ju även tillägga att vissa spel och program kan behöva installeras om då alla registernycklar ligger på systempartitionen och förvinner vid ominstallation.

Precis den biten tror jag kan komma och bita en efter en ominstallation. Tror man att man är smart men måste ändå isntallera om spel/program pga beroenden hit och dit.

Tog en 80 GB systempartition för OS och applikationer. Nuvarande dilemmat är om jag ska ta den äldre lite halvdana HDDn som har några trasiga sektorer här och där för att installera spel eller om det blir av den nya diskens utrymme ^^
Citera
2010-03-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Precis den biten tror jag kan komma och bita en efter en ominstallation. Tror man att man är smart men måste ändå isntallera om spel/program pga beroenden hit och dit.

Tog en 80 GB systempartition för OS och applikationer. Nuvarande dilemmat är om jag ska ta den äldre lite halvdana HDDn som har några trasiga sektorer här och där för att installera spel eller om det blir av den nya diskens utrymme ^^

Jag tycker nog personligen att du ska köra in allt du kan tänka att ha kvar och sen göra en ghost av din systempartition, på så sätt bibehåller du alla register så att spel osv fungerar vid en eventuell ominstallation.
känns onödigt att sitta med en kass hdd om du köpt en ny som troligen inte fylls i första taget!
Citera
2010-03-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shador

Spinrite kan eventuellt få din gamla disk i bättre skick. Skadar aldrig att prova om du är bevandrad i det tekniska. Då kan du använda den som dumpdisk för diverse skräp. Jag har själv några "restaurerade" diskar för det ändamålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in